Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Van mijn mooie witte CX begint op een bekende plek toch wat roestvorming te komen, alleen daar op het moment.
Het is een bekende en beruchte plek , mogelijk dat de accu ooit gelekt heeft, 32 jaar heeft natuurlijk ook invloed op het staal.
Ik geloof dat ik nog net “optijd” ben, hoewel het aardig bruin is op de hoeken van de beugel waar de accu onder schuift, ik heb al wat zitten peuteren en het plaatwerk van het binnenscherm is aangeroest maar nog erg hard, geen gat in te krijgen gelukkig.
Ik zet het in de Corroless primer, heb daar goede ervaringen mee en daarna netjes aflakken / spuiten.
Maar ik wil het wel eerst zo goed mogelijk roestvrij hebben, nu is er natuurlijk Rustyco gel, Novorox, Brunox en nog vele andere producten met allemaal positieve en negatieve ervaringen, wat zou jullie voorkeur zijn ?
Of eventueel met een handstraalmachientje die plekken stralen en daarna meteen in de Corroless.
Hier twee foto’s van mijn wit / bruine accubakje.
Total loss, gooi maar weg.
Tja, roest-topics en middelen: ze zijn er te over. Ik gebruik Brunox, en heb wat Rustyco gebruikt, maar te weinig en niet lang genoeg om er een gefundeerde mening over te hebben. Let wel: Brunox, Novorox etc zijn roestomvormers, waarbij Rustyco een soort van vloeibaar schuurmiddel is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Spullen van “RX” werken ook heel erg goed Ron. RX5 en RX7
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Nou totaal loss is hij nog niet, hij kan nog wel een jaartje door denk ik
Ik baal er wel beetje van , hij is verder nog zo mooi maar je weet dat het vroeg of laat toch gebeurd, het is gelukkig een nu nog relatief onzichtbaar stukje.
Yuri, RX wordt tegenwoordig ook veel gebruikt inderdaad je komt het vaak tegen, ik zal me daar eens in verdiepen.
Er is zoveel beschikbaar .. door de bomen het bos niet meer of zoiets, dus ik ben benieuwd naar wat ervaringen hier.
Ik wil het wel goed doen, het is zeker nog bij te werken volgens mij voor een wat langere tijd met de juiste producten: primer,lak en tectyl. Lassen wil ik zo lang mogelijk uitstellen dus moet er z.s.m. wel wat gebeuren met dit plekje.
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Fertan?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik zou al het roest verwijderen met een klein staalborsteltje, en het daarna in de primer en witte lak zetten. Daarna de delen die je niet hebt kunnen spuiten behandelen met bv RX5.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mijn voorkeur gaat uit naar producten van ML.
Om het daarna af te werken met rx10.
Dit laatste is overschilderbaar.
Rx5 heb ik minder goede ervaring mee.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik zou er niks aan doen. Gewoon even de losse delen er af krabben en lekker invetten met vet.
Leon, hoe kan je jezelf nou zó tegenspreken in één post?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die is goed hè?
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ron zijn CX is zo mooi dat je er niet “niets aan kunt doen”. Het ding is een van de mooiste en origineelste cx’en die ik ken en bovendien rijdt dat ding écht zoals een nieuwe cx anno 1987 reed
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Punt is dat het er zit. En hij stoort er zich aan. Persoonlijk geloof ik niet in wondermiddeltjes. Dus ik zie geen toegevoegde waarde in wat voor spul dan ook boven ordinair vet. Het alternatief is een stuk staal inlassen, strak maken en spuiten. Maar of dat nou een vooruitgang is.
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
waterman schreef:Ron zijn CX is zo mooi dat je er niet “niets aan kunt doen”.
cxj schreef:Punt is dat het er zit. En hij stoort er zich aan.
Precies dat idd,
Wondermiddeltjes of niet, niks doen is ook een slechte optie,..... beetje “invetten” lijkt me ook niet helemaal afdoende.
Ik ga voor de optie zo goed mogelijk ontroesten, behandelen met een goede menie / primer , terug in kleur brengen en af en toe een visuele controle.
Binnenkort de Dremel erop ,.. en dan toch maar eerst met wat Rustyco gel of een RX product in de weer om het daarna te sealen met Corroless en dan weer terug naar de kleur Blanc Meye
Hele fora worden vol geschreven over de beste anti-roest middeltjes, roestomvormers e.d. Zien is geloven en daarom heb ik jaren geleden zelf een test gedaan met diverse middeltjes. Ik heb staalplaatjes van ca. 10 bij 10 cm geknipt. Die heb ik buiten laten roesten. Daarna heb ik met een staalborstel (met de hand) de losse roest eraf geborsteld. Er bleef dus de nodige roest achter op de plaatjes.
Vervolgens zijn er diverse middeltjes toegepast waarbij de gebruiksaanwijzing ervan werd gevolgd: Fertan en Novorox (beide roestomvormers), RX5 (een lijnolieproduct), een zinkhoudende primer (uit spuitbus) en hammerite. Over deze lagen heb ik een laag aflak gespoten (op alkydhars basis uit een spuitbus omdat RX5 niet met een thinner houdende lak afgelakt kan worden). Op de hammerite is geen aflak gegaan omdat volgens de gebruiksaanwijzing ervan dat niet nodig is. Verder is er nog een referentieplaatje voor de helft blank gelaten en voor de helft gespoten met alleen de aflak.
Nadat de lak droog was heb ik met een scherpe kraspen een kruis in de aflak gekrast. In de realiteit begint roest immers vaak vanuit een beschadiging of scherpe rand waar nauwelijks lak op zit of vanuit een puntlasnaad. De plaatjes zijn daarna op een houten balkje geschroefd en buiten gelegd. Om het roestproces te versnellen spoot ik regelmatig met een plantenspuit zout water over de plaatjes. Deze test heb ik ongeveer 15 jaar geleden uitgevoerd en inmiddels liggen de plaatjes alweer 10 jaar in een droge schuur. Maar onderstaande foto’s zijn zojuist genomen. Oordeel zelf…
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Mooie test, leuk dat je de resultaten met ons deelt! Vergeet ook niet dat roest ook kan ontstaan door een productiefout in het materiaal (hardingsproces of dergelijke). Zoek maar eens op Intergranular corrosion.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*