Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Verdorie! De koppakking ligt eruit. Een ouderdomskwestie natuurlijk, die pakking zit al sinds 1980. Hetzelfde geintje heeft m’n vorige 02er ook een keer geflikt. Bovendien is het bekend dat de koppakking van een M10-blok eruit kan rotten. Maar we zijn er deze keer bij op de eerste tekenen van mayonaise in de olie en ver voordat-ie heet geweest is, dus dit komt waarschijnlijk zonder al te veel gedoe goed.
OK. Onderdelen zijn besteld: koppakking, kopbouten, inlaatpakkingen, uitlaatpakkingen, distributiepakkingen, klepseals (want dit is wel een mooie gelegenheid om die te vernieuwen tegen het roken bij gas lossen) en meteen wat service-delen mee die ik in het vakantiepakket had gepland. Kwestie van dat afwachten en dan het ding open trekken en in orde maken. Mooi k*t, maar het is op te lossen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En wie mogen er nu weer massaal bier en nootjes inslaan?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Is er een reden om dat niet te doen als die auto gewoon draait?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Overigens is er nog een bekend M10-kwaaltje gaande. Het eindstopje van de tuimelaaras aan de inlaatzijde is losgekomen. Dan duwt de oliedruk ‘m eruit. Dat gaat eerst redelijk langzaam, maar op een gegeven moment loopt-ie tegen de achterkant van het nokkenastandwiel. En dan wordt-ie steeds korter, totdat het restant in de distributie pleurt. Met alle gevolgen van dien, doorgaans. Nog daargelaten dat dat en nogal acuut verlies van oliedruk oplevert.
De BMW-methode, volgens een technisch bulletin uit 1979, was om in dergelijke gevallen het stopje terug op z’n plek te duwen en ‘m te zekeren door het uiteinde van de tuimelaaras een ros met een centerpunch te geven, maar die methode blijkt 1) niet al te betrouwbaar en 2) te kunnen veroorzaken dat het een probleem wordt om een tuimelaaras uit de kop te krijgen. Op de laatste M10 blokken was dat stopje dan ook met schroefdraad uitgevoerd. Dat valt goed te borgen en dan pleurt die stop er niet meer uit. Wat ik er in dit geval aan zou moeten doen zal ik nog moeten uitzoeken, maar het kan zijn dat er dan maar een nieuwe tuimelaaras in moet, gewoon om zeker te weten dat die stop er niet uit pleurt. Bij nieuwe tuimelaarassen is dat probleem namelijk, net als op een gegeven moment bij BMW, opgelost. Het enige punt daarbij is dat nieuwe tuimelaarassen momenteel niet leverbaar zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Onfortuinlijk aardnotengebaseerd boterhambeleg. Kop stuk.
Morgen achter een andere aan, want deze is exit through the door, stage right. Aan de achterkant van cilinder 4 heeft voldoende zuuraanval & cavitatie plaatsgevonden om het lichtmetaal van de kop aan te tasten en vervolgens de stalen ring om de verbrandingskamer te slopen. En precies daar is gisteren, aan het eind van een zondagmiddagje spelevaren, de stalen ring in de koppakking er dus ook uit gefakkeld.
De schade stelt ten opzichte van wat je bij bijvoorbeeld DS-cilinderkoppen ziet niks voor, maar de locatie is precies fout. Dan kun je dus alsnog ophouden en gewoon een ander koppie gaan organiseren, want hier doe je niet veel meer aan.
Oh well. Het ding is er in ieder geval niet ergens in de rimboe mee blijven staan. Zoiets gewoon thuis in de stalling ontdekken is altijd beter dan op basis van een plotseling optredende enorme wolk witte rook, op de middelste baan van de A1 vanaf Deventer kort voor Hoevelaken en net voordat de boel daar klem begint te lopen. Vraag me maar eens hoe ik dat weet. Maar goed, da’s weer een ander verhaal & een andere 02…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6150
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Penny Lane schreef:Is er een reden om dat niet te doen als die auto gewoon draait?
Derk
Totaal aantal Berichten: 6150
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Komt goed, jou kennende. Valt onder het kopje onvoorzien
De M10 is lang geproduceerd. Valt het mee om een goede “kop” te vinden?
Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Als ze uitwisselbaar zijn voor de 02’s en 3-serie M10 dan is er wel wat aanbod als ik markplaats eens snel scan.
Bij dat adres in Liempde wil ik wel gaan kijken voor je Derk.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Je kunt M10 koppen tot en met de E21 min of meer zonder problemen gebruiken. Vanaf de E30 zit er geen aansluiting meer op voor een brandstofpomp en dat is niet handig op een oud blok met een enkeltraps Solex 36-40PDSI carburateur. Dat wil zeggen, die kop past wel maar dan moet het bijbehorende Bosch Jetronic systeem er ook op. Inclusief een brandstofpomp en retouraansluiting in de tank. En da’s niet simpel.
Bij de laatste E21 blokken moet je er op verdacht zijn dat de verdeler precies de andere kant op loopt (met ingang van thyristor-ontsteking in plaats van contactpunten, in 1982 of ‘83 ergens ligt de overgang). Dat zou betekenen dat je dan de verdeler er compleet bij moet hebben, inclusief de bijbehorende electronica-module, of je moet de nokkenas wisselen zodat de vertanding voor de verdeler weer klopt.
Ik heb dus inmiddels twee cilinderkopjes gehaald bij de BMW-boer ‘om de hoek’: een ‘77er E21 1,6 kop die in wezen gelijk is aan de kop die eraf komt en een ‘83er van een 315 (dus ook 1,6L). Die laatste heeft dus een nokkenas met verkeerde verdeler-vertanding, maar die heeft voor zover ik weet ook de gewijzigde tuimelaarassen waarvan de eindstopjes niet meer uit zichzelf een ommetje door het blok gaan maken.
Want dat is dus niet bij 1 tuimelaaras in de oude kop een probleem, maar bij beide. Op de uitlaatkant is de achterste volledig los. Die werd tegengehouden door het tandwielhuis van de verdeler. Geen wonder dat ik die verdeler nooit lekker olievrij heb gekregen!
Dat stopje kon ik er dus gewoon met de hand uitpakken. No tools required!
Verder zien we hier de correcte vertanding voor een verdeler met contactpunten:
En dit is de vertanding voor een verdeler met thyristor-systeem:
Kortom, precies andersom.
En dan voor de grap nog maar even een overzichtje van het half leeggesloopte motorruim:
Het is wel weer stuntvliegen allemaal. Het blok staat op BDP1, waarna ik de distributieketting met tie-wraps strak om het nokkenastandwiel heb vastgetrokken en dat geheel hangt met twee bagage-elastieken strak aangetrokken aan de motorkap. In theorie blijft-ie dan dus op tijd staan. Als je tenminste met je takken van de rest van het draaiend werk afblijft!
Het samenstellen van een kop is nu verder tamelijk rechttoe-rechtaan sleutelwerk en vooral heel veel schoonmaakwerk. Het enige puntje waar echt even aandacht aan moet worden besteed is een distributiedeksel regelen dat exact op maat is met de cilinderkop, omdat anders de boel niet meer betrouwbaar olie-dicht te krijgen is. Maar daar verzinnen we ook wel wat op. Eerst maar eens een gezonde kop bouwen, daarna zijn dat soort details pas van belang.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En dat allemaal zonder krachttermen, het gaat goed met je, Derk! Volhouden is het devies.
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, we gaan hier anders even heel dicht langs een paar geheel nieuwe bastaardvloeken momenteel hoor, maak je geen zorgen.
De koelwateraansluiting voor de kachel, achterop de kop, ontbreekt in de vervangende kop. Dat had geen probleem moeten zijn, ‘t ding is geschroefd, pak je die uit je oude kop. Jatoch? Nietdus.
Dat ding was dermate gaar dat-ie domweg verkruimelde. In de extra kop zit er ook 1, maar dat is een 1-delige met een M36 schroefdraad. Die past in plaats van de tweedelige, bestaande uit een reductieplaat M36 -> M22 en een M22/22mm opname huls. En in de kop die weer op het blok moet zit die reductieplaat nog in. Muurvast, uiteraard, en zonder mogelijkheden om er een sleutel op te zetten. En uiteraard zit dat ééndelige geval in de reservekop óók muur- en muurvast.
Hopelijk kan ik die M22 huls dus, zoals volgens de catalogi zou moeten zijn, morgen bij de dealer bestellen zodat die met een beetje mats er voor het weekend ligt. Anders moet ik die nog even apart bestellen in Duitsland en dan ligt-ie er sowieso pas na Pinksteren. Ja, of je moet speciaal daarom weer een compleet andere kop gaan optuigen en dat schiet allemaal niet op natuurlijk…
Maar het kopje is van buiten alvast wel netjes schoon en van de juiste & vooral intacte tapeindjes voorzien. Al was het maar om zeker te weten dat ik de hele set daadwerkelijk compleet heb. Zodra het materiaal binnen is om ‘m inwendig op te frissen kan dat dus ook gebeuren en dan zou het eigenlijk best een tamelijk fris kopje moeten kunnen worden. Gegeven dat het koelsysteem dus weer correct aan te sluiten valt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11772
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Slangaansluiting besteld (dealer), als alles goed gaat is dat morgen ook rond. Dat zou wel erg prettig zijn. In de tussentijd: een boel schoonmaakwerk. Blok mag wel eens schoon en daarvan moet het pasvlak sowieso netjes worden gemaakt en alle randdelen die nu toch los liggen moeten er ook maar eens aan geloven. En er zijn ineens plekken in de motorruimte an sich waar ik nu bij kan, kan ik dat ook net zo goed eens een beetje poetsen.
Maar goed. Dat is verder saai werk, dus daar kom ik ter hoogte van de resultaten wel eens op terug. Dan moet er nog wat speciaalgereedschap gebeund worden om de nokkenas uit zo’n kop te trekken. En de rest is even afwachten: Voor zover nu te overzien is, staat de hele logistiek op de juiste manier in de steigers en dan zullen we dat eerst moeten afwachten. Kan ik met een beetje mazzel met pinksteren een kopje bouwen en daarna dat ouwe M10 blok weer dicht spijkeren.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je constructie om de distributie op tijd te houden; zit er geen merkteken op de nokkenas?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.