Deze zomer heb ik voor het eerst onderweg een noodreparatie uit moeten voeren aan een LHM lekkende retourslang van mijn 24 jaar oude Xantia. Gelukkig had ik daar nog een koperbuisje en slangklemmen voor bij me van de BX die ik hiervoor had, zodat we toch nog op tijd waren voor de die dag gereserveerde nachtboot terug naar Hoek van Holland (en ik zelfs voor mijn puberzoons nog weer even een held was). Opmerkelijk overigens dat dit probleem nu pas optreedt terwijl dat bij de BX al met ca. 14 jaar begon. Dat koperbuisje heb ik destijds van de Wegenwacht gekregen, maar helaas was dit de laatste dus ik wil wat gaan kopen om in de toekomst bij de hand te hebben. Ik zie dat kampeer- en watersportwinkels koperen buis met een diameter van 8 mm verkopen voor €6 tot €8 per meter. Voldoet dat? Het buisje van de Wegenwacht lijkt een iets kleinere diameter te hebben.
Niet veel verstand van xantiae, maar 8mm lijkt mij wat ruim.
Slangklemmen erbij lijkt mij inderdaad ook handig.
Maar als je nu een nieuwe slang (laat) monteren heb je dat stukje koper toch weer terug?
Of is het een deel van een octopus?
Ik heb bij de bouwmarkten ook wel dat soort buisjes in diverse maten gezien…
Het buisje van de Wegenwacht heb ik met een schuifmaat zo goed als dat ging gemeten: 7,7 mm. Dat ging niet zo makkelijk omdat de buitenkant niet glad meer is nadat ik hm met een tang in de slang geduwd heb. Mezelf kennende zou het ook nog wel even kunnen duren voor ik die slang ga (laten) vervangen. Dus ik wil voor de zekerheid graag extra/nieuwe buis. Bij de meeste bouwmarkten hebben ze zulke dunne buizen niet, lijkt het op basis van wat ze op internet hebben staan. Alleen Hornbach, maar die zijn gecoat dus dat vertrouw ik niet met LHM. Vandaar dat ik dacht even hier te vragen wat men adviseert.
Je kunt een 8 mm koperen buis makkelijk vinden : Dat is de standaard maat voor een aanvoer buis voor een gas systeem, of een oliebrander etc.
To err is human, not to err is divine.
Dat 8 mm goedverkrijgbaar is had ik inderdaad al gezien. Maar heeft iemand ervaring of dat geschikt voor een dergelijke noodreparatie?
Citroensmgz schreef:Je kunt een 8 mm koperen buis makkelijk vinden : Dat is de standaard maat voor een aanvoer buis voor een gas systeem, of een oliebrander etc.
Klopt, elk LPG inbouwstation heeft er rollen van liggen.
Voor de klassieke oliebranders is de standaardmaat 3/8” en dat is 10 mm.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
kunststof verbindingsstukken kan ook in een retourleiding. Veel harde kunststoffen (nylon, pvc) zijn (heel lang) oliebestendig.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Neem dan stukjes remleiding of hydrauliekleiding mee: Die zijn er in 3,5 4,5 4,75. 6,53 mm en andere maten. Een plastic slangetje en zelf een balpenvulling werken ook vaak.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of je gaat ff naar Brezan en koopt voor een paar knaakjes een paar Gates connectors. Dat werkt echt super.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste