hallo,
nu heb ik wel meerdere puntjes maargoed das het citroen gevoel, maar waar ik nu even tegenaan loop is de achtervering, de achterkant staat vrij laag als ik dit vergelijk met andere modellen van hetzelfde bouwjaar, nu kan ik qwa vering weinig vinden alleen over de schokbrekers ik ga ervan uit dat de schokbrekers niets te maken hebben met de stand van de wagen, heeft iemand hier ervaring mee?
en nu ik toch hier wat post, heeft iemand wel eens het probleem gehad dat de wagen in storing schiet en, het dan lijkt alsof er 1 pit uit is gevallen en je moet stoppen de pook naar P moet zetten en vervolgens weer terug in D en dat je dan weer verder kan rijden zonder trillende/haperende motor?
het komt niet vaak voor maar is wel vervelend en heb geen idee waar ik dit probleem moet zoeken.
bobine/bougies zijn al vervangen en dat heeft het niet verholpen. het is ook niet zo dat het met vocht te maken heeft het is ook al gebeurd in de afgelopen droge zomer.
hoop dat ik hier wat wijzer word,
alvast bedankt voor de reactie(s)



















Totaal aantal Berichten: 1812
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
De xsara picasso heeft een torsie stang/veer/achteras, deze kan doorgezakt zijn, je kan een gereviseerde kopen en plaatsen, maar je kan hem ook een tand verzetten dit is een rot klus maar te doen met de juiste kennis en gereedschap (misschien een garagist)
Wat betreft de storing, het makkelijkst is eerst uitlezen met de lexia, als je in de buurt woon mag je het met mijn lexia doen.
Dan weet je in iedergeval waar je zoeken moet
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Een Xsara P uit 2003 is bijna per definitie doorgezakt. Nadeel van torsie vs leeftijd. Zoals gezegd kun je de torsiestangen een tandje verzetten maar da’s werk voor een specialist én je hebt er goed gereedschap voor nodig. Een revisieas is een stuk eenvoudiger.
Enfin, ik heb hetzelfde gehad met mijn Xsara P uit 2006. Hulpveren was de ideale oplossing.
Dan laat je de originele as lekker zitten en zet je er extra veren bij. APK toegestaan en zelfs comfort verhogend. Lees hier:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229305/
Wat betreft die motorstoring, dat kan van alles zijn. Begin effe met laaghangend fruit door alle relevante connectors na te lopen. Niet met WD40 natuurlijk maar gebruik contactreiniger en een busje compressed air van de Action.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006



















Totaal aantal Berichten: 1812
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
@basbx, ik heb nog wat door de servicebox-citroën zitten snuffelen en ik kom wel wat dingen tegen over de vering aan de achterkant.
Zoals dit documen:
B3DG0TP0 VERWIJDEREN - AANBRENGEN - REVISEREN : WIELDRAAGARM, ACHTER
Ik kan dat wel opsturen naar je via mail, stuur dan even een PM met je ,mailadres dan gaan de documenten als pdf naar je toe.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).



















Totaal aantal Berichten: 1812
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
De duif is onderweg….............
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Komen die beesten nog wel terug bij jouw? Anders moet je elke keer nieuwe kopen.
C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto



















Totaal aantal Berichten: 1812
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Hahahaahah, getrainde duiven
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Bedankt zover voor de tips, de motor storingen zijn beduidend minder nu ik een aantal punten heb gereinigd moet dus nog even verder zoeken.
Wat betreft de vering heb ik toch besloten een set hulpveren te installeren, wellicht heeft iemand daar ervaring mee en weet iemand of daar een handleiding voor is, heb geen idee hoe dit gemonteerd moet worden.
Heb ik nog een vraag, aandrijfas rechts voor automaatbak, op diverse onderdelen site’s kom ik alleen handbak assen tegen, is dat hetzelfde qwa maat of is de homokineet te vervangen hiervan?
basbx schreef:Wat betreft de vering heb ik toch besloten een set hulpveren te installeren, wellicht heeft iemand daar ervaring mee en weet iemand of daar een handleiding voor is, heb geen idee hoe dit gemonteerd moet worden.
volg de link in mijn eerdere post.
De as lengte voor een automaat is waarschijnlijk anders dan die voor een handbak. Zoek op OEM nummer. Je kunt ook alleen de homokineet vervangen. Smerig klusje maar is zeker te doen.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Hallo basbx, je kunt eenvoudig hulpveren zelf plaatsen ik heb daar ooit een aardige instructie voor geschreven: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/212061/
Zo moet het lukken en de stand van je wielen wordt beslist beter en het comfort ook.
Succes, Marcel
bedankt voor de uitleg ik ga dit deze week nog uitvoeren
veren spannen met kleine spanbanden = slecht advies. Als die band breekt/verschuift, heb je een veer in je hoofd.
Je hebt die spanners niet nodig. Je kunt met een balk je assen maximaal omlaag trekken en de veren er eenvoudig tussen schuiven.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Met spanbanden lukt het prima. Tiewraps is niet handig die kunnen plotseling breken.
Je drukt de veren in met veel minder kracht dan de breeksterkte van de spanbanden.
Als de banden gespannen zijn verschuiven deze beslist niet.
Vriendelijke groet Marcel
inmiddels heb ik de mad hulpveren binnen, ziet er vrij eenvoudig uit met een duidelijke handleiding, ik verwacht geen gekke dingen, maargoed je weet maar nooit, ik kom hierop terug.
Bewaarde bijgeleverde papieren. Over 5 jaar zijn die veren op/kwijt maar je kunt een nieuw setje vragen. Garantie! Succes met de klus.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
kleine update, gister geprobeerd de veren te plaatsen helaas niet het gewenste resultaat met geen mogelijkheid is het gelukt om de veren zodanig te verkleinen dat deze tussen de draagarm en het stootrubber past overigens heb ik ook nieuwe stootrubbers aangezien de huidige al kapot waren.
de veerspanners die ik had waren te groot om de veer in positie te brengen, poging twee komt volgende week had ergens gezelezen dat tiewraps een optie is niet geheel ongevaarljk, maar als ik er nou heel veel gebruik wellicht dat het dan wel goed gaat in de bankschroef krijg je de veer wel ver gespannen namelijk zover zelfs dat loshalen van de schokbrekers niet eens nodig is.
Nog een vraag ik heb de vraag wel eens eerder gesteld over een hele nieuwe aandrijfas voor een 2.0 automaat, kreeg na lang zoeken een tip dat deze bij autodoc verkrijgbaar was, helaas staat daarbij dat de as niet op voorraad is en zo’n 2 maanden later nog steeds niet, weet iemand hoe ik aan een nieuwe aandrijfas kan komen?