73 van de 73
« Eerste  < Vorige 71 72 73

Het BMWerk van Penny Lane!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11778

- Xantia TD SX
Gepost: 01 januari 2025 12:32 AM
  [ # 1081 ]

Drie, voor zover ik weet. Althans: square-lights.

Maar dat was ik niet, de auto staat nog gewoon in de werkplaats en bovendien rijd ik er om deze tijd van het jaar normaal gesproken niet mee. Omdat er meestal pekel ligt, of althans die kans is groot, en omdat je dan ook eens tijd hebt om wat dingetjes op te knappen. Zoals een roestige deur.

Nou gaat dat op zich verder best lekker, maar het raammechaniek wilde dan toch maar liever wel muiten. Het ding sprong over, precies op het punt dat het raam voldoende op hoogte was om te sluiten. Heel vervelend. Ik heb het mechaniek er dus weer uit gelepeld en een oude reparatie aan een draaipunt opnieuw gedaan. De draaipunten in de verscheidene armpjes zijn een soort zamac klinken. Daarvan was er al lang geleden een keer een gebroken en dat was opgelost met wat ringetjes en een zelftapper. Dat had inmiddels weer een bovengrens aan toelaatbare speling overschreden, waardoor het hele spul begon te wringen.

Dat draaipunt heb ik er dus uit gehaald en ‘m op de originele maten nagemaakt van een stukje bronzen rond staf. Daarin heb ik een M4 draadgat gemaakt en de geklonken zijde zodoende door een M4 boutje met een mooi passend plaatringtje eronder vervangen. Het is gelukkig het draaipunt waar ruimte genoeg omheen is om van een boutkopje aan extra materiaal geen probleem te maken. Eén en ander in elkaar geknutseld met een druppie groene Loctite en we kunnen weer door. De manier om de twee andere draaipunten te vervangen heb ik ook al in gedachten. Daar kan geen boutje door wegens plaatsgebrek, maar door ze te zijner tijd in twee delen uit te voeren met in één deel schroefdraad en in het andere deel ruimte voor een verzonken koppie is dat allemaal uitstekend te herstellen als de sleet er teveel op komt.

Maar goed, dat klaar, mechaniek weer proberen, loopt goed máár slaat over z’n tandkrans heen net tegen de tijd dat het raam dicht is. Potdrie… Met de endoscoop die actie maar eens in kaart gebracht, zag ik dat er een paar van de laatste tandjes op de grote krans gewoon te ver heen waren om het gewicht en de weerstand van het raam nog te kunnen overbruggen.

Die tandkrans is gelukkig een stalen. Dus: mechaniek er weer uit, spul in de bankschroef, lastoestelletje aan loop en maar eerst eens wat vuurwerk maken in de schuur. Tandjes opgelast en met de Powerfile en een paar kleine handvijltjes daar weer bruikbare tandjes van gemaakt. Even gauw een stel kronen zetten, zeg maar. In de bankschroef, met gesimuleerde spanning op de hefarm, leek het ding niet meer over te willen springen en dus met alweer vers vet het hele ding er weer in gedrukt. Met wat nader afstelwerk aan het raam om die nauwkeurig op de eindstops te laten landen met de correcte eindhoogte voor en achter en met de rails nauwkeurig parallel en dicht genoeg bij elkaar gesteld om kantelen te voorkomen werkt het gekke ding nu weer alsof er nooit iets mee aan de hand geweest is. Het raam sluit nu ook eindelijk een keer redelijk normaal aan op het portierrubber, da’s ook een verbetering. En dat hele geintje was dan weer uitermate nauwkeurig op de laatste seconde van 2024 klaar!

Nou is het wel zo dat het kleine tandwieltje nog altijd sleets is en je dus eigenlijk de laatste twee draaipunten in het hevelwerk zou moeten vernieuwen om er echt wat van te maken. Maar het eerste is niks aan te doen omdat je dat tandwieltje alleen op een destructieve manier kunt bereiken en het tweede, mwah. Voor een door het eerste probleem in wezen al definitief versleten mechaniek moet je je afvragen of je dat moet willen. Er zijn nieuwe mechanieken voor in de handel vanaf ongeveer 150 euro, de dealer heb ik er nog niet eens over gebeld maar als het meer mag kosten kan het goed zijn dat BMW ze zelf ook nog wel levert en dus wordt het op een gegeven moment gewoon een keer tijd om er nieuwe in te zetten.

Maar wat wil je. Ze gaan al meer dan 50 jaar mee en dat is ook gewoon best wel een hele boodschap voor mechanieken die natuurlijk eigenlijk op een jaartje of 10 berekend waren. Maar voor nu, om die deur op een goeie manier en fatsoenlijk vrij van speciale gebruiksaanwijzing af te kunnen werken, was dit hele gedoe nog wel een keer de moeite waard. Dikke kans dat dat mechaniek weer gewoon jaren stand houdt zoals het nu in elkaar zit: het gaat al jaren mee in een aanzienlijk slechtere conditie.

Nou goed. Die hobbel zijn we dan ook maar weer over. Kunnen we ook eens een keer serieus gaan afwerken nu alle mechanische gelazer en rotterij die er met die deur aan de hand waren een beetje achter de rug zijn.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6153

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 01 januari 2025 02:24 AM
  [ # 1082 ]
Profiel  

Percheron
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47

- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Gepost: 01 januari 2025 09:37 AM
  [ # 1083 ]

Vergeet gynaecoloog niet XD

Ik heb vaak genoeg gezien dat Derk door allerlei onmogelijk kleine ruimten heen dingen uit en in elkaar geschroefd heeft, ook in deze sessie haha

Profiel  

Gepost: 01 januari 2025 11:14 AM
  [ # 1084 ]

Je kunt er je voordeel maar mee doen Mr. Green

Profiel  

gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 01 januari 2025 12:14 PM
  [ # 1085 ]