Hallo iedereen,
Heb nu al ongeveer een half jaar de Xsara en tijdens de inruil was het ook een goede auto met veel snufjes. Er zijn alleen steeds meer gebreken naar voren gekomen in de afgelopen paar maanden waar ik me eigenlijk toch wel aan stoor. De dorpel aan de rechterkant is ineens vrij ver doorgeroest (was niet zichtbaar bij bezichtiging), bekabeling in de deuren is kapot gegaan, centrale vergrendeling werkt dus ook niet en als laatste is de dashboardverlichting aan de linkerkant opvallend minder fel gaan branden. En het grootste probleem is misschien wel dat er olie lekt. Na 10 dagen geen gebruik, een olievlek op de oprit. De auto verbruikt ook veel olie en stinkt ook vaak naar olie en benzine als je met de ramen open rijdt. Wat eerst een comfortauto was, is nu eigenlijk een gebrekkige auto waar veel (belangrijke) functies niet van werken. Verder rijdt de auto prima, trekt goed op en heeft me eigenlijk nooit langs de kant laten staan. Vind het ook erg jammer dat deze problemen zich nu voordoen.
Als ik alles laat repareren, dan gaat me dat toch wel wat kosten. Ik ben bang dat alle kosten bij elkaar hoger zullen zijn dan de aankoopwaarde van de auto. Ben dan ook aan het twijfelen of ik deze auto wel wil behouden. De APK verloopt in november, maar wil eigenlijk niet onnodig lang doorrijden met deze auto. Vooral omdat er misschien nog wel meer gebreken aan het licht gaan komen dan alleen dit. Verkopen wordt dan steeds moeilijker.
Heb me verdiept in de Xantia en dat lijkt me een goede auto. Vooral het veersysteem is fantastisch. Heb een Xantia met een 1.8i 16V motor en 194.721km op de teller gevonden. Auto komt uit 1998 en ziet er op de foto’s goed uit. De vraagprijs is 650 euro, inruilen is mogelijk. De rood/rozige lak is nog mooi en de bumpers gelukkig ook. Ik weet alleen niet wat de bekende gebreken zijn van de Xantia. Weet iemand de meest voorkomende problemen die zich voordoen met deze kilometerstand? Met de Xsara kan ik met rustig rijden 1 op 16,5 halen. Is het met een Xantia 1.8i 16V ook mogelijk in de buurt van die 1 op 16 te komen? En waar moet ik goed op letten tijdens de proefrit en bezichtiging?
Alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
lbocken schreef:Is het met een Xantia 1.8i 16V ook mogelijk in de buurt van die 1 op 16 te komen?
Nee, dat ga je niet redden. Met 1 op 13 ben je al een hele nette rijder, maar 1 op 12 is realistischer. Let wel in de stad of op korte stukjes rijd je zomaar 1 op 10 met zo’n Xantia.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dat valt mee hoor , maar 1 op gemiddeld 16 is zeker niet haalbaar ....
Ik ben van mening dat je voor 650,- geen technisch tip top Xantia kan kopen, maar één die wel wat onderhoud kan gebruiken.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Een Xantia tot 10 jaar oud had geen bekende problemen.
Maar die vind je natuurlijk niet meer.
Juist omdat ze zo degelijk zijn kun je ze nog steeds vinden, het zijn nu natuurlijk allemaal oudjes.
Deze sterke kant heeft ook een nadeel, veel eigenaren reden nog jaren door zonder onderhoud te verrichten. Dus je kan nu van alles tegenkomen.
Enkele zaken:
* Platte bollen (geen druk meer)
* Hoogteregelaar achter vastgekoekt.
* Lekke kachel
* Doorroesten leiding stuurbekrachtiging
* Poreuze retour slangen / aanzuigslang
* Roest in achterste wielkasten/dorpel
* Defecte ventilatoren, defecte aanjager
Motorisch, aandrijving en onderstel zijn bijna altijd goed.
Kwestie van goed onderzoeken voor aankopen.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Menno schreef:
Ik ben van mening dat je voor 650,- geen technisch tip top Xantia kan kopen, maar één die wel wat onderhoud kan gebruiken.
Dat denk ik ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
waterman schreef:lbocken schreef:Is het met een Xantia 1.8i 16V ook mogelijk in de buurt van die 1 op 16 te komen?
