Sinds begin deze maand hebben de onbemande tankstations hier alleen nog Euro95 E10, naast diesel. Tot nu toe heb ik me er weinig druk over gemaakt, omdat Euro95 E5 hier nog goed te krijgen was, en die enkele keer in Frankrijk tankte ik Euro98, in mijn ZX 1.4i. Vorige maand in Duitsland had ik een pomp die zowel E5 als E10 verkocht, dus daar kon ik kiezen. Omdat volgens de lijstjes op Internet de ZX niet geschikt is voor E10 heb ik dat tot nu toe vermeden, maar nu de verkrijgbaarheid van E5 hier een probleem is geworden, moet ik daar toch iets mee. Voorlopig zal ik Euro98 tanken, of half/half Euro98 en Euro95 E10. Mijn vraag is of iemand hier zich al eens echt verdiept heeft in de combinatie van de ZX benzine en E10? En dan op een manier die verder gaat dan dat het een auto van voor het jaar 2000 is.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Bij de ZX niet, wel bij mijn Xantia van ‘96 en dat gaat tot dusver prima maar ik rij er zelf ook pas net op. In het geval van de Xantia zouden alleen de allerlaatste modellen vanaf 1 januari 2000 geschikt zijn, maar ik denk niet dat ze toen daadwerkelijk aanpassingen hebben gedaan. Brandstofslangen vervangen is misschien wel een goed idee voor E10, maar na 20+ jaar is dat eigenlijk sowieso wel een goed idee. Het kan nog wel jaren duren voor het dan gaat lekken, maar je kunt dat ook voor zijn
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Allereerst mijn dank aan de admin voor het weer openen van dit topic. Ik wil het hier graag specifiek hebben over de combinatie van de ZX benzineuitvoering met Euro95 E10. Ik kan me voorstellen dat het voor niet alle oude(re) Citroen modellen hetzelfde is.
Zelf ben ik de eerste eigenaar van een 1.4i, geproduceerd eind 1994, op kenteken in januari 1995. Van vóór het jaar 2000, dús niet geschikt voor E10 dus.
Ik heb me tot nu toe nooit met het brandstofsysteem beziggehouden, dus ben er niet zo bekend mee. Mijn vraag is of er onderdelen zijn die ik zou moeten/kunnen vervangen om schade door E10 te voorkomen. Denk aan brandstoftank, brandstofpomp, benzinefilter, brandstofslang, injectoren. Mij dunkt dat het vooral om rubbers gaat die mogelijk niet bestand zijn tegen E10, maar welke?
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik zou beginnen bij het benzinefilter en de brandstofslangen. Het vervangen van die onderdelen eigenlijk toch gewoon onderhoud. De brandstofpomp zou je ook kunnen vervangen, maar dat is geen leuk klusje als je het gereedschap er niet voor hebt en het is ook meteen een stuk prijziger. In de brandstofpompmodule zelf zit ook brandstofslang. Van die slang zou ik zelf verwachten dat dat het eerste onderdeel is dat de geest geeft binnen die module. Op zich geen ramp als die stukgaat: in plaats van benzine naar je motor te pompen, pompt je benzinepomp dan benzine rond in je tank. Meer gebeurt er niet.
Aan de injectoren heb ik ook al zitten te denken. Misschien zou je de O-ringen op de injectoren los kunnen vervangen? Heeft je ZX eigenlijk multipoint- of singlepoint injectie? Ik denk dat het beide geleverd is op de ZX.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Dank voor je reactie. In eerste instantie wil ik zo veel mogelijk info verzamelen, pas daarna ga ik eventueel wat doen. Ik rij voorlopig wel even op Euro98 of half/half.
Voordeel van internet is dat je makkelijk allerlei info kunt vinden, nadeel is dat je veel copy/paste info vindt, waar je niet altijd iets aan hebt. Voor mijn denkproces vond ik dit wel interessant: https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-brandstofsysteem-van-klassieke-voertuigen/
Ik denk dat onze Belgische en Franse vrienden vast wel kennis en ervaring op dit gebied hebben, omdat E10 daar al langer op de markt is dan in NL. Googelen in het Frans dus.
