Vraag: Als ik rechtuit rijdt en het gaspedaal loslaat hoor ik een kloppend geluid alsof er iets los zit, in de bochten heb ik het niet of nauwelijks en bij gas geven ook niet. Het lijkt van linksvoor te komen.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Zo’n 1000 km geleden is de distributieriem vervangen kan dat er mee te maken hebben, of moet ik meer in de richting van de aandrijfassen/homokineet gaan denken zoals mijn garagist dacht, hoewel hij het ook vreemd vond dat het alleen bij rechtuit rijden hoor en voelbaar is?
Oh ja, als ik langzaam wegrij gaat mijn stuur ook heen en weer (schommelt een beetje, alsof er een slag in het wiel zit zeg maar…). Als ik harder rij lijkt dat te verdwijnen.
Vriendelijke groet,
Dirk-Pieter
Men vergeet vaak dat een aandrijfas ook een binnenste homokineet heeft. De buitenste krijgen meer op hun donder vanwege de vering én stuuruitslag, daar waar de binnenste alleen de vering te verwerken heeft. Jouw klachten klinken alsof de binnenste gaar zijn. Je garagist kan het bij het rechte einde hebben.
edit: ik ken de anatomie van een XM V6 niet, maar de linkeras is vaak korter en heeft meer uitslag in alle richtingen te verwerken dan rechts.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Motorsteunen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
RogerM schreef:Men vergeet vaak dat een aandrijfas ook een binnenste homokineet heeft..
Een aandrijfas op een citroën heeft, zoals ik al eerder ergens schreef, geen homokineet aan de binnenzijde maar een tripoidekoppeling. Da’s echt een heel ander ding dan een homokineet. Overigens krijgt de binnenste ook stuuruitslag te verwerken, maar in een kleinere hoek.
Tripoïdekoppeling
Homokineet:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Roger, jantje en Waterman,
Bedankt voor jullie visie en met name Waterman voor je beeldende antwoord, ik neem het mee naar mijn garagist!
Waterman, ik las ergens dat je aangaf dat je beide kanten kunt verwisselen en daarmee het probleem op zou kunnen lossen, geldt dat ook in dit geval als het is wat je hier beschrijft?
Vriendelijke groet,
Dirk-Pieter
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De buitenste homokineten kun je wisselen, de tripoides aan de binnenzijde niet. Het lijkt mij niet aannemelijk dat er een homokineet stuk is. Is jouw garage een citroen/xm specialist met de nodige ervaring met dit type auto?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nee, helaas niet, maar wel creatief
Gewoon helemaal vervangen dan maar?
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, nee, ik zou echt even met een specialist gaan praten en rijden. Kan veel poen schelen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zou eerst maar eens zoeken wat er niet goed zit: Kan ook nog zijn: fuseekogels, stuurstangen, veerschotel, stabilisatorstang. Ik zou dus ook maar eens de hele wielophanging linksvoor nakijken voordat ik iets verving, en zo’n aandrijfas kun je redelijk goed testen.
To err is human, not to err is divine.
Hoi Citroensmgz,
Ik denk dat ik dat eerst maar even laat doen, komt daar niets uit dan kan ik altijd nog naar een specialist. Die zijn erg schaars namelijk…
Dank voor jullie input, zodra ik meer weet zal ik het posten.
Vriendelijke groet,
Dirk-Pieter
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
XM-kennis is toch nog redelijk voorhanden door het land heen? Welke regio zou je iemand zoeken??
Gr. Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Hoi Rogier1975,
Ik woon in Purmerend.
Ben daar een paar jaar geleden een keer bij de citroen garage geweest, vervelende ervaring, deden erg moeilijk en konden me niet helpen omdat ze de kennis miste.
Ben wel eens bij Ilbrink geweest in Nibbixwoud, misschien moet ik daar maar eens naar toe, hoewel die meer met Peugeot doet.
Vriendelijke groet,
Dirk-Pieter
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
zit er niet een ds specialist in De Weere? Nou weet ik niet of die verstand heeft van xm’s. Oldenhage is ook niet te ver voor jou.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoi Jantje,
Grappig dat je dat noemt..
Ik kom oorspronkelijk uit Aalsmeer, vlakbij Nieuw Vennep en heb Hans Oldenhage meerdere keren ontmoet in het verleden. Super aardige man. Mijn vader (rijd nu C6) kocht daar ook deze XM waar ik nu in rij en ik heb er ooit een Fiat Tipo DGT gekocht Zijn zoon heeft het nu overgenomen geloof ik.
In Aalsmeer zat ik bij Gert de Jong en Willem Roest die zijn ook heel goed, maar het is voor mij toch wel een eindje rijden.
Vriendelijke groet,
Dirk-Pieter
** Update **
Gisteren moest mijn XM gekeurd worden en omdat ik eerder besloten had dan meteen naar dat onderstel te laten kijken kwam gisteren de aap uit de mauw..
Weliswaar meerdere mogelijkheden, maar ik ben van al het gerammel af nu gelukkig.
Het rubber onder de linker stabilisatorstang was voor de helft verdwenen, nieuw stangetje € 45,-
De rechter stuurkogel had behoorlijk wat speling, nieuwe stuurkogel € 37,50
De geleide stang van de hoogte verstelling was een geleidertje kwijt en kon tegen het hitteschild aan klapperen.. Even creatief opgelost met een bouthaakje zonder kosten.
uurtje werk á € 45,-
Probleem was echter wel de stuurhoes linksvoor, het heeft 3 uur gekost om die er fatsoenlijk op te krijgen, hij schoot iedere keer met een harde plop los als de monteur de wielen heen en weer bewoog (stuursimulatie). Waarschijnlijk omdat hij het een beetje vet had gemaakt om het er makkelijk omheen te krijgen, maar ook omdat de bijgeleverde bevestigingsringen niet werkte. Uiteindelijk met slangenklemmen vastgezet en toen bleef het zitten.
Gematst met de uren gelukkig, dat werden er 2 en de hoes was iets van 15 euro.
Degene die de auto keurde (de buurgarage) gaf aan dat de meeste garages er niet eens aan beginnen en meteen het hele stuurhuis vervangen….. Hij had dezelfde ervaring met een Peugeot Partner die hetzelfde soort stuurhuis schijnt te hebben (?) “Ik was er nooit aan begonnen als ik jou was” zei hij tegen mijn monteur. Ben dus heel bij dat hij dat wel heeft gedaan…
Auto rijd nu weer als vanouds gelukkig, zonder enig gerammel