Goedendag, ik ben al een tijd eigenaar van een cx 22trs en hoorde bij toeval dat de C6 waarschijnlijk de laatste citroen is met het hydraulische systeem.
Daarom zou ik er graag een aanschaffen meer voor de heb dan om mee te rijden voorlopig.
Ik sleutel tot nu toe zelf aan alle motorvoertuigen maar heb nog nooit met een CAN BUS systeem gewerkt.
Vraag, is dat te doen als je uitleesapparatuur aanschaft?
Klopt het dat de onderdelen nu al heel moeilijk te krijgen zijn?
Wat is een normale prijs voor een 12 a 13 jaar oude C6 met benzine motor en is het een kopersmarkt?
Bedankt, Ad.
cx 22trs ‘85
Tja, dat is een moeilijke vraag.
Nee, de C6 is geen goede zelf-sleutel auto: Zonder diagbox/lexia kun je veel te weinig en voor vrijwel elke storing heb je dat nodig.
De onderdelenvoorziening is nog best redelijk, maar er zijn al knelpunten.
Als je een slechte C6 koopt loop je er op leeg zoals ze zeggen, want de reparaties lopen in de prijzen.
Hoeveel je uit moet geven: Ze zeggen wel eens koop de beste die je kunt vinden, dan heb je de minste problemen, maar ik denk dat je voor een C6 benzine onder de 10K niks vindt dat de moeite waard is, tenzij je er een wil met 400.000 of zelfs 500.000 km op de teller.
Ik vind het fantastische auto’s, maar goedkoop rijden wordt het niet. Je stap van een CX 22trs naar een C6 lijkt me wel een heel grote.
To err is human, not to err is divine.
atak schreef:en hoorde bij toeval dat de C6 waarschijnlijk de laatste citroen is met het hydraulische systeem
Niet waar. Dat is de C5
De diesels laat nu iedereen staan vanwege de milieuzones
Benzines zijn relatief weinig gemaakt (ik schat een kwart of zo van de 20.000)
een goeie benzine met rond de 150dkm kost nu zo rond de 15k
Ik was in 3 jaar tijd aan onderhoud rond de €1500,- per jaar kwijt met 20.000 km per jaar.
reken inclusief afschrijving dat je rond de €600,- per maand kwijt bent en dat je tussen de beurten door af en toe extra naar de garage moet om een sensor te vervangen. Met 200 sensoren gaat er wel eens eentje stuk.
de C6 is in de basis best goed, maar er zit gewoon enorm veel techniek op.
Zorg dat je ofwel met garantie koopt ofwel het onderhoud bekend is.
Ik heb voor iets van €4000,- aan garantie reparaties gehad bij aanvang.
o.a. brein van de automaat en fusee’s links en rechts voor.
Ik rijd nu 9 jaar in een 2.7 HDI ongeveer 160K gereden en heb heel weinig reparatiekosten gehad. een keer de handrem een keer rechter fusekogel en een gescheurd thermostaathuis.
Tot nu toe is dit mijn goedkoopste Citroen geweest qua onderhoud.
En aangezien ik in Frankrijk woon hoef ik ook geen wegenbelasting te betalen:-)
groet,
David
Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas
Ook goedkoop qua banden?
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
wel als je genoegen neemt met Kormorans.
In die 9 jaar is de prijs van 1 michelin gezakt van 270 naar 165 euro.
dus nu rijd ik weer Michelin.
Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas
.
Als je de kosten van een Michelinband inclusief km destijds uitzet tegen de kosten en km van een Kormoran, scheelt het dan zoveel?
In de kosten moet je misschien ook het (preventief) spoelen van de automaat meenemen. Dat is ook iets wat je niet zelf kan doen…
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
Maar niet altijd probleemloos.
Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas
Zelf sleutelen aan een C6 is niet heel veel spannender dan sleutelen aan aan xantia of c5, alleen is een C6 behoorlijk wat gecompliceerder in elkaar gezet. Met behulp van het engelse C6 forum en de werkplaatsdocumentatie aldaar is er bijna geen klus die je niet zelf kan doen. Reparaties zijn niet perse moeilijker, er is alleen veel meer te sleutelen.