Eigenlijk verwacht ik dat het probleem voor de ZX nog wel eens zou kunnen meevallen, maar better safe than sorry.
Dag Kilian,
Mijn ervaring sinds 2013 met de ZX is als volgt…
Euro 95 met maximaal 5 procent ethanol (E5) rijd verder prima echter zul je het gasklephuis vaker dienen te reinigen. Die vervuilt veel sneller dan dat ze normaal al doen.
Op Euro 98 met maximaal 2,4 procent ethanol (E0) en dan geleverd van BP, Shell, Argos, Texaco, TinQ, Esso, Tamoil of Tango werkt eigenlijk dusdanig veel lekkerder dat ikzelf niet anders dan 98 tank.
De wagen loopt simpelweg wat soepeler, slaat lekkerder aan bij een koude winterstart en bovenal waar ik het meeste verschil in opmerk is de trekkracht en acceleratie van mijn 1.6i blok.
Verschil in zuinigheid heb ik nog niet gemeten cq bijgehouden maar ben dat wel van plan nog. Maar goed als je alle E10 verhalen al even tot je laat doordringen dan is de uitslag hiervan eigenlijk al duidelijk…
Tank gewoon lekker zo veel mogelijk E0. Vinden ze veel lekkerder ; )
C’est une voiture du ministre !
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Met mijn Peugeot 205 1.4 rijd ik gewoon op 98. Op E5 loopt het ding met moeite 1 op 13, op 98 fluitend 1 op 18. Het lijkt wel alsof dat milieuspul niet wil branden. Het verschil in verbruik weegt moeiteloos op tegen de meerkost.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik tank die E10 troep ook niet meer. Zelfde ervaringen als Graddus qua verbruik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Na m’n hele 55-jarige autoleven SP95 (of “Normale Benzine” zoals het vroeger heette) te hebben getankt, sinds sep ‘19 overgegaan op SP98. Want omdat mijn ES9J4 (met een Xantia er aan) in juli ‘00 in Rennes-la-Janais van de band is gelopen, vertrouw ik die Fransosen niet dat ze hem al ethanolproof hebben gemaakt.
En het resultaat: een half puntje winst, 11 km/dm3 i.p.v. 10,5 km/dm3. Tel uit je winst.
Adri
Interessant al die verhalen over de geweldige resultaten met E5, met de Jag heb ik andere ervaringen. 95 of 98 levert geen merkbaar verschil in gasrespons e.d. Verder heeft iemand op JF destijds bijgehouden wat de verbruiksverschillen zijn en het blijkt dat SP98 van Shell (Vpower) geen verbruikswinst oplevert en dat is ook mijn ervaring. Als ik het me goed herinner moet je voor zuiniger rijden bij BP zijn.
Maar goed, dat is waar de TS naar vraagt, want hij wil weten hoe het zit met E10 in Citroëns van vóór 2000.
Ethanol tast rubber, smering en ik dacht brons aan.
Fabrikanten hebben in de loop der tijd onderdelen toegepast die wel (in meer of mindere mate) bestand zijn tegen ethanol. Citroën stelt dat auto’s ná 2000 ethanol proof zijn. En die datum is een veilige marge.
(En off topic: Jaguars zijn al van modeljaar ‘92 geschikt)
Wil je je auto geschikt maken voor E10 dan zul je in ieder geval de rubberen benzineslangen moeten vervangen. En verder ook kijken waar benzine en benzinedampen met bovengenoemde materialen in aanraking komen. Dan denk ik aan b.v. de smering van het gasklephuis.
Een andere mogelijkheid die ik weleens voorbij zie komen is het toevoegen van een ‘ethanol killer’; een goedje dat ethanol neutraliseert. Eerlijk gezegd geloof ik daar niet in.
Wim,
Disciplus Simplex
Ruim anderhalf jaar op een mix van 50/50 E5 en E10. De laatste tijd zelfs meer E10 dan E5 (98). Geen probleem.