Hallo allemaal,
Sinds kort de eigenaar van een 1.6 hdi grand picasso uit 2014. Nu rammelt er iets onder de motorkap tussen de 1300 en de 1600 toeren. Iemand enig idee? Ikzelf denk dat het is dat er speling is tussen 2 rubberen ringen waarop de beschermkap zit.













Totaal aantal Berichten: 1291
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Is het hitteschild rond de turbo/uitlaatspruitstuk nog heel?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Is dat het zwarte losliggende kapje bovenop. Of is het dieper in de motor?
Hitteschild is vaak zilver van kleur, van metaal en zit rond de uitlaat. Op latere leeftijd gaan die schildjes roesten en zijn ze dus niet zilver meer en kan het zijn dat ze loslaten en gaan rammelen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Zo’n hitteschild van 1.6 HDI Euro 5 of Euro 6 komt normaal gezien niet los te zitten.
Ik vermoed een Euro 5 motor… Kijk eens of die metalen klem aan de rechterkant van het luchtfilterdeksel niet los zit..
en controleer even of het luchtfilterhuis niet te veel speling heeft!
Kijk ook eens naar het center van de riemspanner aan distributiezijde of daar roest te zien is; het kan namelijk zijn dat die scheef komt te staan…
Volgens mij is het een euro 6 motor. In ieder geval bedankt voor de berichtjes. Ik ga morgen even langs een garage. Ik hoorde ook iets rammelen onder de auto, ik reed even met het raam open. Beetje op hetzelfde moment




Totaal aantal Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Ben je er achter wat het was ? Ervaar ongeveer dezelfde klacht als ik rond de 1400 toeren rij.
Ja. Er zit bovenop een zwart plastic kap. Dat rammelde. 2 nieuwe bouten met rubberen dopjes.




Totaal aantal Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Thanks, zal zelf ook eens op onderzoek uitgaan dan ...