Het is wel verstandig om te investeren in een Diagbox (aliexpress, plm 40 euro, werkt prima) je hebt hem voor bijna elke klus wel nodig.
Qua banden heb ik geïnvesteerd in een set nieuwe vredestein quatrack 5 banden. Naast dat ik 4 nieuwe TPMS sensoren nodig had (vastgerot) zijn de banden nooit meer te balanceren geweest. Koste veel geld en gaf veel ergernissen, volgende keer weer Michelins.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Met banden was ik eigenwijs en heb ik van goedkope rotzooi (achilles) tot Yoko’s gereden.
Ik had beter moeten luisteren naar C6 rijders met ervaring en gewoon Michelins moeten nemen
Al waren ze een paar jaar geleden wel een 100,- per band duurder.
Goedkope banden gaan heel snel cuppen en herrie maken. En op lange snelwegen met een goed wegdek, word je niet blij als je continu bandengeluid hoort. Met een stille auto als de C6 hoor je dat gigantisch goed. De Michelins zijn tegenwoordig veel goedkoper geworden; en ze gaan 50.000 km mee.
Dus vergeleken bij de beurten gaat het nergens meer over. De laatste nieuwe versie (3 geloof ik) is iets duurder. Je kan ook nog een versie eerder kiezen. die zijn ook prima.
atak schreef:
Klopt het dat de onderdelen nu al heel moeilijk te krijgen zijn?
Daar heb ik voor mijn 2.7hdi uit 2006 geen moeite mee gehad. Onderdelenhandels hebben veel spullen gewoon op de plank liggen omdat de C6 veel deelt met de peus 407 en C5 III. De dealer heeft mij ook nog niet teleur hoeven stellen. Sommige onderdelen kosten echter een godsvermogen, zoeken naar 2e hands kan al snel uit. Er zijn gelukkig aardig wat adressen waar je goed aan gebruikte onderdelen kan komen.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Onderdelen is bij mij nooit het probleem geweest.
de slijtage onderdelen die snel verslijten zijn vrijwel allemaal PSA, startmotor, dynamo. Dat soort dingen.
Alleen ABS sensoren die schijnen wel echt van een C6 te moeten zijn, anders herkent de computer ze niet. Gek genoeg treedt die storing pas na een paar dagen op… Maar goed, die sensoren zijn wel voldoende te vinden begreep ik van garage.
De onderdelen die specifiek C6 zijn, hoef je bijna niet te vervangen.
De AMVAR heeft bij mij 4 jaar probleemloos gewerkt. ook andere dingen zoals het display en de ramen, voor- en achterlichten zijn gewoon goed gebleven. Soms komt er sloop-C6 op de markt zoals vorige jaar bij Oldenhage. Dan is het handig om er snel bij te zijn en zeldzame dingen even apart te laten leggen. De knopjes op het stuur en de voorlichten schijnen nogal gewild te zijn
De ABS sensoren moeten van een bepaald merk zijn (bosch dacht ik, op het Engelse forum is daar meer info over te vinden) anders krijg je idd die storing. Maar qua onderdeelnummer zijn ze gelijk aan die van de peus 407, zonder problemen uitwisselbaar.
Knopjes op het stuur heb ik vorig jaar voor 120 euro nieuw bij de dealer gehaald, mag je zelf de beschermfolie verwijderen, alsof je een nieuwe auto uitpakt
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik heb er een zien staan in france die me wel wat lijkt, 2009, laatste jaar benzine, daar waren alle kinderziektes wel uit neem ik aan. Ad
cx 22trs ‘85
Ad, kinderziektes valt wel mee, maar onderhoud is wel belangrijk. Daarnaast zijn er gewoon onderdelen die wel eens kapot gaan. Auto’s en de C6 ook worden niet voor de eeuwigheid gemaakt. Ja, er zijn veel onderdelen bruikbaar van andere PSA modellen zoals de 407, late C5 en late C6, maar er zijn ook veel specifieke C6 onderdelen.
To err is human, not to err is divine.