Sinds anderhalve jaar rijden wij met volle tevredenheid in onze DS3 So Red uit 2015.
Nu viel het mij laatst op dat na een stukje rijden, de koppeling piept als je het pedaal intrapt. Dit geluid is er ook na het afzetten van de motor, maar is na een tijd stilstaan (koude start) weer weg.
Gisteren zijn we bij de Peugeot/citroen garage geweest met het verzoek het pedaal te smeren oid. Ze hebben de auto toen op de brug gezet en gecontroleerd en kwamen terug met het verhaal dat de drukgroep/koppeling het aan het begeven is. Kon nog geen kwaad zeiden ze, want hij koppelt nog goed, maar moet toch wel binnenkort vervangen worden.
Ik vond dit nogal wat om te horen! En een mooi prijskaartje eraan natuurlijk, €1375,-. De auto heeft 62K gereden, is 4 jaar oud, betreft de 1.2 110PK.
Zouden jullie een second opinion aanvragen? Moet er iets van coulance te regelen zijn? Of hebben jullie wellicht andere ingevingen?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
De diagnose op zichzelf is wel logisch en herkenbaar.
De auto heeft voor 4 jaar niet overdreven veel km’s, maar belangrijker, hoe en hoeveel er gekoppeld is in deze tijd?
Met stadsritten, wachten voor het verkeerslicht met de voet op de koppeling kan het snel slijten….
Koppelingsplaten/drukgroepen en bijbehorend lager (dat piept!) zijn verbruiksdelen, dus op coulantie zou ik om die reden niet rekenen.
En laat dat meteen alle drie vervangen, anders heb je straks weer werk.
Ik zou offerte vragen bij wat andere garages, want dat bedrag is wel erg hoog.
Kilometers en leeftijd zegt inderdaad niet veel als je ze niet zelf allemaal deed, heb ooit iemand gekend die op 3 jaar tijd en 600000 km aan zijn 4é koppelingsgroep zat (wel met een Opel)
Prijs is inderdaad wel genoeg maar bij officiële garage eerder normaal.
Je gaat wel goedkoper vinden bij een alle merken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dank jullie wel voor de reacties.
Citroen komt niet met coulance, maar we hebben ook besloten er niks mee te doen op het moment en het even aan te zien.
We gaan kijken of we de auto in deze staat kunnen verkopen (we verhuizen begin september naar Australië) en vinden het kostentechnisch niet waard om zelf in te gaan investeren.
Ik vind het bij deze km stand wel vroeg om al een versleten koppeling te hebben…
Onze Picasso met 200K heeft nog de originele koppeling en heeft vnl in de stad gereden.
Wel is de koppelingskabel een keer geknapt, dat begon met piepen, daarna een soort kraken.
Piept de jouwe alleen bij het intrappen van de koppeling zelf of ook bij het ingetrapt houden van de koppeling?
Als het alleen gebeurt bij het intrappen zelf, dus de beweging van het pedaal, zou ik eerder aan de kabel denken…
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Ik zou ook aan de kabel denken.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Bij mijn weten zijn alle DS3 hydraulisch via remvloeistof…
Dan zal het de kabel wel niet zijn…
herkenbaar wat je omschrijft met de koppeling. Die van mij is het ook gaan doen, maar op een iets hoger kilometrage. Zeg rond de 130k begon het pedaal steeds stroever te worden, wegrijden werd lastiger (moet meer slippen) en het gevoel in de koppeling werd minder. Ook hierop naar de garage gegaan en ook daar zeiden ze dat het aan de drukgroep ligt.
Als er allemaal rare geluiden vandaan komen, dan is het tijd om de boel te vervangen. Naja, ik zit nu op de 210.000km en ik rij nog steeds rond. Ik heb wel de bak laten spoelen en dat heeft een hoop gedaan voor de soepelheid van de koppeling. Verder is het gewenning met wegrijden en ik merk het eigenlijk niet eens meer.
Al met al vind ik het teveel geld voor een auto van zo’n leeftijd om de boel te gaan vervangen. Er is namelijk al heel, heel veel vervangen aan de auto.
Het piepend geluid is alleen te horen bij het intrappen en weer loslaten, niet als je de koppelingspedaal ingedrukt houdt. Daarom leek het mij ook vreemd, tesamen met dat de auto nog goed koppelt, niet te hoog aangrijpt, niet slipt en nog lekker schakelt, het het probleem in de koppeling zelf zat.
We gaan het wel even aanzien. De auto gaat sowieso naar een nieuw baasje binnen nu en twee maanden ivm onze verhuizing . Verkoop alleen liever een goede auto dan eentje met een potentieel gebrek.
Grappig, dit heb ik ook soms. Niet altijd.
Bij het schakelen (dus intrappen van je koppelpedaal) hoor je een licht piepje. Alsof je een klein kast deurtje met een piepje erin open doet, en weer dicht. Eigenlijk nooit iets achter gezocht!
Dat drukgroep verhaal vind ik wel érg kort door de bocht.