Nee, dat ga je niet redden. Met 1 op 13 ben je al een hele nette rijder, maar 1 op 12 is realistischer. Let wel in de stad of op korte stukjes rijd je zomaar 1 op 10 met zo’n Xantia.
Op al die belachelijke landweggetjes bij mij in de buurt, dus vooral 80 of 100 km/h maximum, haal ik met euro 95 in een 1.8i 16V Break Pallas in de afgelopen redelijk zachte winters ongeveer 1:12,6 á 1:12,8 gemiddeld. Met luxe BP Ultimate 98 haal ik dan ongeveer 1:13,2 gemiddeld. Tijdens koudevlagen loopt het verbruik nog wat op, heb ik ook op dure peut wel eens 1:12,5 gemiddeld genoteerd. M’n beste score lag bij 1:13,6 maar daar zat afwijking tussen verschillende pompzuilen niet in meegerekend. Die score was waarschijnlijk optimistisch. Al deze scores zijn overigens met heel weinig stadsverkeer en nul files.
1:16 is bij normaal gebruik voor een Xantia 1.8i 16V niet haalbaar. Daar heb je m.i. echt een diesel (TD of HDi) voor nodig. Daar rijd ik gemiddeld zo’n 1:18,5 mee. Tijdens de Harzrun, lekker in heuvelachtig gebied rond knetteren, lag het gemiddeld verbruik van m’n Turbo D inclusief heen en terug met veel Autobahn en een eindje plankgas (185 of zoiets) bij 1:17,3. Met een vreselijk beroerd gestroomlijnde Otten caravan erachter heb ik ‘t wel eens kunnen laten oplopen naar 1:15-en-een-beetje.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
alfred schreef ;
Een Xantia tot 10 jaar oud had geen bekende problemen.
Maar die vind je natuurlijk niet meer.
Juist omdat ze zo degelijk zijn kun je ze nog steeds vinden, het zijn nu natuurlijk allemaal oudjes.
Deze sterke kant heeft ook een nadeel, veel eigenaren reden nog jaren door zonder onderhoud te verrichten. Dus je kan nu van alles tegenkomen.
Enkele zaken:
* Platte bollen (geen druk meer)
* Hoogteregelaar achter vastgekoekt.
* Lekke kachel
* Doorroesten leiding stuurbekrachtiging
* Poreuze retour slangen / aanzuigslang
* Roest in achterste wielkasten/dorpel
* Defecte ventilatoren, defecte aanjager
die lijst kan echt nog wel langer, o.a. draadboom achterklep-alle rubbers aan voortrein-rotte balken - stuurhuis hoezen- enfin, als je alles geregeld bijhoudt, is het een auto zoals vele andere, maar het blijft een grote gok om nu zo’n ding nog aan te schaffen, en dan als uitgangspunt het brandstofverbuik zo laag mogelijk te willen hebben? denk eerst maar eens na, wat gaat het kosten om een xantia, die inderdaad veel achterstallig KAN hebben ! in een echt goede staat te brengen. ( hoeft niet, er zijn wel snoepjes te koop, maar dan is de zoektocht soms eindeloos) maar als je 1:16 wilt rijden, dan is een moderne auto ms een betere ( zekere) keuze. AL ZOU !! je ooit 1:16 kunnen gaan draaien, dan komt zon auto helemaal niet meer tot zijn recht, en kunt je nooit een keertje lekker doortrekken, want dan ligt 1:10 of schadelijker eerder in de lijn der verwachtingen. dan is een matiesje ws een voor de hand liggendere optie .
maar het blijft altijd een afweging, die je zelf maakt, een hdi kost ong 1750 mrb per jaar, dat doet soms ook pijn, maar als het onderhoud up to date is, ( ik heb makkelijk praten ) dan kun je aan een xantia diesel of benzine een fantastische wagen hebben. dus als jouw wens aangaande zuinigheid een must is, dan zou ik geen xantia aanraden. maar het blijft een superfijne auto ! succes met je zoektocht !
mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
erratum ; mrb is ““slechts 1544”” euro p/j.
mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Op oude auto’s geef ik geen garantie , een oude auto is alleen leuk
als sleutelen uw hobby is.
Gr. Wim.
klopt helemaal.
Hallo iedereen,
Hartelijk dank voor alle informatie. Het is me erg duidelijk dat het een risico is om te kopen of in te ruilen. Als het tot een proefrit komt, dan zal ik alles proberen te checken en de onderhoudshistorie te vragen.
Een diesel zal ik nu in ieder geval niet kopen, veel te veel belasting. Het is gewoon zo dat ik het wegdek vaak niet erg goed vind en met gewone vering hobbelt het allemaal veel meer. Wetende dat er nog steeds Citroens te koop zijn met hydropneumatische vering en dat juist die vering alles eruit filtert, geeft me veel twijfels. Wil de Xsara niet kwijt, want die rijdt fantastisch, alleen de staat van de auto is veel minder wat me weer laat twijfelen om toch voor een Xantia te gaan, het ziet er stukke mooier en meer vormgegeven uit. De problemen zullen ben ik bang alleen maar erger gaan worden bij de Xsara naar mate het gebruik en zie dan de auto nog maar kwijt te raken voor een redelijke prijs.
Ik ga alles eens goed uitzoeken en uitrekenen qua kosten. Als de auto in een goede staat is en het onderhoud recent is uitgevoerd, wil ik het verbruik voor lief nemen. Als er onderhoud uitgevoerd moet worden aan de Xantia, dan zal dat denk ik niet zoveel kosten als het nu al kost voor de Xsara.
Bedankt voor alle reacties!
Hallo iedereen,
Vandaag ben ik gaan kijken naar de Xantia. Het is een erg mooi exemplaar, waar ook altijd door de Citroen dealer aan is gewerkt. De veerbollen zijn nieuw en de octopus is eind 2017 nog vernieuwd. Het interieur is ook erg mooi.
Vrijdag ga ik nog een keer terug en dan ruil ik de xsara in voor de xantia. Heb een heel goed gevoel over de xantia, zeker omdat er geen roest op de dorpels zit of op het chassis en de veerbollen zijn nieuw. Helaas is er wel een kleine deuk, maar makkelijk te benaderen dus met kokend water is het vast en zeker zo opgelost.
Het enige wat ik me nog afvraag is wat voor standen de hoogteregelaar heeft. Bovenaan staat een klein wiel, dus volledig ‘op de grond’ en onderaan een groot wiel, volledig omhoog. Wat betekenen de 2 strepen in het midden van de regelaar bij de handrem in de buurt? Er staan 2 strepen en de regelaar stond tijdens de proefrit op de 1e lijn van bovenaf. Wat als ik de regelaar naar de 2e lijn toe trek? Wordt de vering dan beter of hoger (meer wegdek eruit filteren)? Is misschien een stomme en domme vraag, maar vraag het me af. Wordt m’n eerste Citroen met hydropneumatische vering.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Probeer het maar eens heel voorzichtig als je hem hebt . Spoiler: de middelste is de rijstand en van die andere standen moet je geen wonderen verwachten voor het comfort. In de eerste stand boven de rijstand kun je nog wel langzaam rijden als je meer bodemspeling nodig hebt. In de bovenste en de onderste stand eigenlijk niet (tot 15km/h officieel geloof ik. Is geen aanrader tenzij het echt niet anders kan).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Haha, zal ‘t zeker eens proberen! Heb geen idee wat ik kan verwachten. Heb onder een Youtube-filmpje over de vering van de Xantia een reactie gevonden. Diegene geeft aan dat er 4 posities zijn. 1: laagste stand, 2: normale rijstand, 3: verhoogde rijstand, 4: servicepositie (hoogste stand). Klopt dat?
Als ik het goed begrijp uit je bericht, kunnen dus beide standen in het midden gekozen worden? Dus de normale rijstand en de verhoogde ongeacht de snelheid die je rijdt, of is de normale rijstand het beste? En van de laagste positie en de hoogste moet je afblijven (laagste positie lijkt me sowieso niet zo fijn rijden)? Begrijp het misschien niet helemaal goed, sorry.
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Er is maar één normale rijstand….
Die knop gebruik je verder (bijna) niet
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Checken LHM niveau: hoogste stand. Voor de rest met Menno eens.
Adri