Ik vraag me af wanneer remschijven vernieuwd moeten worden. Krijg je daar via de boordcomputer een melding van of is het een kwestie van navragen bij de garage die wellicht zegt dat ze vervangen moeten worden omdat hij veel tijd of te weinig omzet heeft?
Remschijven hebben een dikte nieuw, en een minimum dikte. Die staan in de werkplaats documentatie. Welke type C4 heb je precies, dan kan iemand dat vast wel zeggen of opzoeken. Als je in de buurt van de minimum dikte komt dienen ze vervangen te worden. Als de garage denkt dat je voor de volgende beurt aan de minimum dikte komt worden ze ook vervangen. Met de schijven altijd de blokken ook vervangen. Vaak worden als de blokken versleten zijn de schijven ook vervangen, je bent er toch in de buurt bezig en dan kun je weer heel veel kilometers vooruit.
To err is human, not to err is divine.
Sorry, het gaat om een Picasso C4 van 2011, op de kop af 100.000 kilometer.
Dat is net niet genoeg detail: Per motortype kunnen de schijven verschillen.
To err is human, not to err is divine.
Motor THP 155, 115 kW, 1598 cc. Is dat genoeg? Maar ik begrijp dat er dus niet vandaag of morgen een lampje gaat knipperen omdat een sensor ziet dat de schijf/blokken vervangen moeten worden.
Is 100.000 een normale, acceptabele kilometerstand voor zoiets?
Nee dat zal idd niet gebeuren, want er zit geen waarschuwingscontactje op LOL.
Lijkt mij wel acceptabel, maar hangt grotendeels af van hoe je zelf rijdt en remt natuurlijk!! Iemand die veel afremt op de motor zullen de remschijven het vooraan mss wel 180.000 km uithouden…
Soms worden remschijven te vlug vervangen en soms ook veel te lang mee gereden..
Mss beter eens een tweede opinie vragen?
Als de remschijven te diep ingesleten zijn, oneffen zijn of als de remschijven schuin afgesleten zijn eventueel i.c.m. trillen of daveren bij het afremmen; is het verstandig de remschijven mee te vervangen!
Het kan dus ook zijn dat ze schuin afgesleten zijn en nog lang niet de minimum dikte bereikt hebben, ook dan is vervangen aangeraden tenzij je ze opnieuw laat vlakken i.c.m. nieuwe remblokken uiteraard!!
Nee, er geen sensor voor de schijven, dat is ook niet nodig, want zelfs als de schijven versleten/te dun zijn kun je nog remmen ( al zou ik met sterk afgesleten schijven geen noodstop willen maken) , terwijl je met versleten blokken kans hebt dat je remvermogen echt minimaal wordt.
Het verbruik hangt helemaal af van het rijgedrag: Veel remmen bij hogere snelheden, meer slijtage, heel rustige rijstijl weinig slijtage.
Je schijven voor zijn nieuw 26 mm, en de slijtagegrens is 24 mm.
Achter is dat 12 mm nieuw en 10 mm slijtagegrens. Het zou me verbazen als je de achterschijven al hebt opgereden na 100.000 km.
De achterschijven zijn 2-3 keer zo duur als de voorschijven omdat er een ABS ring en een lager inzit. ( Zonder dat zijn ze vrijwel even duur, maar dan moet je die overzetten als dat is moeilijk).
Remschijven meet je met een speciale schuifmaat die je over de rand die er na veel gebruik vaak aan zit kunt zetten.
To err is human, not to err is divine.



















Totaal aantal Berichten: 1812
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Ik kan je uit de servicebox van Citroën wel het document “CONTROLE : REMSYSTEEM (TECHNISCHE HANDLEIDING)” toesturen als pdf.
Geef dan via PM je mailadres dan zal ik het opsturen.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).