Ik denk serieus na over een heel mooi Xantia V6 met automaat en met minder dan 80.000 km van eerste eigenaar, altijd door Citrien garage onderhouden. Ziet er uit als nieuw.
Ik heb vroeger een normale Xantia Break gehad, weet iemand waarop ik specifiek moet letten bij een V6?
Dank voor elke reactie!
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan! Gebruik de knop “Plaats Reactie”. Zie regel 10 [/edit mod]
Dat ie niet voor je neus weggekocht wordt…
Met deze tellerstand kan er haast niet veel mis zijn…
Distributieriem die > 10 jaar oud is misschien.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Distributieriem is wel het belangrijkste. Die is niet zo makkelijk om te vervangen en alleen aan onderdelen ben je al honderden euro’s kwijt. Verder gaan bobines en thermostaten soms stuk, en soms ook het expansievat of de ontgasser in het koelsysteem. De enige daarvan die je niet meteen zult merken is waarschijnlijk de thermostaat. O en de klepstoters willen nog wel eens tikken. Na een koude start hoor je dan hard getik uit de motor komen.
Verder sleutelt een v6 natuurlijk lang niet zo makkelijk als een Xantia met viercilinder benzine (op de Turbo CT na) en zijn onderdelen vaak wat lastiger te vinden. Vooral uitlaten zijn niet bepaald makkelijk op de einddemper na, dus kijk of die nog goed is.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Let wel dat (goed!) onderhoud flink duurder is bij een V6 , maar verder een fijne auto.
Van al mijn Citroënen is dit veruit de duurste geweest , werkelijk alles wat stuk kon is ook stuk gegaan , iets waar ik bij mijn andere Xantia’s nooit last van heb gehad ...
Destijds ingeruild omdat ik het helemaal zat was.
Het is gek genoeg wel de auto die ik soms nog wel eens mis
Suc6 met beslissen !!
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Heb je niet gewoon pech gehad met die auto? De Xantia v6 zelf is niet fundamenteel anders dan iedere andere Xantia. Alleen de motor (en eventuele automaatbak) is dat. Of heb je daar juist allemaal ellende mee gehad?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Het was ondanks dat ik toen pas de 2é eigenaar was en de auto pas een paar jaar oud was , lage km stand , waarschijnlijk een maandagochtend auto en had ik inderdaad gewoon ” pech ” .....
De bak is het enige waar ik geen problemen mee had.
In al die jaren dat ik Citroen rijd is het de enige probleem auto geweest, het is hem inmiddels vergeven
Hoewel de dealer het misschien niet erg vond, die zag mij graag komen
Ik heb het bedrag van de bonnetjes wel eens opgeteld , je kon er een zéér leuke auto van kopen iig !
Maar nogmaals, niet bedoeld om de auto af te kraken, waarschijnlijk exemplarisch ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dan was die motor ook nog splinternieuw. Zeker als je een vroege had, zou ik me best voor kunnen stellen dat er nog wat kinderziektes in zaten toen je met die auto reed .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Waarschijnlijk in elkaar geschroefd na een paar wijntjes teveel de vorige avond ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
kan gebeuren
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik heb de kosten van de vorige eigenaar van mijn v6 (let wel, een Activa met dus een handbak) ook wel eens opgeteld. Geloof dat daar tussen 2003 en 2016 een totaal van zo’n €8000 uit kwam, inclusief een dubbele koprevisie (d-riem geknapt). Ik geloof niet dat hij die helemaal moest betalen trouwens, maar alleen daaraan is hij al ruim een viercijferig bedrag kwijt geweest. Die van mij is vrij netjes onderhouden, maar niet helemáál perfect. Als in: bij een kabelbreukje trek je een nieuwe kabel langs de makkelijkste route in plaats van dat je hem in de originele kabelboom splicet. Dat soort dingen. Ik stoor me er geen moment aan.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Ik heb mijn Xantia V6 nu ruim 5 jaar en bijna 100.000 km. Ik heb nooit een andere Xantia gehad, dus kan niet oordelen over extra kosten aan onderhoud. Ik heb wel met een 1.8 Xantia gereden en kan je zeggen dat een V6 veel extra rijplezier geeft. Een Xantia is een degelijke auto en de V6 een degelijke motor, dus dat geeft vertrouwen. Ik heb ‘m na aanschaf onder handen laten nemen door Renard en sindsdien in onderhoud bij een kenner. Geen nare verrassingen, alleen de onderdelen zijn steeds lastiger te krijgen. Die van mij staat nu met een gare middendemper bij de garage. Is nieuw niet meer te krijgen, op een slecht passend flutmerk na. Ik heb vandaag de knoop doorgehakt dat er een rvs-uitlaat onder komt. Kost een klein fortuin, maar dat vind ik het wel waard.
O ja: het verbruik valt niet tegen. Toen die van mij nog een automaat was 1 op 10 tot 11, nu met handbak 1 op 11 tot 12. En het rijdt zó lekker
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Heb je gewoon een standaard Xantia v6-bak eronder zitten of een langere bak? Die automaten verbruiken dacht ik vaak niet zo veel extra omdat de versnellingen langer zijn. Let op: zelfs een XM v6-handbak heeft al andere verhoudingen dan een Xantia v6-bak. Misschien zijn die van een 406 wel hetzelfde.
1 op 11 á 1 op 12 is zuiniger dan mijn Turbo CT. En ik rij echt niet zo wild
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Feije schreef:...Die automaten verbruiken dacht ik vaak niet zo veel extra omdat de versnellingen langer zijn.
Huh? Het eventueel hogere verbruik met een automaat heeft daar niets mee te maken. Je verliest wat vermogen door de koppelomvormer. Daarom is het fijn dat automaten tegenwoordig een lock-up hebben.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Er zit een bak uit een V6 Activa onder, die helaas wat versleten is (gejank en bijgeluiden). Ik overweeg revisie. Zou een wat langere bak ook passen? Welke Xantiae hadden een langere bak?
Ik ben trouwens ook geen woeste rijder, rijd nauwelijks stadsverkeer en korte ritjes.
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
De bak van de HDi-110 is ‘langer’.
Die kan ook met gemak het koppel aan van de V6,
alleen de V6 kan die bak niet aan, hij trekt dat niet.
Je theoretische topsnelheid zou dan bij 6500 toeren op 302km/u liggen.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Een V6 heeft max koppel van 268nm/4000tm, 194pk/5500tm.
Een HDI 110 heet een max koppel van 250nm/1750tm, 110pk op 4000/tm
Voor goed te zijn zou je de vermogenkurve’s van beide motoren moet naast elkaar leggen, maar het lijkt mij op het eerste zicht niet dat de V6 dit niet kan trekken.
Ik verwacht wel dat de prestatie’s van de V6 met de HDI bak een stuk minder zullen zijn dan standaard, je zal sneller moeten terugschakelen om even vlot te rijden (en dus meer toeren maken…) en die theoretische max snelheid zal hij in de verste verte niet halen zonder uitgebreide tuning.
Vraag is dan of het wel past 1 op 1?
Ik denk dat je beter eens kijkt wat er aan verschillende bakken is geleverd bij deze motor, bij zowel Citroën als Peugeot misschien zit daar al een verschil in zodat je op 130 een 100t/m of 200t/m wint in 5de.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.