Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De eerste CX-en werden met Anaphorese behandeld. Dat sloot waterstof in waardoor ze van binneuit gingen roesten ( VW Golf’s van 1974 bestaan daarom ook niet meer). Snel erna ging men dus over op Kataphorese wat al veel beter is. Maar plastic op metaal gemonteerd (bv dorpels en CX’en gebruikte verschillende versies over de jaren) zijn en blijven vuil verzamelen en vervolgens doorroesten. Op plaatsen zoals het achterspatbord zijn 3 metaallagen op elkaar gebruikt wat ook tot roesten kan leiden.
guznax schreef:@ Nielsje; helemaal eens. ik vind het ook best lastig om hier een goede keuze te maken. btw is die scarabee bruine neus jouw CX? bizar mooie kleur (sorry off topic )
Jup, dat is mijn kar. Als je interesse hebt ben je een keer welkom om te kijken waar mijn harde cx allemaal lichte roestplekjes aan het ontwikkelen is, ik woon om de hoek
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
dank! ik maak zeker een keer gebruik van je aanbod.
andre.smulders schreef:Op plaatsen zoals het achterspatbord zijn 3 metaallagen op elkaar gebruikt wat ook tot roesten kan leiden.
Tjonge, tegen dat soort keuzes is weinig bestand .. toch wel van hetzelfde materiaal zodat het niet op elkaar inwerkt hoop ik?
Helaas zegt een naam zoals Dinitrol of Tectyl niet alles.
Er zijn ook behandelaars die het minder nauw nemen, zeker bij het schoonmaken zoals het filmpje laat zien.
Wij hebben een aantal auto’s laten Dinitrollen bij Jan van Egmond in Alphen ad Rijn.
Ik heb gezien hoe hij te werk ging en dat heeft bij meerdere auto’s de levensduur enorm verlengd.
Ze roestten eigenlijk alleen van buitenaf door spontaan optredende blaren onder de lak.
In 2007 heeft hij het bedrijf overgedaan aan v Aalst, of de kwaliteit daarmee hetzelfde is gebleven kan ik niet zeggen.
Die moeilijk bereikbare plaatsen achter de bumper met vuil zijn waarschijnlijk niet goed te reinigen en te behandelen.
Maar als je niets doet gaan de beter bereikbare plaatsen ook roesten.
Maar als je alleen met mooi weer rijdt (we hebben inmiddels buienradar om dat te voorspellen Niels ) dan zal het roesten wel meevallen.
Ik wens je veel wijsheid…
Bij roest moet ik altijd denken aan de sloop DS die bij een kennis stond, totaal vergaan, maar op de achterruit zat een sticker van Dinitrol.
Ruim 43 jaar geleden kocht ik een Jaguar van 7 jaar oud en ik smeerde de binnenkanten van de portieren en andere plekken (het is een roestgevoelige auto) in met consistentvet. Ik heb hem nog steeds en de portieren zijn nog als nieuw.
Zes jaar geleden kocht ik een Mazda MX5, ook een bekende roestbak en hij was ook flink aangetast. Ik laste er nieuwe delen in en toen het klaar was heb ik een oude juspan op de kookplaat gezet en daar een paar kilo vet in gedaan.
Toen het 120 tot 150 graden was heb ik het in een drukbekerspuit gegoten en met de spuitlans alle holle delen volgespoten onder een dikke laag vet. Ik heb er laatst foto’s van gemaakt, het vet zit nog overal en er is geen roest te bekennen na zes jaar en hij staat buiten in weer en wind.
Mijn advies: vet is het beste en het goedkoopste middel, waar vet zit maakt roest geen kans.
Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Er wordt vaker vet toegepast, oa. Mike Sander. In theorie en in de praktijk klinkt dat goed omdat het overal inkruipt en nooit meer uithardt. Ik heb vroeger mijn eendenchassis volgespoten met dikke versnellingsbakolie. Ook dat beviel goed, het chassis is nu na meer dan 25 jaar stalling nog steeds hard (bonk bonk). Waar ik liever niet aan denk: wat als je er ooit aan moet lassen. Hoe krijg je die prut er dan uit?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
“ Tja Afsa Sud’s. Geweldige auto’s. Werden helaas gemaakt in Sicilie als werkgelegenheids project. Het verhaal gaat dat de kale carosserieen gewoon buiten lagen…”
Ze werden gemaakt in de Alfa fabriek in Napels. Uit het logo verdween daarom Milano. Het verhaal ging ook dat na het ontvetten van het plaatstaal dit door handen weer onbeschermd vastgepakt werd. Meteen weer vet erop…..
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Daar heb je wel een punt.
Maar als het goed is hoef je alleen te lassen bij schade…
Ik spoot trouwens vóór het dinitrol tijdperk ook versnellingsbakolie onder de auto.
Antiroest werkt t beste als de auto nog nieuw is.
En bij die DS is dat niet gebeurd denk ik, want pas eind jaren 70 is Dinitrol begonnen in NL
Olie/vet werkt goed, maar zeker olie moet je wel regelmatig bijhouden.
Het spoelt namelijk wel weg. In de natuur…
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 29-08-2010
- Méhari -
- CX 25 Gti Turbo II
- C6 (2005-2012) 2.2 HDI
Als je vet/olie opwarmt om in de holle ruimtes te spuiten of te smeren moet je wat kaarsen mee smelten. Na afkoelen houd je dan een laag over die ook op warme dagen blijft zitten ipv op je oprit te druppelen. Wel de lont verwijderen…
Ik heb een paar potjes vaseline mee gesmolten.
Jeroen Simons schreef:
Ze werden gemaakt in de Alfa fabriek in Napels. Uit het logo verdween daarom Milano.
Geen idee of ze ook in Napels zijn gemaakt. Maar in ieder geval ook op Sicilie. Heb het nog even opgezocht; zie bv https://ethicsplayground.wordpress.com/2016/04/06/caimano/
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De cx heeft goede en slechte bouwjaren.
Dit heeft te maken met de staal kwalitiet.
Behandelen altijd doen.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
freek schreef:Jeroen Simons schreef:
Ze werden gemaakt in de Alfa fabriek in Napels. Uit het logo verdween daarom Milano.
Geen idee of ze ook in Napels zijn gemaakt. Maar in ieder geval ook op Sicilie. Heb het nog even opgezocht; zie bv https://ethicsplayground.wordpress.com/2016/04/06/caimano/
Zwaaaar off topic natuurlijk, maar Suds werden niet op dat eiland gebouwd. Nooit. Italiaanse Suds komen uit de fabriek in Pomigliano d’Arco.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
freek schreef:Ik ben benieuwd wat er precies gedaan wordt bij een behandeling van 1000,-.
Naar wat ik eens begrepen heb gaat er vooral veel tijd zitten in het schoonmaken en/of verwijderen van oude eerdere behandelingen.
In sommige gevallen worden ook diverse delen gedemonteerd, kunnen bijvoorbeeld ook deurpanelen zijn. (gedemonteerde spullen worden dan in ruimtes opgeslagen waar ze niet vies worden van de behandeling)
Bij de duurdere behandelingen wordt ook opgelet dat niet niet alles onder zit, zoals interieur en de gehele motorruimte.
Je kan er dan ook vanuit gaan dat je een auto zomaar een week kwijt ben.
Aandacht kost tijd en dat drijft de prijs op.