Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voorraad kost geld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mijn voorraadbeheer is goed genoeg in orde om nu, ruim 20 jaar na dato, mijn complete duplex distributieset voor een M10 blok zo van de plank te kunnen grijpen als ik ‘m nodig mocht hebben. Het bleek destijds namelijk niet de ketting met toebehoren te zijn die rammelde maar een stuk of wat verregaand ontbrekende big-end en krukaslagers… Heb ik toch 23.000 kilometer zonder gedoe mee rondgereden. Je moest er geen 70 mee rijden want dan rammelde dat ding als een oordeel, maar verder geen issues. Bij 140 - 150 liep-ie als een zonnetje
Later heb ik die set nog eens geprobeerd te verkijnen, maar er zat toen niemand te wachten op een volledig complete, uitsluitend uit BMW-Originalteile bestaande M10 duplex distributieset, dus hij ligt er nog… Maar je zult er heden ten dage eens om verlegen zitten: dan is dat kleine doosje met spullen heel erg lekker om in de kast te hebben liggen.
Lagers kan ik dus best op voorraad gaan leggen nu ze goedkoop & vlot leverbaar zijn, want als ik wacht tot het echt niet anders meer kan kosten ze geheid een godsvermogen. Die grap heb ik al eens met de radiateur beleefd: ik wist dat die zwak was, maar toch nog maar een jaartje uitstellen. Kost immers toch een kleine 250 euro… Ja. En toen ik ‘m dus écht nodig had was er beneden de 425 euro geen radiateur meer te koop. OK dan: vage Chinese aluminium radiateuren die matig afgewerkt, van twijfelachtige kwaliteit en sowieso erg lelijk zijn en die qua specificatie eigenlijk alleen zin hebben als je met zo’n 02tje alleen maar snoeihard los gaat op Zandvoort of Assen, die waren er wel rond de 225 - 250 euro, maar dat wil je niet in een auto zoals dit.
Voorraad kost geld, dat is een ding, maar met dit soort ouwe meuk is het lang niet altijd verkeerd om de spullen voor problemen die je aan ziet komen te scoren als het 1) er überhaupt is en/of 2) het nog betaalbaar is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
waterman schreef:Voorraad kost geld.
gezien alle dozen in het Nederduitse landschap is dat meer een business model tegenwoordig.
waterman schreef:Voorraad kost geld.
Vooral als je koopt wat je al op voorraad hebt… Vandaar mijn vraag.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Gaat ook goed. Ik heb al dik 20 jaar geen distributiesets meer gekocht voor zo’n M10 blok
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Er zit nog wel steeds een trilling in de voortrein. Nog maar een keer gekeken, blijken beide voorbanden behoorlijk onrond te zijn. Tijd voor nieuwe dus…
Maar eens kijken wat er momenteel in 165/80R13 allemaal te leveren is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Twee nagelnieuwe Vikings op de vooras laten zetten. Einde trilling Nu stuurt het allemaal een heel stuk comfortabeler. Blij mee!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zaten daar zulke smalle banden op?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De standaard bandenmaat voor de BMW 02-serie (behalve de Turbo) was 165SR13 (165/82R13; Turbo: 185/70VR13). Dus ja, meer zat er niet onder. Vanaf de opvolgende E21 3-serie werd 185/70R13 de norm, met meteen ook iets bredere velgen (5,5J in plaats van 4,5J, of i.p.v. 5J als je de fabrieks-Ronals onder je nultwee bestelde)
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Zaten daar zulke smalle banden op?
Op mijn 1400 kg zware, 145 pk sterke, Volvo 164 zaten bandjes 165R15!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op mijn traction ook 165. Maar op mijn C4tje 205 standaard. Tijden veranderen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels is het ook wel bewezen dat de versnellingsbak nu eindelijk redelijk goed dicht is: er liggen sinds de laatste acties aan die bak geen vlekken meer onder de auto. Goed genoeg dus.
Dat is mooi, want de bakolie kan wel een verversing gebruiken. Die is natuurlijk min of meer nieuw momenteel, maar omdat die bak lang stilgelegen heeft wil ik de olie snel verversen om eventueel losgekomen roest e.d. er weer uit te kunnen krijgen. En omdat de bak nu redelijk netjes dicht is heb ik voor de volgende vulling Castrol Syntrans 75W90 GL4 besteld, want als de olie er niet meer uit zeikt mag er ook gewoon een wat luxer smeermiddel in.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Top. Zo zie je maar weer, den aanhouder wint!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Eindelijk de bakolie vervangen. Dat schakelt met name met een koude bak aanzienlijk beter dan met Kroon EP90 erin. En daarmee is die hele versnellingsbak-saga wat mij betreft dan ook eindelijk ‘klaar’.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 26-08-2008
- AX 1.1 spot 5 deurs
Mooi.
Al vind ik die saga’s wel interessant en vermakelijk om te lezen.