Ik ben trots op je Derk!
Derk,je bent voor mij een voorbeeld dat je steeds weer iets nieuws probeert!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo, en dan heb ik in principe de ruwe uitwerking van buitenste delen wel klaar. Dat gaat nog een boel fine-tuning inhouden bij het installeren, maar omdat je dus de oude delen er niet meer uit krijgt zonder ze uit de vorm te krijgen moet het eerst op het oude materiaal in de goeie richting worden gemaakt en dan bij het erin lassen definitief correct pas maken.
Ik heb het rechter deel in vier stukken gemaakt omdat daar nogal wat lengte in zit met bijbehorend groter wordende kans om uit het spoor te gaan lopen en dan alsnog te moeten snijden. Dat wordt nog verergerd door allerhande details zoals een wisserasgat en het vlakke deel wat daarvoor in het paneel moest worden gehamerd. De delen zitten alleen nog met een paar hechtlasjes aan elkaar zodat daar nog van alles aan bij te werken valt en het allemaal desnoods ook snel weer uit elkaar kan, dus dat zou er heel redelijk op een goeie manier in gepast moeten kunnen worden.
Dus dat betekent dat er qua reparatiedeeltjes eerst maar eens actie moet worden ondernomen op wat stukjes binnenkant en dan kan het hele verhaal daarna langzamerhand een beetje op z’n plek gezet worden. En dan opnieuw alles bijlangs om te zorgen dat die sponning weer zonder haperen een voorruit + rubber accepteert. En dan daarna nog maar een keer strak maken en afwerken. Want zo’n sponning is in oppervlak dan wel niet veel rotterij, maar zo’n ding maken en netjes afwerken is niet helemaal van de ene op de andere dag klaar…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Derk, had je al een Engels wiel? Daarmee kun je zo’n stuk na het aan elkaar lassen zo mooi afwerken dat je er echt niets meer van ziet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die heb ik niet, nee, maar dat is niet zo heel erg want op een gegeven moment kan er dan geen auto meer in m’n hok om eraan te kunnen werken… Maar dit krijg ik zonder ook wel netjes. Dat is wat meer gedoe, maar dat komt goed. En daarna plakt een magneet er ook nog steeds gewoon op vast. Ook zonder secondelijm.
Inmiddels heb ik de plaatjes voor de binnenkant ook maar alvast gemaakt. Kan er volgende week de zaag her en der in, kijken of dat nieuwe materiaal er ook werkelijk een beetje met fatsoen in te knutselen valt. Want dat is al met al natuurlijk nog wel maar mooi even vers twee…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat laswerk levert ook nog een wijziging in het elektrisch systeem op. De bekabeling van het interieurlampje ligt langs de linker A-stijl naar boven en dan over het hemeltje naar de linker B-stijl waar het armatuur in de dakrand geklikt zit. Dat betekent dus dat die bedrading in de weg ligt als daar met haakse slijpers, reciprozagen en lasapparatuur gewerkt moet worden. Normaal leg je die bedrading aan de kant door ‘m over het hemeltje terug te halen en dat zou hier ook geen probleem geweest zijn, maar het moet ook terug en dat is altijd meer geklooi dan eruit. En dat op een hemeltje van 49 jaar oud, dus inmiddels enigszins kwetsbaar. Natuurlijk kun je ook de hemelbekleding eruit trekken en er nieuwe in zetten, maar da’s toch ook weer 165 euro en zoals al eens opgemerkt: op een gegeven moment gooi je dat soort bedragen liever in de tank om ze in rijplezier om te zetten. Dus: ingrijpen in de kabelboom!
Want bij een DS is immers elk subsysteem los te stekkeren van de hoofdkabelboom. Dat heeft na verloop van jaren wel eens als nadeel dat je een stekker moet beschonen wil alles blijven werken, maar het voordeel is dat je bij werk zoals dit niet overal en nergens vandaan eindjes bekabeling hoeft op te vissen & moeilijk weer terug te leggen. Afkoppelen, ergens uit de weg opbinden, klaar. Maar dat kan in zo’n BMW natuurlijk ook prima als je een paar gerichte knipjes zet, dus dat is wat ik hier dan ook maar gedaan heb. Driepolige multiconnector er weer aan en nu kan de bedrading van het interieurlampje achter de klokkenset losgegooid worden, waarna je de hele boel met een eindje tape op het dak vast maakt en de kans dat je ‘t doorsnijdt met de flex bijzonder gering wordt. Overigens is de DS daar minder uniek in dan je zou denken, want hetzelfde principe is ook heel vergaand toegepast in de Honda Civic ED/EF serie. Dat is zelfs typisch een auto waaraan je kunt merken dat er over nagedacht is dat je er wel eens mee aan het werk moet, dus daarbij is die keuze ook absoluut bewust zo gemaakt.
