Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Als je daar tijd voor hebt zou dat niet verkeerd zijn. Ik reken er niet op dat de sponning van dat ding veel beter is, maar je weet het nooit. Eigenlijk zou het 02-restant wat daar ligt meteen helemaal kaal geplukt moeten worden als er een tripje om een sponning aan gewaagd moet worden, maar dat zien we dan nog wel een keer.
Inmiddels heb ik zicht op het binnenkomen van de spullen die ik nodig heb om de sponning te vernieuwen zonder donor-onderdelen. Maandag wordt de antenne verwacht en maandag of dinsdag een krimp/strekmachine. Pas als die binnen is heeft het zin om plaatwerk te gaan maken, maar goed. Dat wordt dan in de loop van volgende week. Ik heb nog wel een paar hoogtematen van de sponning op stukjes tape op de koets genoteerd om de handel te kunnen inmeten met nieuw plaatwerk, maar echt verder kan ik nu dus nog niet. Misschien kan ik de tijd vullen met het opnieuw netjes zwart maken van het dashboard, want nu dat eruit ligt is dat veel makkelijker dan in de auto en het ding krijgt een vrij duidelijke grauwsluier waar ik wel vanaf wil. Maar dat is het dan eerst wel even.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het dashboard is een heel eind opgeknapt van een schrobbeurtje met Glassex & een kwast gevolgd door een behandelingetje met leer/kunstleer-wax. Dat zal nog wel een eind intrekken, maar dat is prima. Het ding is in ieder geval een stuk minder grauw. Eigenlijk dus precies de behandeling die er tig jaar geleden ook al eens overheen gegaan is, maar die duidelijk dringend aan herhaling toe was.
Dus dat is ook klaar en daarmee is alle losse werk om die sponning heen ook wel een beetje gezien eerst. Dus nu maar eerst in de wachtstand…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nielsje schreef:Ik zal m’n broertje even vragen.
Helaas, hij had op zijn donor ook al geen bruikbare hoekjes meer zitten..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is jammer. Maar goed, als bij iedereen de planning ook werkelijk itkomt zoals-ie op papier cq. in de mail genoteerd staat heb ik in de loop van morgen eigenlijk alles binnen om aan de slag te kunnen.
In de tussentijd heb ik me er voor de grap nog eens in verdiept hoe je met moderne relais intervalwissers kunt inbouwen met de originele wissermotor en een wis/was/intervalschakelaar voor, naar ik dacht, een E9 of de optionele originele 4-standen schakelaar. Dat blijkt te kunnen werken met een wisselrelais ertussen die de eindschakelpuls van de motor voor het wisserrelais blokkeert. Daar zonder werkt het op zich wel, maar dan zie je die puls elke keer erg duidelijk in de wisserslag en dat is vervelend. Stuk gaat het niet eens meteen, maar het gedrag klopt dan niet. Anyway, ik heb die schakeling nu op de werkbank op proef opgesteld staan en als ik er tijd voor heb zal ik eens zien of ik ‘m op een tekeningetje kan kalken, je weet maar nooit waar het goed voor is. Het is alleen wel een dusdanige verbouwing dat je liever een origineel 7-polig wis/was/interval-relais wilt gebruiken. Tenzij je per sé instelbare interval wilt hebben natuurlijk, want dat kan met de schakeling die ik heb opgesteld met een VW 99 wisserrelais dan weer heel simpel toegevoegd worden.
Nou kost een origineel wisser/intervalrelais voor een BMW E3/E9/E10/E12/E20/E21 zomaar een eurootje of 140, maar voor de Porsche 911 is-ie al leverbaar voor 95 euro via RosePassion.com. Is gewoon hetzelfde ding. Dat scheelt al een boel. Gebruikt zijn ze doorgaans rond een joetje of 5 te vinden en dat geldt ook voor dergelijke relais voor de Mercedes-Benz W114/115/123, die met alleen een paar andere stekkers aan de bekabeling ook gebruikt kunnen worden.
En dus ben ik maar eens op E-Bay Kleinanzeigen aan het rommelen om te zien of er niet nog voordeliger aan te komen is. Qua prijs sowieso wel, maar qua uitlevering moet ik ‘t nog wel even uitzoeken. Het zou wel een boel gedoe kunnen schelen, want die schakelaar wisselen is een eitje en als je er daarna alleen nog maar het juiste relais achter hoeft te pluggen is intervalwissers inbouwen ineens heel eenvoudig. En verstelbare interval had ongeveer niemand destijds, dus gewoon met de juiste spulletjes heeft mijn voorkeur eigenlijk. ‘s Kijken of dat te regelen valt nu alles er zover uit ligt dat je het hele verhaal in een paar tellen extra erin kunt zetten. Niet alleen vanwege het comfort, maar ook gewoon omdat bijna niemand dat heeft in een nultwee
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Volgens mij heb ik relais gevonden. Even afwachten tot dat spul ook werkelijk hier is, maar die tijd krijg ik nog wel vol met het dichtstoken van de voorruitsponning. Zou het dan eindelijk, na zowat 20 jaar sinds ik het benodigde stengeltje gescoord heb, lukken om er origineel optionele intervalwissers in te beunen? De spanning is al bijna te snijden, eigenlijk is het tijd voor een wis/was/intervalschakelingetje om het zweet van m’n voorhoofd te vegen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels is m’n krimp/strek-apparaat binnen. Daar ga ik wel mee uit de voeten kunnen. Is even stoeien om er slag van te krijgen en om uit te vogelen wat waar moet gebeuren met zo’n ding, maar het werkt als een speer.
Verder heb ik nu ook eindelijk een goeie kwaliteit plaatwerkhamer besteld. Ik had tijdens het werk aan een ouwe Civic laatst gemerkt dat als het er op een gegeven moment écht op aan komt mijn cheap-ass uitdeukhamertjes niet helemaal mans genoeg zijn. Maar het bleek vandaag dat de Franco-Americaine de Construction d’Outillage Mécanique dat hamertje min of meer nog maken moest toen ik ‘m bestelde. Dat duurt dus nog even. En dat is vaak zo met plaatwerkgereedschap heb ik gemerkt, je kunt het vaak niet krijgen op het moment dat je het nodig hebt. Gaat altijd eindeloos overheen. Dus heb ik de gereedschapfabriek thuis maar weer eens aangeslingerd om, in ieder geval voor nu eerst, maar eens zelf een basic slaglepeltje te fröbelen:
Maar goed, met de spullen die nu wél voorhanden zijn kan ik morgen in ieder geval beginnen met reparatiedeeltjes te knutselen. De rest van de spullen komt ook overwegend pas bij de afwerking van zulks een keer serieus aan de orde, dus eerst maar gewoon eens beginnen en kijken wat ‘t wordt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar: de originele BMW E6/E10 Hirschmann antenne, geleverd door CS Classic Parts in Weißenfels (in de buurt van Leipzig), is inmiddels wel binnen en dat is dus een topding. Moet ook, voor wat ‘t kost, maar vooruit: dan heb je ook wél wat
Het is niet de versie met het rode puntje, maar dat drukt de pret totaal niet. Dat zou alleen maar hopeloos vloeken bij Amazonas-grün. Dus met een zwart bolletje is helemaal prima.
Dat betekent dat op een wisserrelais na alle onderdelen voor de thans lopende beunsessie in ieder geval in huis zijn. Of in ieder geval: wat vooraf duidelijk was dat vervangen moest worden. Dat scheelt al een boel stressen tijden het beunen. Inmiddels zijn de eerste stappen in de richting van een linker sponninghoek gezet en dat gaat redelijk de goede kant op. Is weer helemaal een nieuwe skillset met al dat luxe gereedschap, maar dat is dan ook juist wel weer leuk. Het gaat nu nog niet echt sneller dan op de ouderwetsche manier, maar dat wordt meteen bij het volgende plaatje al beter. Zoveel kan ik er nu al wel uit opmaken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi man! Lekker hè, vers gereedschap
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nog lekkerder aan het hebben van vers, niet vaak gebruikt, gereedschap is die éne keer dat het wel héél erg handig is dat je het in huis hebt…
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het is al die andere keren niet een briljant handig ding, maar dat komt door de nog erg verse herinnering aan het maken van binnenschermen voor een ouwe Civic. Daar heb je namelijk een krimp/strektoestel met diepe insteek voor nodig. En de volgende klus wordt nog wat nazorg aan de binnenschermen achterin die ouwe E46, dus daar moet in een keer het goeie gereedschap voor komen. Helaas was het tafelmodel in Nederland even niet te vinden, dus is het deze geworden:
En die bergt wat lastiger op. Maar goed. Het ding werkt verder wel mooi, er zijn alleen veel te weinig M14 plaatringen bij om alle draaipunten redelijk uit te vullen. Maar dan haal ik die zelf nog wel op.
Inmiddels is de linker hoek schetsmatig in model gebeund. De beide profielen zijn heel snel te doen, maar waar ze kruisen is het wel echt een gemene vorm om uit 1,25mm dik plaatstaal te moeten maken. Ook met mooi gereedschap. Onderin het hoekje moet de boel heel merkwaardig heen en terug gezet worden in een vrij scherpe bocht en dat is echt wel even zoeken naar wat hoe waarnaartoe moet. Nog buiten dat er daar wel echt veel vervorming in een klein stukje vlak plaat moet worden gemaakt. Maar goed, er ligt een plaatdeeltje waar met nog een boel heen-en-weer geklooi op de vierkante millimeter waarschijnlijk uiteindelijk een goed passend stukje sponning uit gaat komen:
We zijn er dus nog lang niet, maar er komt iets van beweging in het hele verhaal. Ik heb de indruk dat er uiteindelijk ook na het aanhechten nog wel ‘het een en ander’ aan fine-tuning moet gebeuren, maar dat is prima. Als de basis er eerst maar ligt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wauw, je hebt ook wel weer gelijk het beste gekocht wat je kon vinden. Top man en wat een mooi stukje repa-plaatwerk heb je al gemaakt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou ja, ik had voor dit werk toch al wel zo’n apparaat voor voldoende materiaaldikte nodig en dat is meer bepalend voor wat zoiets kost dan hoe groot of klein-ie is. En als je toch al weet dat je ergens in de loop van dit jaar weer met binnenschermen bezig gaat kun je dan beter ietsje overberekenen met je gereedschap, want te beperkte spullen = 2x aanschaffen = nog veel duurder. En als je het zo bekijkt is dat onderstel alweer praktisch voor nop. Hoewel ik dus eigenlijk qua startinvestering & qua ruimte liever was begonnen met de werkbankversie van dit ding, maar dan moet je daar wel aan kunnen komen
Het werkt wel heel aardig met zo’n ding. Het is wel iets waar je even de slag van te pakken moet krijgen, maar dan maak je zo’n vreemdsoortig stukje plaat als zo’n sponning van één stuk materiaal in plaats van drie én als je het eenmaal een beetje doorhebt een stuk sneller en dat is zowel constructief als cosmetisch als qua doorlooptijd alleen maar beter. En je ziet dus dat je eigenlijk al heel snel geinige werkstukjes staat te fröbelen, wat weer goed is om het ook leuk te houden. Want eigenlijk wil je dit natuurlijk gewoon kunnen en het niet eerst ook nog moeten leren Maar wat mij betreft dus wel een aanrader als je in wat moeilijker roestherstelwerk dan snel even een plaatje over een dorpel terecht komt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wow man, goed bezig!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels heb ik voor de rechter hoek ook wat plaatwerk gemaakt. Daar moet nog één deeltje voor worden gemaakt en dan ligt daar de buitenkant ook verregaand voor klaar. Dan heb ik alleen nog twee stukjes voor in de hoeken binnenin nodig en dan kan de hele handel definitief pas cq. erin gemaakt worden. Dus er zit nog een dag of twee plaatjes kloppen in en dan komt het echte werk. Maar dat komt dus al wel een eind dichterbij
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!