Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Jawel. Die gebruik je voor de zekerheid gewoon ook. Maar op deze manier heb je als extra voordeel dat die ketting niet van het nokkenastandwiel valt. Want ‘m daar weer op krijgen betekent dat de waterpomp en het onderste distributiedeksel los moeten en dan als gevolg van hoe de pakkingen ontworpen zijn de carterpan ook zodat die pakking ook vernieuwd kan worden. Oftewel: dan kom je in belangwekkend meer gedoe terecht.
In principe zou ik dat allemaal er ook nog bij kunnen doen en er dan meteen even een nieuwe, origineel-BMW duplex distributie in drukken. Maar daarvoor heeft dit blokje eigenlijk net wat teveel kilometers gevreten. Als je zó ver wilt gaan, moet je gewoon het blok eruit trekken, strippen, honen etc., overmaat zuigers, alles wat nieuw moet vernieuwen, volledige koprevisie etc. en dan opnieuw beginnen. En dat doe ik dus in ieder geval nu even niet en dus houden we die ketting 1) op tijd voor het gemak en 2) strak om het nokkenastandwiel om verdergaand geneuzel te voorkomen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
OK dan… De ‘nieuwe’ cilinderkop is uitwendig alvast weer schoon en de aanbouwdelen daarvan zijn ook weer rondom schoon. Het verschil is ook goed te zien, dus dit hele werkstuk levert een veel frissere aanblik onder de kap op als het allemaal klaar is. Gewoon als bijvangst. De kopbouten heb ik ook maar vast een beetje gepoetst en die zijn weer dermate netjes dat Stipmans d’r een vette punt aan kan zuigen. En dat nog zonder dat-ie een vergiftiging oploopt ook. Dat komt dus ook goed.
Morgen moet ik dan echt eens aan de slag met het boenen van het blok, want dat is ook een behóórlijk smerige toestand na zoveel jaar. En dan moesten we maar eens wat koppen uit elkaar pulken om de boel van binnen ook maar eens op te frissen en van de beste spullen een net koppie in elkaar te fröbelen. Maar de hele rest alvast netjes schoon klaar hebben liggen scheelt al heel wat. Kost wat tijd, maar ik zit toch op onderdelen te wachten dus die is dan meteen zinvol besteed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De slangaansluiting achterop de cilinderkop is inmiddels binnen, en ook nog in de juiste versie met M22x1,5 draad en 22mm slangopname. Die kan dus zo achterin de vervangende kop worden gedraaid en dan is dat probleem opgelost. Hoera voor het BMW dealernetwerk! In 24 uur tijd zo’n onderdeel in huis voor een auto van 50 jaar oud, ik vind dat wel heel erg netjes
Voor de rest heb ik nu de spullen om de kop te demonteren en op te frissen ook binnen, behalve de seals. Het hele pakkingmateriaal dat ik heb besteld is nog niet geleverd en inmiddels moet ik er maar op gaan rekenen dat dat pas na het pinksterweekend binnenkomt. En pas dan kan het hele verhaal terug gemonteerd worden.
Maar OK, de komende dag of twee kan ik nog prima aan de gang met het voorbereiden van blok & kop op een bergje nieuwe onderdelen. Zo blijft er in ieder geval nog vooruitgang.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Cilinderkop zover leeg gemaakt, alleen de kleppen moeten er nog uit. Eerste ronde boenwerk binnenin verricht. De tuimelaarassen uit de reservekop, met dus de verbeterde eindstopjes, liggen ook klaar. Volgt dus, na demontage van de kleppen, nog veel meer schoonmaakwerk…
Want een auto opknappen is vooral heel erg veel achterstallige afwas doen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Na inspectie van de kleppentrein heb ik besloten om één uitlaatklep van de vervangende kop nog maar te wisselen. Ik heb er genoeg en inslijpen moet toch al wel, dus het kan. Die ene klep heeft iets afwijkende slijtage van de rest (lees: meer) op de kopse kant van het steeltje. Mogelijk vervang ik van de bijbehorende tuimelaar het excentriekje ook nog even, dan is dat allemaal maar zo fris mogelijk. Voor de rest zijn er geen gekke dingen te zien, alleen moet het hele zooitje na een decennium of wat stilliggen weer even met wat hulp van wat slijppasta opnieuw kennis met hun respectievelijke zeteltjes maken.
En verder blijf je maar poetsen op zo’n kop… Maar langzaamaan wordt-ie al een eind schoner. Het is, zonder daarvoor bedoelde was-inrichting, gewoon een geduldwerkje om alles schoon & fris te krijgen, maar we komen er wel.
De onderdelen uit Duitsland zijn ook binnen, toch nog voor de pinksteren, dus in principe kan ik nu rustig aan doorwerken en de benodigde spullen zo grijpen. Dat is dan wel weer lekker.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Lekker man. Jij hebt je drankje wel verdiend.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou inderdaad, lekker bezig!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Afijn. Kopje een ‘level 1 tidy’ gegeven. Nokkenaslagers & dragers van de tuimelaaras doe ik pas zo kort mogelijk voor montage van die onderdelen, want tijdens het schoonmaken ben je vooral veel meuk aan het verplaatsen. Dat doe ik dus lekker pas op het allerlaatste moment, zodat dan alle rommel die er nu nog in terecht zou kunnen komen dan ook meteen weer tevoorschijn komt. Verder is-ie wel redelijk schoon. En het wordt ook geen nieuwe natuurlijk.
