Beste forumleden,
Tegenwoordig zijn wij in het bezit van een mooie ds3 racing, een witte.
Zeer nette auto, maar op een aantal carbon delen begint de blanke lak een beetje weg te bladderen, zoals ik dat bij meerdere racings wel gezien heb.
Weten jullie hoe dit het beste over te spuiten is, met welke voorbewerkingen en soort blanke lak?
Iemand die het al eens heeft laten doen of er meer van weet?
Bedankt alvast
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Kijk aan.
Iemand met hetzelfde probleem als dat ik heb.
Dealer doet er helaas niks aan.
Heb je er inmiddels al wat aan laten doen?
Zo ja wat en door wie.
En wat waren de kosten als ik vragen mag.
Bijna al mijn carbon delen laat de blanke lak los.
Graag hoor/lees ik meer.
Goedemorgen,
De dealer verwijst je idd naar een schadeherstelbedrijf. Over de matrix (het middel waarmee het carbon gebonden is) konden ze ook niks over zeggen, maar ik denk dat je er vanuit kan gaan dat het epoxy is, dus dan kan het gewoon met normale 2 K autolak worden overgespoten. En ik denk dat de blanke lak mat is, of zou dat met de jaren matter zijn geworden?
Ik heb wat geïnformeerd bij bedrijven die carbon fietsframes spuiten en repareren, maar het schijnt best een lastig klusje te zijn om de blanke lak er af te schuren of krabben zonder de carbon vezels te beschadigen. Maar het is te doen, geen idee nog wat het kost.
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Ik kreeg al de tip om het eraf te schuren.
Eventueel met heel fijn schuurpapier en dan waterschuren.
En dan opnieuw in de blanklak te spuiten.
Ik heb het ook Albert! Ik ga het nu nat schuren tot voorbij de witte randjes (als je begrijpt wat ik bedoel) dan spuit ik het in het geheel twee keer over met motip 1K mat. Wil je het Carbon eruit laten komen zou ik het met hoogglans doen.
Gr Lodie
Citroën verzamelaar Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018
Beste Xsaravtr,
Ik vrees dat dat helaas niet gaat werken, het moet helemaal kaal, anders krijg je ‘kleurverschil’, net zoals je dat zou krijgen bij een gebeitste voordeur als je de kale plekken laat zitten en niet heel de deur kaal maakt.
Probeer het maar eens door een stukje kaal te maken en er dan water overheen te spoelen, om een nieuwe blanke laklaag na te bootsen, dan zal je zien dat je verschil ziet tussen wat kaal is en wat niet.
En origineel is het mat….dus als je delen hoogglans gaat spuiten, moet alles eigenlijk hoogglans…en dat is een flinke klus, zeker als je naar de gril kijkt..
Gelukkig weet ik waar ik het over heb het is mijn vak.
En natuurlijk heb ik het al geprobeerd op een stuk en dat is goed gelukt
Citroën verzamelaar Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018
Beste Xsaravtr,
Ja, het blijft altijd listig om ergens op te reageren, want je weet nooit op wie je reageert en wat deze persoon al weet of werk heeft.
Ik heb een mts motorvoertuigen diploma en doe eigenlijk al mn hobby werk zelf, het voorwerken voor sommig spuitwerk ook en ik moet zeggen dat het me wel verbaasd dat dit op deze manier lukt. Ik heb alles er afgekrabt en met waterproof 400/600/800 geschuurd. Als er ook maar een klein laagje oude blanke lak bleef zitten zag je dat heel goed zitten wanneer het nat gemaakt werd. Zeker tegen het daglicht in.
Maar goed, hey, beter toch
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
@sochic
Ik begrijp dus.
Helemaal kaal schuren en opnieuw spuiten.
Waar moet ik met schuren rekening houden als ik eraan begin?
1 richting of is cirkels?
Vele opties mogelijk.
Beste blue dolphin,
Zoals je hierboven las zijn er misschien meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik heb het kaal gekrabd met een Baco verfkrabber 1 met een scherp verwisselbaar mesje erin, en daarna pas geschuurd, variërend van beweging, gewone halen maar ook rondjes draaiend en de fijnste korrel alleen rondjes draaiend.
Je hebt wel iets wat marge voor je door de epoxy laag op de vezels zit. Maar omdat ik dit niet van te voren wist, heb ik er voor gekozen het kaal te krabben. Wel oppassen voor te diepe krassen, het is best tricky. Met de schuurmachine zal het ook gaan, misschien zelfs beter, maar omdat het oppervlak bol loopt en de voet van mijn schuurmachine vlak, leek het me veiliger het zo aan te pakken.. Het is iiig een subtiel klusje welke wel wat ervaring vereist mbt het schuren, inzicht en gevoel. Als je dat hebt kun je er best aan beginnen, doe je dit soort werk nooit, dan weet ik niet of een goed plan…maar ja, dat is een inschatting die iedereen zelf moet maken.
Succes !