Goedemiddag,
Sinds vorige week ben ik de nieuwe eigenaar van een ZX Avantage uit 1994. Aangezien ik geen Citroën kenner ben maar wel de komende tijd wat onderhoud aan de auto wil doen voor de grote vakantie, leek het me handig me hier eens aan te melden. Dus bij deze!
Om gelijk maar met de deur in huis te vallen; de versnellingspook heeft ontzettend veel speling, het is echt roeren in een pan met soep zegmaar. Even zoeken leerde dat de schakelstangen hun beste tijd lijken te hebben gehad, zie dit plaatje:
Mooi eerste klusje om eens te vervangen dacht ik zo; maar voordat ik met de verkeerde onderdelen in handen sta (wat met m’n Honda Civic nog wel eens gebeurde), is dit lijstje aan onderdelen hetgeen wat ik moet hebben?:
https://www.mister-auto.nl/schakelstang/citroen/zx/zx-n2-1-4-75pk-1991-1997/
Alvast bedankt!
Grt, Koen
Ja ik denk dat je dan alles wel hebt.
Omdat je de onderhouds historie waarschijnlijk niet kent, of meestal wordt er over gelogen:“hij heeft al zijn beurtjes op tijd gehad bij de dealer”
zou ik ook motorolie met oliefilter vervangen, luchtfilter, bougies.
Versnellingsbakolie is for life dacht ik, maar zou het bij zo’n oude wagen toch graag verversen. Haal bakolie bij de dealer, ik heb wel eens gehad dat hij bijna niet meer schakelde met de voorgeschreven olie van een ander merk gekocht bij een automaterialenhandel, waar je de rest natuurlijk wel haalt.
Kleppen stellen wordt meestal nooit gedaan, dus meteen doen. Klepdekselpakking zweet ook vaak, meteen meenemen.
Dan de distributieriem natuurlijk niet vergeten met waterpomp en loop/spanrollen. En nieuwe koelvloeistof.
Net als de multieriem/v-snaar.
En vergeet de remvloeistof niet te verversen, niet echt onbelangrijk op vakantie(berg af remmen=linke soep)
Vervang de thermostaat.
Bij deze motoren (TU) lekt/zweet de koppakking vaak olie naar buiten het blok, als je er voor staat en naar de motor kijkt is het aan de linkerzijde aan de kant van de distributieriemdeksel. Niet heel spannend als het een beetje zweet, dit kan jaren zo blijven.
Wordt het echt al wat natter van de olie kan je nog wel een jaar doorrijden.
Als het echt van het blok op straat drupt dan moet je de koppakking gaan vervangen.
Als je maar een half jaartje in het wagentje wil rijden, kan je het hele verhaal hiervoor vergen, peil je alleen de olie en gaaaan met het ding.
Gr. Wim.
Hi Wim,
Dank voor je uitgebreide reactie. Als de auto bevalt deze zomer dan is het zeker een blijvertje; dus de lijst met onderhoudspunten die je geeft staan allemaal in de planning (behalve de distributieriem, die is 30.000 km geleden / uit mn hoofd 3 jaar geleden nog gedaan). Ga in het weekend van 29 juni met een maatje van me zoveel mogelijk punten af om ervoor te zorgen dat we in Frankrijk niet langs de weg komen te staan.
De koppakking is een twijfelgeval. Het blok is beneden de pakking absoluut smerig, maar er hangen geen druppels onder. Mochten we besluiten dit voor de vakantie nog te doen; in hoeverre komt het TU3 MC blok overeen met de TU3 JP? (maw, is dit filmpje in combinatie met de Haynes handleiding een goede leidraad? https://www.youtube.com/watch?v=4cgGA9Rb0fA )
Terwijl ik daarnaar keek zag ik overigens dit stekkertje los hangen; iemand die weet waar die voor dient? Zit helemaal aan de voorkant van het blok.
Verder nog tegengekomen: de toerenteller staat constant op 3000 toeren als de motor draait, blijft daar tijdens het rijden ook op hangen. Als de motor uit staat valt ie overigens meteen terug naar nul, net als de andere metertjes. Heb tot nu toe 1 ritje gemaakt dat ie het prima deed maar de rest van de tijd schiet ie meteen naar 3000 en blijft daar staan. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Grt, Koen
Het filmpje heb ik niet helemaal gekeken maar dat is wel goed zo te zien. Alle TU’s zijn in de basis het zelfde.
Die stekker kan een voorbereiding zijn voor airco of welke accessoires dan ook, zolang je geen punt ontdekt waar ie in past/hoort.
Als je de koppakking vervangt zou ik de distributieriem gewoon weer meenemen als je toch alles los hebt op dat moment, kan je meteen alle rollen en waterpomp ook meenemen.
Met het idee van: nu alles toch open ligt.
En in Frankrijk kan je lang in de file terechtkomen of een berg op rijden bij een graadje of 35, toch wel fijn dat het koelsysteem 100% werkt en betrouwbaar is.
Kijk eens bij je toerental sensor en het stekkertje daarvan, misschien veel vuil vet en andere zooi er omheen.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik weet wel zeker dat dat stekkertje van een eventuele aircopomp is. Bij mijn Xantia zat die er precies zo, inderdaad aan de voorkant van het blok. Het verbaast me wel een beetje dat die bedrading er bij een ZX 1.4 blijkbaar ook ligt als je het niet hebt (een Xantia Turbo CT zal relatief wat meer met airco geleverd zijn lijkt me).
Het vervangingsinterval voor de distributieriem is denk ik officieel 5 jaar, dus als je de kop eraf haalt zou ik die inderdaad ook meenemen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Zoww, daar ben ik weer. Dank beiden voor de reacties nog!
Omdat ik een weekend over een extra paar handen beschikte in de vorm van een ook wel technisch onderlegd maatje van me heb ik besloten het hele riedeltje te gaan vervangen met het doel in elk geval zonder al te veel problemen Frankrijk door te komen deze zomer; en hopelijk ook gewoon de komende jaren nog van het ZX’je te kunnen genieten (en ook gewoon een beetje omdat het leuk is om wat nieuws te leren haha). Na een paar weken rijden toch best wel enthousiast geworden over het beestje .
Hierbij een klein verslagje (ondanks dat ik een fotografie-opleiding volg is het maken van veel foto’s er bij in geschoten )
Als eerste twee weken van tevoren een berg onderdelen besteld bij de “plaatselijke onderdelenshop”. Nieuwe pakkingset, distributieriem, waterpomp, spanrol, multiriem (1 van de 2, de ander was blijkbaar niet meebesteld). Nadat al het benodigde gereedschap bij elkaar was gesprokkeld werd op zaterdagochtend de krik naast het rechter voorwiel gezet en kon het circus beginnen.
Eerst koelwater aftappen; en alle slangetjes en dingetjes die aan de kop vastzitten verwijderd (ging toch wel behoorlijk wat werk in zitten). Nadat de multiriemen incl pulleys verwijderd werden het vliegwiel en de nokkenas vergrendeld met borgpennen in de daarvoor bestemde uitsparingen in het blok. En daarna het eerste ‘spannende’ moment: de distributieriem er af. Vervolgens het klepdeksel los..
Auto stond niet helemaal waterpas, er stond nog behoorlijk wat olie in. Afijn, de kopbouten netjes volgens het schemaatje los gedraaid; eerst een kwartslag per stuk (2x gedaan) en vervolgens verder los draaien. Toen de kop ‘losgebroken’ door twee oude kopbouten in de buitenste boutgaten te steken en het blok naar voren te kantelen. Toen nog één schijnbaar overgebleven slangetje was verwijderd kon de kop er af en kwam dit tevoorschijn:
En iets meer ingezoomd. Redelijk wat stukjes koolstof op de zuigers.
Toen kon het grote schoonmaken beginnen.. Poetslappen, plastic schrapertjes, wasbenzine en voor sommige stukjes ook ovenreiniger..
Na deze foto is nog verder gepoetst; zitten nog wel wat kleurverschillen op kop en blok maar geen rotzooi meer. Dit was het punt dat de kop eigenlijk gecontroleerd had moeten worden op vervorming, ongeveer het belangrijkste van die hele vervanging; en dat ehm.. Nouja was zo’n ding waarvan je zegt: ‘t is mooi geweest voor vandaag; doen we morgen wel. En dat vergeet je morgen. Nouja, alles netjes los gedraaid en de auto had ook geen koelproblemen verder dus maar hopen op het beste..
Hierna de kop geprobeerd helemaal schoon te maken (komt toch altijd was stof in, restjes schuurspons etc. en daarna de raakvlakken van kop en blok ontvet. Pakking er tussen, kop er voorzichtig op zetten en dan de tuimelaars er weer op zetten. Was even gedoe om die netjes te laten passen. Uiteindelijk maar alle stelschroeven een stuk uitgedraaid en daarna paste het setje weer netjes op de kop. De kleppen wilde ik toch al stellen .
Nieuwe thermostaat er nog even op gebonjourd.
Ondertussen was m’n sleutelhulp bezig met het monteren van de nieuwe waterpomp, waar bij het vastdraaien het onderste boutje afbrak in het blok. Zware tegenvaller.. Na veel gepeins en ongemakkelijk ge ‘ehh ja wat doen we nu-‘d’ maar een dun metaalboortje gehaald en op een haakse boorkop gezet. Vanuit de wielkast kon die net aan bereikt worden. Na lang boren werd een linksdraaiende tap in het ontstane gaatje gestoken en kon gelukkig erg makkelijk de oude, afgebroken bout uit het blok gehaald worden. Hiermee wel behoorlijk wat tijd verloren; dus bleef er alleen nog wat tijd over voor het aantrekken van de kopbouten. Ook allemaal netjes volgens het boekje gedaan en toen was de tweede dag alweer om.
Op maandagavond gelukkig ook nog even de tijd om met z’n tweeën wat werk te verzetten. Zodoende alles weer op de motor aangesloten qua koelwater- en luchtslangen, stekkertjes etc. Vervolgens de waterpomp gemonteerd met een nieuw boutje (lokale ijzerwarenwinkel had ze in de goede maat liggen gelukkig); en de spanrol gemonteerd. Vervolgens de nieuwe riem er op gezet en afgespannen met een zelfgefabriceerd spanhulpje. Na verwijderen van de borgpennen en het stellen van de kleppen even flink wat rondjes getornd om telkens de klepspelingen te controleren; wilde dat het perfect was.
(klik voor afspelen). Vervolgens beetje olie over de nokkenas gesprenkeld en de hele mikmak weer in elkaar gezet. En dan het spannendste moment: accu aansluiten en starten.. Eerst even behoorlijk schrikken van de rookwalmen; de gemorste olie moest blijkbaar even van de uitlaatpijp af branden; en daarna leek ‘ie toch wel netjes te lopen. Dus vanmorgen de multiriemen weer gemonteerd en een rondje proefrijden. Eerst wel het koelsysteem nog even gespoeld met gedistilleerd water; kwam nog redelijk wat vervuiling uit.. Afijn, na opnieuw vullen van het koelsysteem dus een rondje rijden en daar viel me toch wel eea tegen.
Tijdens het rijden heeft de motor totaal geen power. Omdat de toerenteller niet meewerkt kan ik het niet exact aflezen, maar tussen ik gok 1000 en 2000 toeren kan je gas geven wat je wilt maar komt de auto echt niet op vaart. Dan van 2000 tot 4000 toeren gaat het best ‘okey’, en hoger heb ik ‘m nog niet willen pushen; vooral omdat ie ‘t laag in de toeren al niet lekker deed. Hier een filmpje:
Hoorbaar is dat ‘t blokje niet heel soepel loopt. Lijkt een beetje te stotteren ofzo.
Nu is mijn vraag.. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Ik vrees voor luchtlekkage tussen twee cilinders en daardoor verminderde compressie, maar iemand zei dat het ook kan zijn dat de distributieriem toch een tandje verschoven is. Ik hoop morgen bij een garage in de buurt even een compressietest te kunnen doen en daarmee uit te sluiten dat alles wéér uit elkaar moet om de kop toch te laten vlakken en de boel weer / nog beter schoon te maken. Input van kenners hier is in elk geval zeer welkom!
Ook liep de temperatuur van de motor tijdens het rustige proefritje al snel op richting het rood. Bij terugkomst en na een tijdje afkoelen was het koelwaterpijl een stukje gezakt (waarschijnlijk toch ergens niet goed genoeg ontlucht) dus ik hoop dat dat met bijvullen verholpen is. Anders daarmee dus ook nog gezeur. Afijn, dat zal het ritje naar de garage morgen hopelijk uitwijzen.
Al met al een hele klus geweest; begonnen onder het mom van ‘ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan’. Mooie leer-ervaring; maar ik ben niet tevreden totdat ‘ie weer loopt zoals ie deed voor de ‘operatie’.
To be continued..
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Oef, op zo’n manier is het ook niet echt een dankbaar klusje. Ik zou eerst goed kijken of je distributie wel goed staat. Je kunt er zo een tandje naast zitten. Anders had je kop misschien toch gevlakt moeten worden…ik hoop het niet voor je! Compressietest kan nooit kwaad, maar geeft wat mij betreft niet per se uitsluitsel. Ik heb al meerdere keren gezien dat een motor daar ten onrechte heel beroerd uit kwam (maar als hij er goed uit komt is dat wel een goed teken).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Als de motor nooit oververhit geraakt is en de originele koppakking niet lek, dan is vlakken vaak nergens voor nodig.
Ik zou inderdaad eerst eens controleren of de distributie op tijd staat. Je koelvloeistof verlies kan komen door wat overgebleven lucht in het systeem maar ik zou voor de zekerheid toch even letten op teveel witte rook uit de uitlaat of witte smurrie in je motorolie.
Het filmpje kan ik overigens niet zien, heb geen Flickr
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
KoenvanderLee schreef:Tijdens het rijden heeft de motor totaal geen power ...
Hoorbaar is dat ‘t blokje niet heel soepel loopt. Lijkt een beetje te stotteren ofzo.
Ik heb precies dit met een ZX met met TU3-motor gehad.
Feije schreef:Ik zou eerst goed kijken of je distributie wel goed staat. Je kunt er zo een tandje naast zitten.
en wat Feije zegt bleek er aan de hand.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb je tijdens de werkzaamheden zowel de nokkenas als de krukas met borgpennen gefixeerd gehad?
Het gat in het nokkenastandwiel is goed te zien, die voor het vliegwiel zit wat verstopt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bedankt voor de suggesties iedereen! Ik ga van ‘t weekend de riem een tandje verschuiven in de hoop dat het daarmee opgelost is. In elk geval ‘geruststellend’ om te horen dit een vaker voorkomend probleem is en dus waarschijnlijker dan geklooi bij de nieuwe pakking .
René Jongejan schreef:Heb je tijdens de werkzaamheden zowel de nokkenas als de krukas met borgpennen gefixeerd gehad?
Het gat in het nokkenastandwiel is goed te zien, die voor het vliegwiel zit wat verstopt.
Yes idd, beide pennen er in gehad en zijn er ook niet uit geweest. Bedenk me wel dat tijdens het bevestigen van de riem er misschien iets in de volgorde van het om de tandwielen/spanrol iets verkeerd is gegaan; heb daar niet heel goed op gelet toen omdat die pennen er nog in zaten en ook na een paar rondjes tornen pasten de pennen weer terug op kun plaats; maar een paar rondjes met de ratel is natuurlijk net even anders dan wanneer de motor er met volle kracht aan draait.
FastFred schreef:Je koelvloeistof verlies kan komen door wat overgebleven lucht in het systeem maar ik zou voor de zekerheid toch even letten op teveel witte rook uit de uitlaat of witte smurrie in je motorolie.
Het filmpje kan ik overigens niet zien, heb geen Flickr
Beiden gecheckt idd; uitlaatgassen zijn kleurloos en de peilstok / olievuldop zijn schoon. Zou het nog kunnen dat de nieuwe thermostaat niet de juiste is? (artikelnummer klopte qua geschiktheid voor dit motorblok dus de kans lijkt me klein). Afijn, koelprobleem komt wel als de motor zelf weer lekker loopt.
Filmpjes even op YT gegooid:
https://youtu.be/XrtzyYvvua8
https://youtu.be/qdgvo9uuvQ0
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
KoenvanderLee schreef:Ik ga van ‘t weekend de riem een tandje verschuiven in de hoop dat het daarmee opgelost is.
Hoe weet je dan welke kant op?
Ik zou in jouw geval even helemaal opnieuw beginnen met het omleggen en spannen van de riem.
Uiteraard met beide borgpennen op z’n plek.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat dus, als je ‘m 1 tandje de verkeerde kant op draait loop je het risico dat je motor in de soep loopt.
Alles los, op tijd zetten, dubbelcheck, dan weer vast.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Notes are taken :)
Volgens mij is de ontluchtdop van de radiator een beetje lamgedraaid. Kan mij herinneren dat na vervangen koelwater bij m’n eerste ritje ook even de temperatuur omhoog schoot en daarna stabiel werd (dus gewoon een luchtbel door matig ontluchten). Wel erg mooi om te zien dat je deze klus bent aangegaan met de ZX!
Kijken of de D-riem op tijd staat, kleppenspeling nog eens controleren.
En ontluchten, ontluchten en ontluchten, doe je dat niet dan had je evengoed de pakking niet hoeven vervangen want die gaat er wel heel snel aan.
Vlakken en controleren op afdichten, als het blok niet heet geweest was daarvoor, als je niets op het eerste gezicht kon opmerken dan hoef je dat allemaal niet te doen, die koppen kunnen best wat hebben.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017