Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vorig jaar had ik al gesignaleerd dat de radiateur op z’n laatste benen loopt: de soldering van de bovenbak is naar de vaantjes. Momenteel houd ik de boel dicht met Polymax® en een overdrukdop van een half bar in plaats van 1 bar. Qua koelen maakt het niet veel uit, maar je weet dat die radiateur eerdaags een keer definitief z’n bovenbak verspeelt en dan is het feest wel ten einde. Langzaamaan wordt de rest van de radiateur ook steeds gammeler, dus het einde nadert voor dit koelsysteem.
Ik had natuurlijk gewoon vorig jaar meteen een nieuwe radiateur moeten bestellen, aangezien die er destijds nog voor te leveren was beneden de 200 euro. Da’s over. Nu zit ik aan een tropenkoeler van 450 euro vast, die uit Duitsland moet komen. Of ik moet de radiateur bij een daartoe gespecialiseerd bedrijf laten reviseren, wat natuurlijk gewoon minstens hetzelfde kost én langer duurt. Of, en dat is m.i. geen optie, ik moet een aluminium race-radiateur bestellen die 1) er goedkoop gemaakt uitziet, 2) er niet uitziet en 3) waarschijnlijk vreselijk goedkoop gemaakt = kwalitatief ruk is en dan 4) toch nog twee en een halve meier moet kosten, met een onduidelijke levertijd.
Echt, als er een onderdeel voor zo’n auto als dit geschikt leverbaar blijkt te zijn moet je het meteen op voorraad leggen. De kans dat je het twee- tot drievoudige betaalt als je dat uitstelt tot het nodig is, is ongeveer 99,67%...
Hinderlijk is dit wel, want ik moet het koelsysteem leeg hebben om de kachelkraan te wisselen en ik wil dat eigenlijk maar één keer doen. Maar goed. Dan zal het er wel op neer komen dat de poeplap maar eens wat steviger uitgewrongen moet worden. Uiteindelijk is het ongeveer hetzelfde soort geld als wat een goeie radiateur voor een DS kost, dus wat dat betreft is het nou ook weer niet zo heel hard schrikken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het zou kunnen dat je blij verrast wordt van de prijs van reviseren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Daar heb je ook wel weer gelijk in natuurlijk, maar ik verwacht eigenlijk niet zo veel goeds van deze radiateur als basis voor revisie. De enige manier om daar achter te komen is om ‘m onder de arm te pakken en er ter plekke bij de radiateurenboer een plan voor te maken.
Of ik moet ‘m uit gaan bouwen en kijken of de soldering van de bovenbak en eventueel whatever er verder aan mankeert in eigen beheer dicht te stoken is om het ding nog een tijdlang op een goeie manier te kunnen blijven gebruiken. Het wordt uiteindelijk zo onderhand toch al wel interessant om dat te kunnen, want dat wordt een zeldzame skillset.
We’ll see. Eruit moet-ie toch, misschien moet ik gewoon daar maar eens beginnen en dan kijken hoe ‘t moet.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hiero, 3 meijertjes:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nette aanbieding! Maar niemand weet wanneer dat ding er is. En ik heb die nultwee binnen afzienbare tijd een poosje nodig om de Compact binnen te kunnen hebben staan voor conservering, onderhoud & APK-klaar maken, dus ik wil binnen redelijke grenzen kunnen weten wanneer ik de spullen binnen heb. Het moet een béétje planbaar blijven (of in ieder geval worden) allemaal, anders kom ik er eerdaags geheid weer in om.
Misschien moet ik dinsdag de dealer ook nog even bellen. Die lui hebben me ook al wel vaker aangenaam verrast.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat je gewoon even naar een radiateurenboer moet gaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dealer gebeld. Dat viel niet eens tegen en dan heb ik ‘m als alles normaal verloopt vrijdag of maandag binnen. Original BMW-teile ook nog. Kortom: planbaar en overzichtelijk duur, helemaal goed. De oude radiateur kan daarna altijd nog hersteld of professioneel gereviseerd worden, als daar nog muziek in zit.
Als alles dan goed gaat kan ik volgende week de radiateur en de kachelkraan van die 02 vervangen en me dan daarna af gaan vragen wat ik allemaal aan de Compact moet/wil/ga doen. Die moet APK- en winterklaar en dat moet je immers in de zomer doen als het mooi weer is en niet op het laatste moment in de regen en natte sneeuw. En dan kan in de tussentijd de 02 mooi invallen voor de normale dienstregeling, zonder dat ik me af hoef te vragen of de koeling stand houdt.
De andere optie was geweest om ASAP de Turbodiesel weer op de weg te zetten, maar aangezien die nu precies aan alle dure ingrepen tegelijk toe is, is dat 1) véél meer werk en 2) nog veel duurder. Ik bedoel: koppeling + kabel, distributie, kleppen stellen, alle bijbehorende keerringen en pakkingen, motorolie, bakolie, filters enzovoorts: die Xantia moet ook wel voor een paar stuivers aan regulier onderhoud hebben. Dan maar een paar extra centen voor een goeie radiateur uittrekken, dat scheelt een enorme hoop gelazer.
Bovendien moet ik eerst nog even een deur van een DS op laten knappen, dus als ik er ergens een paar meier goedkoper en met minder gelazer wat van kan maken om de staande vloot voor elkaar te houden vind ik dat helemaal prima.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Top man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Bij zo’n 02-serie wordt het vacuüm voor de rembekrachtiger van het inlaatspruitstuk gehaald via een M22x1,5 slw. 27 slangpilaar (of, in wat oudere versies, een terugslagklep annex slangpilaar) in de ‘runner’ van cilinder 4. Op de één of andere manier verdacht ik de auto al een tijd van een vacuümlek op dat punt. Niet heel concreet, maar een beetje zo’n vaag voorgevoel. Dus heb ik dat slangpilaartje toch maar eens gecheckt. Wat bleek: het ding zat niet meer dan handvast in het spruitstuk en er zat geen afdichtring onder. Ja, dan is-ie dus lek. Niet veel, noem het ‘ondicht’, je merkt er ook maar heel weinig van, maar toch: ondicht = lek.
Zo’n 22mm afdichtring had ik natuurlijk niet zo gauw voorhanden, dus ik heb er eerst een papieren pakking voor gesneden en dat met een lik vaseline ertussen gezet. En natuurlijk deze keer wél vast (sleutel 27 kan er nét komen zonder verder iets uit te moeten bouwen). Omdat ik toch bezig was en de rembekrachtiging wat variabel was geworden heb ik ook maar meteen een wat soepeler werkend terugslagklepje in de slang naar de bekrachtiger gezet en dat lijkt ook goed te helpen.
Het resultaat is veelbelovend. De auto was inmiddels weer verregaand koud, maar liep wel meteen door zonder choke. De toerenteller komt dan nauwelijks uit de hoek, laten we zeggen dat-ie dan 250 toeren stationair draait. De dynamo houdt dan net zo’n beetje op met voldoende laadstroom te leveren. Maar (onbelast) wél gewoon gemakkelijk oppakken én mooi rond blijven lopen.
Ik zal komende week wel eens gaan kijken of ik koperen of aluminium M22 ringen kan scoren om dat slangpilaartje weer helemaal organiek te monteren. Het lijkt van zoiets kleins meer op te knappen dan je verwacht, dus laten we dat voor die twee kwartjes dan ook maar even gewoon helemaal goed doen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kijk eens aan. De nieuwe radiateur is in huis!
Original BMW-Teile, maar wel “Made in Netherlands” dus. Je vraagt je af wie er hier in NL nog radiateuren volledig nieuw bouwt!
Hoe dan ook: het plan is dan nu om vanavond de oude radiateur & kachelkraan uit te bouwen, daar waar nodig en ik er vanwege de radiateur nog niet bij kon de boel in de conservering te zetten, dat te laten drogen en er dan morgen de nieuwe onderdelen in te zetten. Inclusief een plas kakelverse koelvloeistof. En dan durf ik er wel van uit gaan dat de koeling voor de eerste jaar of 30 wel weer in orde is
M22 afdichtringen heb ik ook, dus die slangpilaar op het inlaatspruitstuk kan ik ook meteen organiek installeren.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is toch wel weer helemaal tof hé. Daar kunnen ze bij Stellantis nog wat van leren!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Penny Lane schreef:Je vraagt je af wie er hier in NL nog radiateuren volledig nieuw bouwt!
NRF?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zou best kunnen dat-ie daar vandaan komt. Misschien staat het ergens op de verzendlabels, ik heb er nog niet op gelet.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De radiateur ligt eruit, ik heb de koelfan er ook maar afgehaald om fatsoenlijk met een kwast vol Owatrol bij het frontpaneel te kunnen. Kon die fan ook meteen een keer schoon: die zat onder de tectylspatten en andere vuiligheid. De kachelkraan is verwisseld waarbij één slangklem vervangen is vanwege een heel zwak punt waar dat ding erg graag wilde knikken. En dus ook breken. Van de onderste radiateurslang heb ik de originele BMW slangklem af moeten keuren omdat die 1) vol keihard geworden tectyl zat en 2) daardoor zo moeilijk los ging dat het schroefje daarna verrabbezakt was. Er komt zo’n mooie ranzige blauwe ABA slangklem weer op, want whatever & die had ik liggen.
Morgen kan er verf op het frontpaneel en terwijl dat een soort van droog wordt kan ik een plas koelvloeistof en een voorverwarmingsslang gaan halen (die is ook eindelijk doorgescheurd). Dan kan de nieuwe radiateur en diverse aanbouwdelen erin en aangesloten worden, kan er weer koelvloeistof in en dan mag de auto op een flinke krik achterover leunen om te ontluchten. Eitje dus allemaal.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Goh, vanmiddag reed ie nog. Voor het geval dat je je nog afvraagt, wie was die knakker in die goudkleurige Mercedes A met z’n klauw uit het raam te wapperen… dat was ik dus. Is de auto van mijn vriendin.
Maarreuh, kermit is straks gewoon weer nieuw, joh. Pracht karretje.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110