Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dit is ook gewoon een betrouwbaarheidsissue. Het ouwe spul koelde wel voldoende en lekte maar weinig, maar dat houdt een keer op en als je daarop gaat wachten is dat heel zeker weten ergens in de rimboe op een achterlijke tijd. Sommige dingen kun je beter aanpakken als je het vanuit je comfortabele werkplaats aan ziet komen dat ‘t eerdaags een keer misgaat.
Gelukkig is het allemaal niet zo’n ruig karwei om er een nieuwe radiateur in te drukken. Als ik niet met het front aan het conserveren hoefde was het allemaal al klaar geweest
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Dat je gelijk hebt. Dat gedoe ergens nergens is niks waard, weet ik uit ervaring. Derhalve mijn leven gebeterd en meer aan (preventief) onderhoud gaan doen.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, hij zit erin.
Gelukkig had de binnenkant van het frontpaneel alleen oppervlakkige roest, zodat ik er daar ook vanaf kon zijn met een kwast Owatrol en een afwerklaagje in plaats van opnieuw de boel dicht te moeten knetteren. Vanochtend vroeg heb ik dat afwerklaagje erop gezet. Daarna heb ik het laatste materiaal opgehaald, kon die verf mooi even drogen. De radiateur zelf er weer in zetten is dan een kwestie van ‘m tussen het front en de fan door schuiven, vier dikke parkers erin, twee slangklemmen aandraaien, klaar.
Daarna natuurlijk de hot-spot klep weer op z’n plek & aansluiten (met een nieuwe slang naar het schild op het uitlaatspruitstuk) en van dergelijke kleinigheden, maar dat is vlug klaar. En dan koelvloeistof vullen, de auto achterover opstellen en de boel ontluchten.
Doordat de kachelslangen op een vrij lelijke manier van onderaf via een scherpe bocht naar de kachelradiateur lopen is het altijd moeilijk om daar de lucht voorbij te krijgen, maar da’s een kwestie van even één of twee keer stevig toeren maken en dan is dat klaar. Als er dan verder geen bellen meer langskomen in de radiateur is het tijd voor een proefrit, maar eigenlijk ben je er dan ook wel gewoon.
Kortom, dit moet er wel weer een poosje tegen kunnen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Koopt ie een nieuwe radiateur, jast ie er vier dikke parkers in… Volgens mij wil jij helemaal niet probleemloos aankomen
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Aankomen lukt me al jaren niet, wat ik ook eet.
Gelukkig zitten die parkers in de gedeeltes die speciaal bedoeld zijn om de radiateur aan de auto vast te maken
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
True. Met redelijk stevige tie-wraps gaat ‘t ook prima.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Tie-wraps… te modern! Net als duct-tape, trouwens. Werkt ook wel. Neem dan pak-garen, lekker nostalgisch!
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tie-wraps (eigenlijk Ty-Wrap®) bestaan sinds 1958, dus technisch gezien kan dat gewoon
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Oké, jij je zin!
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nog iets wat al lang op het verlanglijstje staat: automagische rolgordels!
De BMW 1602 werd, bij de keuze voor driepunts gordels, geleverd met Autoflug® handverstelde gordels met een handig opberghaakje voor de sluiting aan de B-stijl. Allemaal leuk & aardig, maar als die goed op maat zitten kun je nergens meer fatsoenlijk bij en als je overal lekker bij kunt zit die gordel veel te los. Bovendien zitten ze eeuwig tussen de deur en heb je bij het dichttrekken van de deuren om de haverklap de stelschuif tussen stoel & deur zitten, zodat de boel niet sluit. Hoezo ‘veiligheidsgordels’? Bovendie waren de gordels in deze BMW mottig geworden. Dat wil zeggen, de linten waren op zich prima maar de stelschuiven waren versleten en daardoor te los geworden. Dan heb je dus, behalve ter voorkoming van een bekeuring, echt helemaal niks meer aan zo’n gordel. Op zoek naar iets anders dus!
Nou kun je nieuwe gordels gaan bestellen, bijvoorbeeld voor een Kever of universeel voor inbouw in o.a. campers, maar dat is lelijk. Dat zijn namelijk gewoon moderne gordels. Geen gezicht. Wel zo veilig misschien, dat zou kunnen, en het is niet 100% uitgesloten dat dat nog een keer komt, maar eerst was het tijd om eens op zoek te gaan naar iets wat er passender uitziet. Op naar de sloop!
Daar had ik geen hele grote verwachtingen van, want vooral gordelvangers op een staalkabel (stangsluitingen heten die blijkbaar) zijn wel heel erg ouderwetsch. Dat is op de reguliere sloop inmiddels zeldzaam. Maar ik had mazzel: er lag een Heel Erg Ernstig uitgeteerde Mercedes W116 op het veld met, verdomd, tamelijk nette gordels en sluitingen! Heb ik die er maar uit geschroefd. Ondanks dat alles rond de aansluitpunten volledig verteerd was ging dat moeiteloos; toch goed spul, die geel gepassiveerde bouten die Klippan® daarvoor gebruikte.
Nou zitten de gordels van een W116 voor wat betreft de rolautomaten en de buitenste band van de gordel achter de B-stijl bekleding weggewerkt, zoals bij een moderne auto dus, en daarom zitten het bovenste oog en de rolautomaat precies omgekeerd gemonteerd. Gelukkig is het een koud kunstje om het bovenste oog om te draaien zodat de boel wél past. Eén van beide mechanieken had dan nog een doorsmeerbeurtje nodig, die uitdraaide op het vast wel bekende gelazer met de terugstelveer (een klokveer die, als-ie los moet, bij het minste in een hele wilde krul gaat zitten). Na een boel geklooi om dat weer in elkaar te draaien werkt alles weer zoals het hoort. Na poging 8 of 9 of zoiets. Het hele verhaal paste er met het bevestigingsmateriaal van de originele gordels moeiteloos in (leve DIN-standaardisering) en met een stel extra afwerkdopjes voor de bouten van de sluitingen zien de bovenste ‘kapstokjes’ er ook prima netjes uit zonder ze achter de bekleding weg te frotten.
En dus heeft de 1602 nu automatische rolgordels. Een stuk aangenamer in gebruik en dankzij perfect werkende gordelspanners een stuk veiliger. Voor wat dat waard is in een auto van 47 jaar oud Ze zien er ook nog uit alsof de auto er nieuw mee afgeleverd is (inclusief perfect overeenkomend patina). En als dit nou écht goed bevalt kan ik in ieder geval de Mercedes-dealer om een offerte voor gordels voor een W116 vragen. Het kán dan dus nieuw én periode-correct
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Orde en netheid horen ook onder de kap van zo’n BMW, dus maar weer kleine stapjes in die richting gemaakt: de bougiekabels liggen nu redelijk netjes opgeruimd op hun plek.
Tot 1971 werden de bougiekabels door een net kunststof kokertje opzij langs het blok gelegd, met elk hun eigen uitgang richting bougie. Dat kokertje zat met twee klemmetjes onder de moeren van het kleppendeksel vast. Later kwamen er gewone klemmetjes zoals deze, met zwarte of blauwe kunststof hoesjes om de kabels om die te beschermen tegen doorslijten in de klemmetjes en om het opgaande deel langs de verdeler netjes samen te bundelen. Op de allerlaatste 02-tjes zaten er een drie- en twee-delige ‘kammetjes’ op een stripje onder de kleppendekselmoeren vast. In de laatste twee gevallen ‘hoort’ de kabelbundel op/bovenlangs het kleppendeksel te liggen.
Die klemmetjes versie 2, daarvan was er nog één over. De tweede was snel bijgemaakt van een stripje verzinkt staal. Om de PVC hoesjes te vervangen heb ik voorlopig stukjes uit een oude binnenband gebruikt, dat geeft tijd om naar beter bruikbaar materiaal te zoeken. Verder heb ik de kabels langs (en niet over) het kleppendeksel gelegd, omdat de kabellengtes van de later geleverde setjes bougiekabels niet ideaal is. Als dat écht ‘fabrieks’ moet, heb je waarschijnlijk bougiekabel van de rol & los kabelbeslag nodig, zodat je dat zelf keurig op lengte kunt maken.
Hoe dan ook is het een veel nettere aanblik zo en bij het vervangen van de bougies heb je de kabels meteen lekker uit de weg hangen. Maar eerlijk is eerlijk: met zo’n net zwart kokertje om ze door te leiden is het nog veel mooier. Misschien moet ik toch eens gaan kijken of ik daar een geschikt buisje voor kan opdrijven…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is dat niet leverbaar bij de dealer toevallig?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Misschien inmiddels wel weer, maar dat was een onderdeel dat een paar jaar geleden nog niet beschikbaar was. Voor de 6-pitters zijn ze er wel en die kun je natuurlijk ook inkorten. Je kunt ze tot en met de E30/M10-blokken overigens gewoon gebruiken, dat past allemaal. Maar het mag er ook redelijk passend bij de periode uitzien.
Maar goed, dit is eerst prima. Als ik van die hoesjes ergens weet te scoren is het in feite af voor hoe het in deze auto hoort.
Ik heb inmiddels voor het opgaande deel van de kabels, voor de verdeler langs, een ronde versie van de Roadkill® Zip-Tie Cable Spreader gecreëerd. In elk kwadrant ligt een kabel, net zo’n soort effect als het ronde kabelkammetje dat bij de DS wordt gebruikt. Dat zit nog net effe wat compacter en netter dan met de standaard versie.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij de laatste set kabels die ik voor een E12 met M10 bestelde zat die buis er gewoon voorgemonteerd omheen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste