Mijn eerste gedachte is ook de clinderkop of de pakking.
Scheur in het blok zou ook nog kunnen, maar laten we daar maar niet vanuit gaan.
Ik denk dat je sowieso de kop moet snellen…
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje, Dat varkentje heb ik al vaker gewassen op de TA en de HY. Gelukkig hebben we ook nog de DS-TT video’s van onschatbare waarden. Helaas is er wel een onderdelen (koppakking!) toeleveringsprobleem; In het meest gunstige geval ben ik pas over een half jaar weer in NL en de post is buitengewoon onbetrouwbaar hier.
Stef Sep schreef:bogaard77 schreef:Of gescheurde kop… Tis een 23 he…
Waar zit de zwakke plek? Ik kan waarschijnlijk nog wel ergens een kop vinden. Is dat over het algemeen met het blote oog te zien bij een DS23? of alleen met afpersen?
Nog een vraag; is een gescheurde kop te repareren?
Kan allebei. Als je met het blote oog niets ziet, af laten person. Het kan een niet met het blote oog waarneembaar scheurtje zijn. Ben zelf destijds voor een andere cylinder kop gegaan. Geen idee of het te repareren is. Gebruik in ieder geval niet de klepseals uit de standaard pakkingset. Daar heb ik nare ervaringen mee.
Wat mij verbaast is de stoom bij de uitlaat. Lijkt alsof met de uitlaattapeinden een koelvloeistofkanaal is geraakt. Zou je evt met pakking of overmaats tapeind kunnen corrigeren. Had je de motorflush al gedaan?
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er zijn indeerdaad een paar uitlaat tapeinden die met vloeibare pakking gemonteerd moeten worden. Ik weet niet meer welke.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Stef Sep schreef:bogaard77 schreef:Of gescheurde kop… Tis een 23 he…
Waar zit de zwakke plek? Ik kan waarschijnlijk nog wel ergens een kop vinden. Is dat over het algemeen met het blote oog te zien bij een DS23? of alleen met afpersen?
Nog een vraag; is een gescheurde kop te repareren?
tussen de klepgaten en richtig de bougie….Repareren is moeilijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
capt kok schreef:Wat mij verbaast is de stoom bij de uitlaat. Lijkt alsof met de uitlaattapeinden een koelvloeistofkanaal is geraakt. Zou je evt met pakking of overmaats tapeind kunnen corrigeren. Had je de motorflush al gedaan?
Verrek, dat heb ik met mijn HY 16 jaar geleden ook een keer gehad schiet me nu te binnen. Dat is de moeite van het bekijken wel waard voordat ik de kop eraf trek. Welke klepseals zijn trouwens wel betrouwbaar?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zie post nr. 80.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje!
mbt betrouwbare klepseal; ik heb wel eens gehoord dat Mercedes klepseals een goed alternatief zijn, maar welk type moet je misschien even op dit forum zoeken (of tips van medelezers).
Volgens mij kan je het juiste type seals ook krijgen bij Hijnekamp in Wageningen (HRW-revisie.nl)
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Er zijn indeerdaad een paar uitlaat tapeinden die met vloeibare pakking gemonteerd moeten worden. Ik weet niet meer welke.
Niet correct. Er zijn geen tapeinden die in een doorgeboord gat met schroefdraad komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
alleen als je een veel te lange bout erin draait! Wel eens gezien…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In de revue technique staat toch echt dat de tapeinden in de kop van de uitlaat van loctite moeten worden voorzien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
bogaard77 schreef:alleen als je een veel te lange bout erin draait! Wel eens gezien…
Nou er is nogal aan gesleuteld zonder kennis de afgelopen 47 jaar (oliefilter verkeerd gemonteerd, koelfan weg(!) Carburateur op alle mogelijke manieren verkeerd afgesteld, bedrading…. tja… maar dat hoorde bij de prijs.)
Gisteren in het dorp bij mijn favoriete o-ringen winkeltje de 18 delige hydrauliekpomp o-ringen set bijelkaar gezocht; een uur zoeken met de eigenaar + de o-ringen; 4 euro totaal. Wat een land!! Maar meteen nog een set erbij gekocht want ik heb nog een oude pomp in mijn archief. Vanaf donderdagnacht gaat Zuid-Afrika in lockdown voor minstens 3 weken, (tot 16 April) dus ik heb in ieder geval spullen voor een dag werk.
Gisteravond de hydrauliekpomp weer opgebouwd (geen zichtbare scheurtjes in het pomphuis) en toen ik dacht dat ik klaar was lagen er nog 7 veertjes van de terugslagklepjes in een bakje op mij te wachten. Hij ligt dus weer uit elkaar….
Wel bijzondere afdichting; Bronzen bus tegen de lager zelf; heb ze beiden maar even gelappt. Het lager was behoorlijk ingesleten bij de bronzen bus; lager zelf was nog goed en niet te krijgen, dus die heb ik omgedraaid, en dus die kant even gelappt met 1200 nat schuurpapier.
Ook hier in Nederland kun je voor een luttel bedrag een complete set O ringen kopen. Bij Technirub kocht ik vorig jaar voor minder dan 10 euro de benodigde O ringen voor 2 pompen.
Rinus