Mooi verhaal voor wat in werkelijkheid een gevalletje ‘je moet wat’ is, maar het gewenste effect is er en dat telt. Dus dan wordt het tijd om eens over een zaagsnee of twee na te gaan denken…
Als het goed is komt overigens vanmiddag ook een pakketje met wis/was/intervalrelais binnen, dus ik ben benieuwd of ik dat dan ook eindelijk aan de praat kan krijgen. Als we dan toch met de elektrische systemen bezig zijn…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ha kijk, daar zijn de relais ook!
Drie stuks wis-was-intervalrelais met 7 (tel ze maar) aansluitingen, waarmee het in combinatie met de vierstanden schakelaar van het juiste model die ik al jaren heb liggen mogelijk zou moeten zijn om eindelijk de originele optie van intervalwissers in te bouwen. Op de originele manier. Alle bedrading ligt er verder al, het zou volgens de bekabeling & volgens schema nu een kwestie moeten zijn van een relais en een schakelaar wisselen en dan heeft-ie een interval-stand op de ruitenwissers. Dat gaan we dus ook maar eens uitproberen, want ik kan er nu het dashboard toch uit de auto ligt heel makkelijk bij om die twee onderdelen te wisselen. Ik ben benieuwd! Maar laten we wel zijn: minstens één van de drie relais zou het toch moeten doen?
Het was overigens de moeite wel waard om daar iets voor uit de binnenlanden van Beieren aan te laten rukken, want die relais zijn in Nederland niet eens zo makkelijk te vinden. Nieuwe zijn afgrijselijk duur (hoewel nog aanzienlijk goedkoper dan het originele knipperlichtrelais) en gebruikt ben je alsnog vlot 5 tientjes of meer kwijt voor zo’n unit. Dan is €38,- incl. verzending voor drie stuks natuurlijk een no-brainer
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ga nou eens hakken en zagen in die auto man, mijn cola begint lauw te worden en de nootjes zijn al wak…
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar intussen doet die intervaltoestand het dus mooi wél. Ook gewoon met het eerste relais raak, dus nog twee op reserve. Mag een 2002Tii dan hard kunnen, ík heb lekker intervalwissers in m’n 02 En dan ook nog origineel, dus onzichtbaar ingebouwd
Maar dan is het nu inderdaad weer tijd voor het reguliere programma. Volgt thans het nodige hak- & breekwerk…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
graddus schreef:Ga nou eens hakken en zagen in die auto man, mijn cola begint lauw te worden en de nootjes zijn al wak…
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Penny Lane schreef:Maar dan is het nu inderdaad weer tijd voor het reguliere programma. Volgt thans het nodige hak- & breekwerk…
Derk
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo, en om dat gestand te doen heb ik de eerste reparatie er maar meteen alvast in gejast: links aan de binnenkant van de hoek zit er een reparatiepaneeltje in waar de boel eerder gammel geworden was.
Dan is de horde van eraan beginnen maar weer genomen. Aan deze kant moet het buitenste paneel er dan nog in en dan is er alvast één hoek constructief weer redelijk gezond.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En we zijn vertrokken. Mooi wark.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het thema is dus alweer (of nog steeds) ‘out with the old, in with the new’:
Het oude, gare plaatwerk is inmiddels uit de hoek van die sponning gesneden. Daarna heb ik aan de achterkant van het binnenste reparatiepaneeltje nog wat afwerkdingetjes met ‘sneldrogende ijzerlijm’ afgehandeld en nu is het tijd om langzaam maar zeker het nieuwe paneel voor de buitenkant pas te maken. Daarna moet er eerst in ieder geval primer op de achterkant van het binnenpaneeltje worden gezet (want zonder de buitenkant kun je er goed bij) en dán kan het nieuwe hoekje erin worden geknutseld.
Geheel zoals verwacht moet het nieuwe plaatwerk eigenlijk rondom iets kleiner worden. Dat komt natuurlijk omdat er niet genoeg van het oude materiaal over was om dat in een keer heel precies na te maken. Maar nu alles eruit ligt is er nog redelijk genoeg over om het oude paneel zo veel mogelijk te kopiëren op basis van het nieuwe paneel. Dat kost alleen een hoop tijd, maar dat is natuurlijk helemaal niet vreemd bij dit soort werkstukjes.
Het komt er op dit moment vooral op neer om alle hoeken en lijnen een beetje redelijk op hun plek te krijgen; de rest zou met een paar welgemikte krimpjes bijna vanzelf naar z’n plek toe moeten wandelen. En natuurlijk moet de bedachte locatie voor het wissergat redelijk op z’n plek komen te vallen. Het gat maak ik er achteraf wel in, want dan is het veel makkelijker om dat correct in te meten en dan is het verder niet al te moeilijk om een iets te klein gat netjes naar ‘exact’ de juiste locatie te ruimen. Zeker met inachtneming van kleine afwijkingen in het nieuwe plaatwerk, die uiteraard niet in het frame van het wissermechaniek zitten.
Kortom, de rest van de dag ben ik hier nog wel mee aan het modelbouwen. Maar dan gaat het in de linker hoek ook serieus de goeie kant op.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring