Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat bedoel ik dus
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels heb ik één deurvanger klaar. Er moest meer tussenuit dan ik dacht om ze gelijk met de originele te laten uitslaan, waarschijnlijk omdat ik ze voor de voorportieren van een W123 heb besteld en niet voor de achterportieren (waarvan de vangers iets korter zijn). Daar was geen specificatie voor te vinden en dan is te lang beter dan te kort… Maar dat maakt verder ook geen bal uit natuurlijk, het werk is er precies hetzelfde om. En het is eigenlijk stomeenvoudig om te doen.
Afijn. Beeld volgt. Ik ga de boel nu eerst eens voor de laatste keer proefmonteren en dan kan de tweede meteen ook verbouwd worden nu alle gereedschap daarvoor toch al overal ligt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed. Beeld dus…
Om te beginnen bepaal je alsnog zelf opnieuw hoeveel materiaal je uit die strip wilt hebben. Omdat ik dus vangers had gekocht die behoorlijk lang genoeg waren, was dat meer dan ik had gedacht: 2 centimeter mochten ze korter om precies dezelfde uitslag te maken als de originele deurvangers.
Als dat eenmaal bepaald is, is de rest eigenlijk best eenvoudig. Je tekent die twee centimeter af om die er vervolgens netjes tussenuit te villen:
Daarna heb ik de kanten van beide delen een beetje aangeschuind om de las er lekker in te kunnen branden en de twee delen met een magneet tegen elkaar aan ‘geplakt’. Dat geheel span je vervolgens in de bankschroef zodat je er in het midden met alles lekker strak op maat een hechtlas kunt geven:
Dat herhaal je dan aan de achterkant en daarna is het nog een kwestie van aflassen, afbramen, kantjes netjes maken etc.:
En om het technisch dan af te maken moet je de huls voor de pen aan de A-stijl laten verlopen van 6mm (Mercedes-maat) naar 5mm (BMW-maat; origineel zit er bij de Müncheners een nylon hulsje in, eigenlijk is de arm zelf vaneen BMW-deurvanger ook met 6mm doorlaat) en dat kun je makkelijk bereiken door van 0,5mm plaatstaal een kokertje te wikkelen om een M5 bout. Die tik je er dan in en dan past alles weer keurig op de 5mm bevestigingen op de A-stijl:
En dan ziet een verbouwde deurvanger er, voordat er een afwerklaag op komt, zo uit:
Bij de proefmontage aan de linkerkant, waar ik eerst de vanger heb klaargemaakt op het originele plaatwerk (want dat werkt later betrouwbaarder af als dat stukje deur vervanger wordt), ziet het er dan zo uit:
De achterste steun van die vanger heb je niet nodig, BMW gebruikt daar zelf ook geen extra steun. Om dat goed te laten werken zou je ook nogal een vervelend k*tklusje moeten doen om dat een bevestigingspunt op de deur te geven. Ik ga er voorlopig dus lekker vanuit dat het zonder kan. Het zit ook niet in de weg, dus het mag gewoon blijven zitten. Als dan later blijkt dat je daar eigenlijk toch iets mee zou moeten, dan kan dat alsnog. Vooraan, tegen de A-stijl, ga ik er M5 bouten door zetten in plaats van klinkjes. Dat maakt het lekker simpel om later nog eens zo’n deur voor onderhoud uit de auto te kunnen pakken.
En met deze verbouwde Mercedes W123 deurvanger erin heb je dus ineens weer een snaarstrakke, betrouwbare en slijtvaste deurvanger die ook nog eens netjes halverwege de slag kan blijven hangen. En die niet meer bij elke verkeerd georiënteerde scheet de deur gewoon laat gaan. Een enorme verbetering met eigenlijk weinig werk en uiteindelijk ook nog voor een nette prijs.
De boel kan dus nu in de verf en dan kan de rechter daarna permanent op z’n plek, samen met het nieuwe foliepaneel. De linker moet daarna wachten tot de deur uitgestukt is, maar daar gaan we dan denk ik in het weekend eens mee aan de slag. Nu ik zeker gesteld heb dat ik gewoon een op een een kopie van het bestaande plaatwerk kan maken is dat ook alweer minder ingewikkeld.
Kortom, de eerste slag voor de verbeteringsronde van deze winter is weer binnen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hulde!
Echt totaal overdreven om dat verzet erin te maken! haal ze lekker dwars door en leg ze tegen elkaar. bak er mig met meer stroom een dikkere rups in en slijp glad!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Overdreven misschien, maar het lijkt me toch echt minder werk. Desalniettemin is dit Mercedesonderdeel netjes verBeamerd.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dank!
Meer dan de kantjes van de afgesneden delen even aanschuinen heb ik er niet extra aan gedaan hoor, maar dan kun je zo’n V-groefje aan weerskanten lekker vol stoken. Ter plekke is dat nu dus door beide lagen (dat armpje is in feite een volledig omgebogen stuk platstaf) nu door-en-door gelast. Lijkt me sterk zat zo.
En voor wie dat nog niet doorhad: als je deuren een knal geven bij het open doen wordt het dus tijd om het stiftje in het draaipunt van de deurvanger aan de A-stijl te vervangen. Omdat die arm op het laatst door de veren in die vanger op z’n plek worden gedrukt komt-ie anders ietsje naar buiten geschoten en dát geeft dus die klap. Logisch op zich, maar bij het proefpassen zonder hulsje in het einde van die arm kon je het toch maar weer prachtig zien gebeuren
Als ik morgen de tijd ervoor vind zal ik de rechter deurvanger er maar vast in klussen. Dan is die kant maar vast klaar. De linker komt er natuurlijk pas in als de deur opgefrist is met een lapje vers blik. Maar dan moet die deur er dus eerst even uit. En daar was ik aan begonnen toen ik dus een totaal verrinneweerde deurvanger tegenkwam. Was qua zeker weten correcte passing veel handiger om dat dan maar even eerst in orde te maken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik heb niet goed gekeken. goed gedaan Derk!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Alsnog twee onderdeeltjes besteld die ik was vergeten: de borgplaat van de moer van de voorste flens van het differentieel en om mezelf de ruimte te geven om het een keer fout te doen een nieuwe spanbus voor het pignon.
Die laatste is geen echte noodzaak eigenlijk, want met de juiste merktekens zou je die flens precies op dezelfde afstand weer vast moeten kunnen zetten zodat de speling op het pignon niet verloopt. Maar gezien de geringe kosten kun je beter een klaar hebben liggen voor het geval je dat ofwel toch weet te verknoeien ofwel omdat je er achter komt dat je die speling beter ook opnieuw kunt afstellen. Dat borgplaatje had ik domweg vergeten te bestellen en je kunt er gerust vanuit gaan dat na meer dan 4 decennia het originele borgplaatje niet meer herbruikbaar uit de flens komt.
De rest gaan we echt pas zien als er iets onverwachts tevoorschijn komt. Aangezien dat differentieel verder gewoon goed functioneert denk ik dat dat wel meevalt. Misschien is er een groef in de flens gesleten, dat kan natuurlijk nog, maar ik weet nu even niet of ik dan een 16-tands of een 27-tands flens nodig heb, dus dat moet sowieso wachten tot de boel open ligt. Maar dan is in ieder geval alles in huis voor een rondje onderhoud aandrijflijn. De levertijd van deze onderdeeltjes is ook prima kort genoeg om ze al te hebben voordat het differentieel onder de auto vandaan komt, dus dat past tot zover allemaal weer heel netjes.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Penny Lane schreef:... de borgplaat van de moer van de voorste flens van het differentieel ...
Derk
... en de wielen van de fiets van Piet van Pa!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. Rechts zit-ie erin. Nieuwe folie op de deur geplakt, alles klaar om er straks de bekleding weer in te zetten. Piece of cake!
Van de rechter deurvanger was overigens de aandrukveer afgebroken. Dat is bij het oorspronkelijke type een soort bladveer. Keurig in het midden van de bocht afgeknapt. En gezien de roest in de breuk ook al erg lang geleden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De laatste bestelde onderdelen voor het differentieel liggen inmiddels ook voor het grijpen. Met een vette nota van BMW ten bedrage van €6,82 erbij. Wat is dat toch lekker om spullen voor een auto van 48 jaar oud gewoon bij de dealer te kunnen bestellen en ze dan ook nog snel en voor keurige prijzen geleverd te krijgen!
Maar we hebben nu eerst even te maken met een APK-afkeurpuntje: onvoldoende valbeveiliging aan de linkerkant.
Dat is dus omdat er in de voorste kopse kant van die deur een roestprobleempje zat:
Die deur is daar ter plekke dubbelwandig om de boel lekker sterk te houden. Dus dat was even experimenteren om te kijken wat eruit moet zonder meteen in een totale re-skin terecht te komen. Dat betekent ook dat er hier en daar wat imperfecties achterblijven, maar zo’n deur voor een niet onaanzienlijk deel van een nieuwe binnenkant voorzien vanwege zo’n gaatje is me momenteel nog een beetje te ruig.
In ieder geval is dit het gat geworden nadat de haakse slijper erlangs was geweest:
Dat dus allemaal voorbereid op laswerk en daarna eerst een stukje voor het binnenwerk gemaakt:
En dat gehecht en daarna afgelast:
Daarmee is de binnenkant alvast eerst weer stevig. Dan wordt het dus langzaamaan ook alweer tijd om eens te kijken of we er ook weer redelijk netjes een huidje overheen kunnen spannen!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@Penny Lane, heb jij er ooit aan gedacht om jouw ervaringen en leermomenten ook in het liefhebberblad klassiek&Techniek; aan te bieden? Het is maar een vraag, want ik ervaar jouw verhalen als zeer waardevol en leuk om te lezen
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is nogal een compliment! Maar nee, niet aan gedacht eigenlijk. Nou is het wel zo dat ik maar één klassieker heb waar ik af en toe iets aan te verbouwen heb, dus in dat opzicht bestaat de kans dat het dan wel tamelijk eenzijdig wordt. Maar wie weet?
In ieder geval heb ik inmiddels ook een huidplaatje geknutseld.
En dat huidplaatje is inmiddels ook aangehecht:
Dat kan dus rustig aan, met tijd genoeg om de boel af te laten koelen (wat wel lukt, het is frisjes in de schuur) afgelast worden. Het merkwaardige toeval wil dat dingen nou juist net weer wat minder afgelast worden, maar dit moet echt even.
En daarna weer zinkspray, primer, verf, binnenkant behandelen etc. voordat die deur er weer in kan, maar dat is allemaal lekker rechttoe rechtaan met spuitbusjes in de weer. Ik zal eens kijken of ik er dan ook eerst een kacheltje bij op kan stellen, want dat is zeker voor het netjes verwerken van de lak wel zo aangenaam.
Anyhoo: dit komt goed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En de huid zit er zover in. Afgelast, een proplas gezet waar vroeger de twee huiden met een puntlas op elkaar vast zaten, afgebraamd en in de zinkspray. Er is nog wat licht strakmaakwerk aan, maar dat is niet zo’n punt. Het is ook niet echt een zichtdeel. Overdrijven is ook zinloos, want als dit plaatdeel ooit een keer beweegt (spanning op die deurvanger bijvoorbeeld) heb je ook nog een goeie kans dat je strakmaakwerk er zo weer af valt. En die boel was al wat beschadigd, kwam ik achter, dus ach. We doen het ermee, het is in ieder geval weer fatsoenlijk sterk. Kan die deur toch nog mooi weer een poosje mee
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!