Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Inmiddels heerlijk gereden met de DS met de hetere bougies. Gaat prima. Toen ik ging tanken besefde ik pas echt hoe vaak de DS gewoon stationair gedraaid heeft om vanalles te doen; Uitlaat dicht te krijgen; ding omhoog. Lekzak vervangen; ding omhoog. Startmotor vervangen; ding omhoog. wagenhoogte afstellen; weer ding omhoog en lang stationair. Laadstroom afstellen; wel 10 keer starten en lang stationair draaien. Carburateur afstellen… etc. etc. Daarbij alleen maar korte stukken gereden en dan ook regelmatig nogal stevig; ik tankte 34 liter voor 140 kilometer; das 1 op 4! Gelukkig kost benzine hier 90 eurocent/liter. Ik rij op deze tank veel bewuster en meer tegen de 2e trap aan om eens te kijken wat het verschil is. Als het nog steeds te woest is ga ik er een lambda sonde inlassen om de carburateur op die manier mooi af te kunnen stellen.
Die wagenhoogte afstellen was trouwens nogal interessant; Achter stond hij 3 cm te hoog. Dat bijgesteld en nu gaat hij veeeeel beter (=perfect) over de verkeersdrempels heen. Voorheen viel hij achter naar beneden bij de afdaling. Nu blijft hij horizontaal zoals dat noet bij een DS. Ik had al eens de dempers nagekeken en opnieuw samengesteld van demperplaatjes die ik nog in het archief heb, maar dat hielp niet. Het was blijkbaar dus toch die wagenhoogte. Ik neem aan dat hij achter tegen de laagste rubber sloeg en daarme bij de afdaling de achterkant van de auto naar beneden trok met een schok.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Net tijdens de lunch weer even de DS gepakt voor wat boodschappen, en toen ik wegreed bij de winkel vond ik de koppeling opvallend vroeg opkomen. Op weg naar huis erover zitten te denken wat dat nu kon zijn…PATS Koppelingskabel gebroken… Nog even gestopt in het gras langs de weg of ik er iets aan kon doen, maar gewoon doormidden. Zonder koppeling vrij makkelijk naar huis kunnen rijden gelukkig. Volgende week maar weer dagje vrij nemen om weeeer naar de sloop te gaan. Dan kan ik ook meteen een onderste tellerkapel ophalen, want de mijne is te slecht en doet het vaak niet (buitenkabel naar de haaien en niet goed kunnen repareren) Vanmiddag eens kijken hoe de koppelingskabel eruitgesloopt moet worden bij een rechtsgestuurde DS
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Inmiddels 2 koppelingskabels van de sloop gehaald en alles werkt weer netjes. Tip; en goed geoliede koppelingskabel rijdt echt inees een stuk lekkerder dan met een kabel met 50 jaar oud vet erin.
Wat me niet lekker zit is dat de gaffel die aan de kabel zit gekrompen; daar waar de vorige is afgebroken, buigt wanneer het koppelingspedaal helemaal ingedrukt wordt. Het “kruis” van de gaffel komt dan tegen het montageplaatje op de pedaal-as aan. Dat gaat nooit 50 jaar goed natuurlijk. Het lijkt er op dat de gaffel niet diep genoeg is.
Gisteren weer getankt; Hij rijdt nu 1 op 7,8; dat is al een stuk beter dan de 1 op 3,5 van 3 maanden geleden.
De hetere bougies doen hun werk goed; Hij blijft keurig op 4 cylinders lopen.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb in de sloop DS een gordel-roller gevonden. Helaas wel een pootje afgebroken. Hij lag er los in, en weet niet goed of het wel een DS onderdeel is, en waar precies hij gepositioneerd moet worden. Ik vind hem ook niet terug in het onderdelenboek. Iemand een voorbeeld?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Raar probleem; Ineens wilde de DS niet meer stationair draaien. Het begon met alleen een probleem na doorrijden, bijvoorbeeld 80 km weg en dan ineens een stoplicht. maar dat werd al snel erger. Alleen met de choke erop lukte het nog. Benzinetoevoer gekeken;
-1- Aha! hij zuigt alleen maar lucht; zeker dat slangetje in de tank die niet helemaal tot de bode komt; even 20 liter benzine gehaald; toch nog hetzelfde probleem…
-2- Aha! Benzinefilter bezig om te verstoppen; uitgeblazen; nee probleem nog steeds daar.. Dan benzinefilter (net voor benzinepomp) er maar helemaal tussenuit: Nope; zelfde probleem.
-3- Aha! Valse lucht ergens? Alles nagetrokken, remmereiniger bij lopende motor gespoten; nope…
-4- Dan toch maar eens de top van de carb loshalen; er zit wat aanslag (het lijkt wel kalk) in de vlotterkamer. alles schoongemaakt en met remmenreiniger de kleine gaatjes voor stationair systeem langs de hoofdventuri doorgespoten met remmenreiniger, vlotterniveau nagesteld. (5 en 11,5 mm) alles weer teruggezet en het lijkt nu goed te werken (toch die kalkaanslag? we hebben een nieuw tankstation in het dorp; wellicht benzine van slechte kwaliteit) maar nu lekt er ineens veel olie uit de motoroliedruk schakelaar. Gelukkig heb ik nog een bakje met die dingen, onlangs gekregen van een oude verzamelaar…Kwam er vrij snel achter waarom hij een bakje van die dingen had; Allemaal lek….
Nu op zoek naar een lokaal verkrijgbaar alternatief.
Vraagje; Waarom is de vlotter laag afstelling belangrijk? 11,5 mm laat mij geloven dat het echt heel kritisch is, anders hadden ze wel 15 mm aangegeven of 10, maar op de halve mm nauwkeurig? En waarom dan; als het niveau te laag is (onder de 5 mm) moet die zo snel mogelijk weer correct worden. Het benzineniveau zelf kan gewoon lager dan 11,5 mm, maar de vlotter gaat niet verder open.
Over de vlotterhoogte: Die komt nogal nauw bij een Weber:
Een weber mengt altijd lucht en benzine door een mengbuis met behulp van 2 calibers ( sproeiers) . De benzine hoogte is heel belangrijk voor de hoeveelheid benzine die meegezogen wordt met de lucht in de mengbuis. Als er 11.5 staat dan mag je er van uitgaan dat ze tussen 11.25 en 11.75 bedoelen. Bij 5 is dat tussen 4.75 en 5.25.
Een Solex is minder gevoelig, maar toch.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje, maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom die minimale waarde wordt opgegeven. Wanneer het niveau daalt naar onder de 5 mm gaat de vlotternaald open, en komt er benzine naar binnen totdat het niveau weer 5 mm is. Dat niveau is zeer belangrijk, dat begrijp ik.
Maar die 11.5 mm is een stppper voor de vlotter op het laagste niveau; lager dan dat kan ie niet, maar het benzine niveau natuurlijk wel. Waarom zou dat zijn? Om te voorkomen dat de vlotter tegen de bodem van het bakje aankomt?
Ik denk dat als je meer dan die 11.5 hebt je te veel risico hebt dat je vlotternaald te ver uit de houder komt en gaat “klemmen”.
In principe blijft je vlotterkamer tegen de “bovenkant” aan gevuld en komt hij alleen bij lang stilstaan op de minimum waarde.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gelukkig toch nog ergens in mijn archief 3 (!) werkende oliedruk schakelaars met M10 draad gevonden. Allemaal van Zamac, dus de eerste draaide ik meteen stuk. Gelukkig kon ik het stuk schroefdraad verwijderen met een links taps boortje. De tweede handvast en 1/8e slag; dat ging beter.
Meteen de carburateur losgehaald, voet gevlakt (stuk schuurpapier op blok graniet) en nog een keer afgesteld; Ik haalde hiervor de basisafstelling van oude type en nieuwe type door elkaar; daardoor stonden de vlinderkleppen te ver open.
Heerlijk stukje gereden, maar na een tijd kwam het oude probleem toch weer terug; Motor stilvallen bij stoplicht na stukje doorrijden. na starten loopt hij dan weer goed. Na wat vogelen kwam ik er achter dat het soms wel, en soms niet gebeurt. Alsof de vlinderklep soms wat verder dicht slaat. Heel raar. Uiteindelijk maar stationair mengsel afgesteld op klep dichtduwen. Maar eens proberen hoe het de komende tijd gaat. Het viel me ook op dat de vacuum slang net onder carb erg los zat, en de vacuum slang naar onderste carterontluchting geknakt is. Die was al slecht en heb ik ooit omgewikkeld met isolatietape, maar dat is natuurlijk geen permanente oplossing. Daar ga ik vanmiddag een nieuw stukje voor kopen en alle 3 de vacuum slangen vervangen.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
De vacuumslangen tussen luchtfilter, blok en carb vervangen; Dat is nu allemaal mooi dicht, maar de DS blijft maar lekken. Heb haar op de ramps gereden voor extra hoogte, toen in hoogste stand en met de pressure washer eens flink tekeer gegaan om alles goed schoon te spuiten. Toen ik haar kocht was ze zo lek als een mandje (pomp lek, remaccu aansluiting lek, stuurhuis lek, lekzakken lek, tankaansluiting lek) en al die olie heeft zich opgehoopt in longerons, en in alle andere hoeken en gaten.
Spatbord eraf, en gymmen maar….Blijft lastig hoor om dan te kijken wat er lekt na 20-30-40 jaar van lekkages. Bovenlangs geen lekken gevonden, maar onder toch weer lhm druppels. Weer naar buiten gereden, nog grondiger schoongespoten, en toen zag ik een druppeltje aan de treiterslang aansluiting. Die slangenklem zat eigenlijk gewoon los door het vervormen van de treiterslang zelf. Ook zat er een foam sleeve over de treiterslang die als een spons werkte. De drukkant van de DS is inmiddels behoorlijk in orde; interval van een minuut, maar, precies zoals Egbert al opmerkte in de DS-TT videos over de treiterslan; de eerste drukgolf na de klik zorgt voor een lekkage. Gisteravond de treiterslang eraf gevloekt (van bovenaf) en een lokaal alternatief kunnen vinden; gewapend 8 mm slang die ik met veel olie, warmte en mijn eigen 92 kg over het 10 mm mannetje van de drukregelaar heb weten te wurmen. Vanavond weer verder klooien.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heerlijk, die DS romantiek!
Het is aan non-citrofielen altijd lastig uit te leggen waarom al die spoorzoek- en sleutelpartijen zo leuk zijn.
Vooral ook, omdat je altijd wel schaafwondjes oploopt aan handen en onderarmen. Vooral in combinatie met bloedverdunners levert dat fraaie bloedbaden op. Inmiddels kan ik het verschil tussen bloeddruppels en LHM druppels goed zien.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Hahaha. Precies!
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die treiterslang doet zijn naam eer aan. Ik kon die dingen over het algemeen in rond de 20 minuten wisselen, maar dat ging niet altijd zonder gedoe. Zo kreeg ik als Citron Pressé Wegenwacht eens een Dsuper met een lekke treiterslang in m’n mik geschoven. De heren lagen op een goede plek in het klassement en die lekke slang moest zsm gefikst worden. Het lukte me in 25 minuten maar met een 2e graads verbranding aan de linker arm die eventjes klem was komen te zitten. Een andere deelnemer, een arts, heeft dat vervolgens bij de finish nog lopen behandelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Bij mij was de slangenklem op de drukregelaar zo geplaatst dat je er precies met geen mogelijkheid bij kon met dop, flexibele ratel of steeksleutel. Met de waterpomptang op de slang kon ik hem net een beetje draaien zodat ik er wel met dopje 8 bij kon. Kostte me echt al mijn kracht en een paar diepe sneeen in mijn wijsvinger waarmee ik de slangenklem kon helpen draaien.
De DS; Net als bij kinderen krijg je er zooooo veel voor terug!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Aan een DS sleutelen zonder minstens een paar bloedende wonden op te lopen is me nog nooit gelukt. Maar het interesseert me ook niet meer - crepetape erom en door!