Inmiddels heb ik de kleppen maar eens een rondje inslijpen gedaan en dan ziet een schone verbrandingskamer er heel redelijk uit, voor een kop van 47 jaar oud.
Alle rommel die er straks weer in moet worden gelegd, sans de tuimelaarassen want die zijn nog drijfnat van de olie, ligt op volgorde klaar.
Dat is zo onderhand het volgende rondje schoonmaakwerk. Ik ben maar vast met de tuimelaars begonnen en die knappen daar enorm van op.
Ook daarvan maak ik de lagertjes pas op het laatste moment schoon. Scheelt een boel gedoe, want een stofvrije operatiekamer heb ik niet…
In ieder geval zit er vooruitgang in het verhaal. Morgen heb ik weer wat meer tijd, kijken of er dan ook weer eens serieus een meter gemaakt kan worden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wellicht dat ik het even niet meegekregen heb: is de kop helemaal vlak?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb er, voordat ik hier aan begon, eerst met een lamp erachter en een goeie stalen rij aandacht aan besteed om dat te weten te komen. Die kop is vast en zeker van alles, zoals bijvoorbeeld oud & vies, maar hij is in ieder geval wel vlak.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Je zag daarmee dus geen aanleiding om ‘m voor de zekerheid toch even te (laten) vlakken…
Vraag nog: is het een alu blok, of eentje van gietijzer waar de kop op komt?
Ik ken de BMW blokken niet, vandaar deze vraag van een onwetende
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het lijkt wel of er naast elke tuimelaar een rij naaldjes ligt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
JW schreef:Je zag daarmee dus geen aanleiding om ‘m voor de zekerheid toch even te (laten) vlakken…
Vraag nog: is het een alu blok, of eentje van gietijzer waar de kop op komt?
Ik ken de BMW blokken niet, vandaar deze vraag van een onwetendeGroet,
JW
Bij mijn weten in die tijd gietijzer.
Dat staat me tenminste bij van toen ik 40 jaar geleden de koppakking verving van m’n buurman zijn 525.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het blok is van gietijzer. En ook dat heb ik op vlak zijn gecontroleerd. Niet dat zo’n blok ooit krom trekt, maar je zult net die ene op de 100.000+ hebben… Maar laten we wat dat betreft niet vergeten dat van hetzelfde blok de 1500 versie van de sloop werd gehaald om door BMW opgebouwd te worden tot een 1500cc turbo formule 1 blok (BMW M12) waar in kwalificatie-trim tot in de richting van 1 pk per cc uit werd gepeuterd. Dat kan wel wat hebben, zeg maar. Overigens was het oorspronkelijk wel de bedoeling om het blok ook van lichtmetaal te maken, maar dat kreeg men bij BMW niet voldoende betrouwbaar. Op het moment dat besloten werd om het blok dan maar van gietijzer te maken stonden de showmodellen voor de beurs in Frankfurt eigenlijk al klaar, met lichtmetalen blok en al. Hebben ze gauw die blokken zwart geschilderd en dat eerst klaar genoemd, terwijl er in de fabriek druk gewerkt werd om de productie-motoren van gietijzer te kunnen gaan maken.
Maar wat betreft die kop: vorige zomer heb ik een NFU-kopje los gehad en die op dezelfde manier bekeken. Die was langs mijn rij duidelijk zichtbaar krom bij 0,2mm afwijking, zeker in vergelijking met de gevlakte vervangende kop. Bij deze kop was er meteen al absoluut geen licht tussen rij en kop. En dan natuurlijk uitgebreid over het hele pasvlak gecheckt en niet alleen even snel overlangs en overdwars. Normaal gesproken is ‘t dan ook gewoon goed. En het helpt een klein beetje dat een ouderwetse koppakking wat dat betreft iets meer kan hebben dan zo’n moderne meerlaags stalen koppakking zoals in een NFU-blok.
Het is een oude kop, er kan altijd iets idioots gebeuren. Het zou zelfs niet voor het eerst zijn als je zo’n kop laat vlakken en afpersen en dat er dan bij inbedrijfstelling toch nog iets van valse spanning uit het materiaal komt en je alsnog het bokje bent. Dus het is sowieso pas écht goed als-ie weer probleemloos draait en zonder koelvloeistof te verbruiken.
Maar op basis van eerdere nog veel lompere acties met zo’n blok verwacht ik dat dat wel lukt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Toch nog maar even twee tuimelaars uit de oude kop gepeuterd. Er was er één begonnen aan de nokkenas vast te roesten en dat heeft pitting in het slepertje achtergelaten. Lijkt me dat je zo’n vijl vervolgens niet met tig toeren over je nokkenas wilt laten lopen, vooral niet als er betere tuimelaars voorhanden zijn. Van een andere was de blokkering van het boutje door het stel-excentriekje al bijna voldoende gemold om dat boutje erlangs te laten lopen en dan wordt stellen echt een probleem. Typisch gevalletje van iemand die ooit een foutje gemaakt heeft bij het kleppen stellen.
Ik had natuurlijk tuimelaars uit de reserve-kop kunnen gebruiken, maar daar past geen ‘geïmproviseerd’ gereedschap op om ze vrij van de nokkenas te drukken als die straks weer onder de tuimelaars door moet. En dat was met tuimelaars uit de oude kop geen probleem. Van die hele kleine verschilletjes waar je echt even op moet letten als je een kopje gaat bouwen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!