Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
Ik reviseer deze motoren al vele jaren je kunt er zomaar 1mm afhalen geen probleem
Ik heb een 23 gehad met te ver gevlakte kop: flink pingelen door te hoge compressie.
Maar ik weet niet hoever die gevlakt was.
Kop van alle korte slag carburateur modellen is het zelfde.
IE modellen hebben een andere kop: hebben Natrium gevulde kleppen ( die soms breken) en de inlaat poorten zijn anders. Die andere inlaat poorten zijn aan te passen en Na gevulde kleppen zijn ook te vervangen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
Mijn 2300dx 4 is 89.5 mm heeft 12.5 bar comressie
en een voorontsteking van 30graden bij 3300 tpm .ik rijdt op gas, en vaak met een klapwagen ik heb er op deze manier zo.n 125000km mee gereden ,nooit problemen mee gehad of een te hete motor oid
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
Sorry 11.5 bar
Goed te weten dat het meevalt met die norm van het WPH over vlakken van de kop!!!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dank voor de werkelijke praktijkervaringen! Ik ga na de lockdown een dagje vrij nemen om die kop van de sloop DS af te schroeven.
er zitten ook nog 2 inlaatklepgeleiders los…Citrotech heeft nog NOS klephoedjes, die moeten goed zijn, anders via lokaal revisiebedrijf (wanneer ze weer open gaan) mercedes klephoedjes erop.
De nokkenas is vreemd genoeg nog in prima staat zo te zien; cylinderbussen vastgezet en in zn 5 aan een opgetild wiel de motor gedraaid en even snel gekeken; viel alleszins reuze mee. De tuimelaarsassen en aanverwant spul gisterenavond schoongemaakt; hier is toch wel stevig mee gerotzooid hoor; Beschadigde geleiderringen, blokje aan lange as zat vergeerdom, 2 uitlaattuimelaarsasjes zaten ondersteboven (met de gaatjes naar boven) Ik denk dat de stagair alle zooi die hij overhad in deze motor geeft gegooid en dat de motor niet lang heeft gelopen met deze rommel; anders was de nokkenas wel steviger versleten.
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Check ook even de stoterbekers!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
? stoterbekers? bedoel je die bussen tussen stoterstang en nokkenas? Die zijn kas verrot.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ten aanzien van een paar voorgaande posts over vlakken en compressie wil ik opmerken dat een motor op gas veel minder de neiging heeft tot pingelen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dat is waar, en sinds dit jaar is er geen 98 octaan meer te koop in Zuid-Afrika. Ik hoop dat de sloop-kop in betere staat is, zodat ik die in orde kan krijgen.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En misschien zijn er fabrikanten die koppakkingen in verschillende dikten leveren.
Maar losse geleiders? Dat heb ik nog nooit meegemaakt bij een DS.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Bij het schoonkrabben van het pasvlak voor de kop op het blok zelf viel het me op dat de cylinderbussen vrij ongelijk uitsteken. Wat nog vreemder is, is dat ze aan de uitlaatkant verder uitsteken dan aan de inlaatkant. Voorste cylinder zit er aan de inlaatkant zelfs een stukje onder (aan de uitlaatkant wel een haartje boven) Dat is wel heel raar, want dat moet natuurlijk gewoon vlak zijn. Dat kan alleen gebeuren wanneer het blok zelf niet goed gevlakt is. (weer die stagair op een maandagochtend?) Nu was het bij de HY en de Traction vrij makkelijk om er gewoon nieuwe bussen en cylinders in te zetten zonder het blok eruit te halen; gewoon carter eraf, maar dat kan niet bij de DS. Op zich wel een uitstekende smoes om mezelf nu eindelijk eens een motortakel kado te doen.
Maar eerst maar eens die scheve bussen tackelen bij een DX4 blok; Heeft een van jullie dat ooit meegemaakt? Is dit expres zo gedaan? Of zitten de bussen normaal gewoon recht aan de bovenkant.
Nog een vreemde; Bij werkplaatshandboek Traction wordt er op gewezen dat de hoogte van de bussen tov blok (dus hoever ze er uit steken) erg precies is, maar in WPH 814 zie ik daar niks meer over. Is de koppakking later zo aangepast dat hij veel meer hoogte verschil aankan?
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
MOeten allemaal recht zijn en echt boven het pasvlak uitsteken. Weinig, maar wel uitsteken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er staat mij ook bij dat ze ongeveer 0,05mm horen uit te steken. In de revue technique van de 21 en 23 kan ik daar niets over terugvinden. Misschien waren de productietoleranties toen nauwkeurig genoeg geworden? (Bij de oudere typen waren er voetpakkingen in verschillende dikten)
Scheef hoort in ieder geval niet!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dank, daar was ik al bang voor. Wel heel vreemd dit. Ik zal eerst eens met de roterende koperborstel tekeer gaan op het blok en bovenkant bussen om alle pakkingresten en koolaanslag te verwijderen.