Ik heb een Citroen DS halfautomaat uit 1972. Rijdt super en veel plezier mee gehad sinds kort:
Sinds enige tijd wil mijn DS niet meer schakelen naar de 3e of 4e versnelling.
Ik zet de DS in de 1e versnelling en rijdt weg, schakelt over naar de 2e geen probleem, wil ik overschakelen naar de 3e versnelling dan lijkt het net of alles goed gaat maar de versnellingsbak blijft in de tweede versnelling staan. Schakel ik door naar de 4e dan blijft de versnellingsbak nog steeds in de 2e versnelling. Geen gekraak geen ellende.
Maar het ziet er naar uit dat op een of andere manier de versnelling niet meer verder komt dan de 2e. Het schakelen van de 1e naar de 4e gaat “normaal” ondanks dat ik in de tweede versnelling blijf rijden.
iemand een idee?
Olie is vernieuwd daar kan het niet aan liggen. Alles is ontlucht.
De afstelling is volgens mij perfect want als ik voor een stoplicht sta dan “kruipt” de DS zoal in het WPH is vermeld.
maar hij wil niet meer van de 2 naar de 3 of de 4.
Ik ben benieuwd wie me uit de droom kan helpen
Groeten,
Joris
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je zult moeten gaan meten of er druk op de schakelcilinders van 3 en 4 komt. Als daar geen druk op komt te staan dan kan het zijn dat het schakelcommando stuk is gegaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman,
Bedankt voor de reactie. Maar hoe kan ik dat op eenvoudige manier meten?
Zou ook kunnen dat de vork voor de 3e en 4e versnelling niet meer geborgd is op de as.
Boutje 16 ............
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt voor de reactie maar de bak is in zijn geheel uit elkaar geweest dus deze oplossing sluit ik uit.
Maar fijn dat je mee denkt.
Ik lees dat je de bak geheel uit elkaar is geweest. Zijn de rubbers ook vervangen? Mogelijk dat je die moet controleren, er bestaan iig twee maten maar ook de rubberkwaliteit kan mogelijk een rol spelen (zwel).
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
citroen23 schreef:Zou ook kunnen dat de vork voor de 3e en 4e versnelling niet meer geborgd is op de as.
Boutje 16 ............
Bak blijft in tweede versnelling. Dan ligt het probleem mogelijk eerder in het commando (“hydraulische brein”) dan in mechanische delen.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat je gelijk hebt. Hij moet eerst uit de 2 om de 3 of 4 in te kunnen schakelen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Volgens mij kan het niet aan het commando liggen omdat ik mijn oude bak heb uitgebouwd en deze, voordat ik ging sleutelen, perfect schakelde.
Ik moet het toch ergens anders in gaan zoeken…...en daar heb ik jullie hulp wel bij nodig…..
Welke testjes kan ik doen om zo onderdelen puntsgewijs uit te sluiten?
Joris
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je de leidingen die naar de schakelcilinders een paar slagen los draait en het commando bediend dan zou er vloeistof uit die leiding moeten komen. Als dat gebeurd dan weet je dat het commando druk zet op de cilinder en kun je een commandostoring min of meer uitsluiten. Het mooiste is om met een drukmeter te meten hoeveel druk het commando geeft. Wellicht zit er ergens gewoon een leidingrubber niet helemaal goed bv.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Net even de schakelcilinders gecontroleerd. Er komt LHM uit.
Bij een handgeschakelde bak zitten er kogeltjes in de schakelstangen, is dit ook bij een halfautomaat?
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja. een halfautomaat bak is gelijk aan de handbak intern.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>