Hoewel de c15 niet kapot schijnt te kunnen, lijken we een eind op weg. Dit is er gebeurd: De radiateur begon flink te lekken, dus die hebben we vervangen voor een kleinere van de sloop. Voor de stroomkabel van de ventilators had die maar twee aansluitingen, dus de dunne bruine draad hebben we niet aangesloten. Heel even leek dat een probleem, de auto werd te heet, maar met de verwarming in de auto aan konden we van Frankrijk naar Nederland komen zonder problemen. In Nederland viel de auto opeens uit, dat bleek die spoel te zijn in de brandstofpomp. Dankzij de ANWB konden we verder, maar de motor kunnen we alleen nog uitzetten door hem af te laten slaan. Al snel raakte de motor weer oververhit en misschien iets te lang, hij gooide zijn water er uit en twee verstuivers lekken nu. We merkten ook dat de blower in de auto koud bleef toen hij te heet werd.
We hebben het water gevuld, maar er komt nu rook, ik denk uitlaatgas, uit de radiateur als je de dop eraf houdt. Als je gas geeft, borrelt het water, maar het spuit er niet echt uit. De auto start en loopt gewoon, vreemd genoeg gaat het voorgloeilampje direct uit als je contact maakt. We willen graag weten wat er aan de hand is.
Hopelijk kan iemand ons helpen, we hebben niet echt geld maar willen alles doen om onze mooie auto te redden.
Rook uit de radiateur, borrelend water als je gas geeft, klinkt als koppakking.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Sneu dat je dit overkomt.
Ik denk dat dat er een passende radiator moet komen, koppakking vervangen moet worden, de kop gevlakt moet worden en er naar de verstuivers gekeken moet worden.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Homo economicus overwegingen:
De C15 zal wel uit de jaren 80 zijn, met vele honderdduizenden fijne kilometers op de teller.
Is dit nog de moeite waard? Of zijn er andere gevoelens?
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Bedankt voor het meedenken. We hebben nog geen idee wat de kosten zouden zijn, op autodoc is een koppakking 20 euro, een verstuiverpen ook, dus als dat alles is en we kunnen het zelf dan doen we dat liever.
Had je dan een andere radiateur met fan die daar nog op zat en al gemonteerd?
Of de originele fan weer?
Heb je de oude wel mee met fan en alles?
Begin eerst de kop er af te halen.
Dan zie je meer.
Gr. Wim.
Nee we hebben de orginele ventilator laten zitten en de stroomtoevoer aan de ‘nieuwe’ radiator verbonden, alleen de dunne bruine draad niet. De oude radiator staat nog in Frankrijk helaas.
Als je de draden die aan het thermocontact horen met elkaar had doorverbonden had de fan gewoon constant gedraaid, had een stuk beter uitgepakt.
Maar goed, das achteraf praten.
Maar de kop moet er toch echt even afgehaald worden voor verdere inspectie.
Zoek een autosloop waar nog auto’s staan met deze motoren.
Ik denk een XUD 1.9 1.8
Deze motoren zitten ook in peugeot 205D 306D oudere 206D ik denk ook t/m 2001 ook in oude partners 1.9D t/m 2001
Misschien vind je een mooi kopje compleet.
Je eigen kopje moet zeker ook gevlakt worden ivm oververhitting(=kromtrekken)
Gr. Wim.