Ik heb een probleem met mijn C4 coupe 1.6 uit 2005
De auto maakt steeds meer en harder een brommend geluid, bij 70km/h is het inmiddels erg vervelend geworden. maar ook op de snelweg bij 130 wordt je gek.
Net bij de garage geweest, 1 man even mee laten rijden en we kwamen tot de conclusie Geluid blijft gelijk in bochten naar links en recht:
Of een wiellager,
of een aandrijfas lager
of een differentieel lager
Auto de brug op en ze keken er met een paar man naar en het blijkt dat er een lager tussen beide aandrijfassen zit aan de passengier zijde. Dat lager heeft een rubberen afdichting maar die is helemaal weggesmolten en nu is het lager hoogstwaarschijnlijk stuk.
Nu ben ik even online naar onderdelen aan het zoeken maar weet iemand exact welke maat en vertanding ik nodig heb?
In mijn geval gaat het om het meest rechtse lager.
Maar welke maat moet ik hebben? Op onderdelen sites hebben ze het over verschillende maten:
https://www.auto-onderdelen24.nl/skf/12273145
Type versnellingsbak:
AL4
Inbouwplaats:
Vooras rechts
Lengte (mm):
833, 244.3
Buitenvertanding wiel zijde:
25
Aslichaamdiameter wielzijdig [mm]:
86
Aslichaamdiameter aandrijfkant [mm:
74.5
Diameter o-ring (mm):
58.4
Schroefdraadmaat:
M24x1.5
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2:
Met lager
Binnenvertanding, diff.zijde, aansl. versnellingsbak:
26
En deze:
https://www.auto-onderdelen24.nl/skf/14603
Type versnellingsbak:
MA
Inbouwplaats:
Vooras rechts
Lengte (mm):
912, 316.5
Buitenvertanding wiel zijde:
25
Buitenvertanding aan differnetieel zijde:
22
Aslichaamdiameter wielzijdig [mm]:
79
Aslichaamdiameter aandrijfkant [mm:
76
Diameter o-ring (mm):
60
Schroefdraadmaat:
M24x1.5
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2:
Met lager
De ene lengte as is 925MM de andere 912MM, 915MM of 833MM???
Uiteraard heeft het geen zin om eerst de oude er uit te slopen en op te meten en dan pas een nieuwe te bestellen daar zit geen enkele garage op te wachten. Dus is er iemand die bij Citroen in een systeem kan kijken of weet welke as ik nodig heb?
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Hangt van je versnellingsbak af, de bovenste is voor een AL4, dat is een automaat, de onderste is voor een handgeschakelde bak.
Aha dat dacht ik al inderdaad.
Maar hoe kom ik achter mijn versnellingsbak Code ?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het alleen dat tussenlager is ga je toch niet de hele as vervangen?
Als je het VIN geeft kan ik wel kijken in service.citroen voor de code van de bak.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Als het alleen dat tussenlager is ga je toch niet de hele as vervangen?
Als je het VIN geeft kan ik wel kijken in service.citroen voor de code van de bak.
Was ook in eerste instantie mijn idee maar dat lager zit vast/geperst. Dat kan je alsnog wel vervangen maar dan zijn ze er veel langer mee bezig en ben je aan manuren alsnog zoveel zo niet meer geld kwijt.
Ik stuur je even een privé berichtje
Dat is begrijpelijk zeker als je voor onder de 100 euro een aandrijfas hebt.
Wat je ook moet weten: je lager is te heet gelopen, anders was die rubber afdichting niet weggebrand, kan wel zijn dat hij niet meer afdichtte maar daarvan gaat zo’n lager niet meteen kapot.
Zo heb je ook meteen een nieuwe aandrijfas, dat is ook wat waard, vooral als je al veel kilometers gereden hebt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het enige wat ik in service.citroen vind: Type versnellingsbak CP, onderdeelnummer aandrijfas: 3273AH (nieuw) of 3273AJ (ruil). Verder geen aanduidingen wat betreft lengten of schroefdraadmaten.
Ik zou voor deze gaan:
En deze:
https://www.auto-onderdelen24.nl/skf/14603
Type versnellingsbak:
MA
Inbouwplaats:
Vooras rechts
Lengte (mm):
912, 316.5
Buitenvertanding wiel zijde:
25
Buitenvertanding aan differnetieel zijde:
22
Aslichaamdiameter wielzijdig [mm]:
79
Aslichaamdiameter aandrijfkant [mm:
76
Diameter o-ring (mm):
60
Schroefdraadmaat:
M24x1.5
Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2:
Met lager
Omdat de eerste voor een automaat is. De 2 lengten die gegeven worden is standaard voor de rechter assen omdat die uit 2 delen bestaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bedankt voor de info Jantje
JCA schreef:jantje1948 schreef:Als het alleen dat tussenlager is ga je toch niet de hele as vervangen?
Als je het VIN geeft kan ik wel kijken in service.citroen voor de code van de bak.Was ook in eerste instantie mijn idee maar dat lager zit vast/geperst. Dat kan je alsnog wel vervangen maar dan zijn ze er veel langer mee bezig en ben je aan manuren alsnog zoveel zo niet meer geld kwijt.
Ik stuur je even een privé berichtje
Dat ding waar dat tussenlager in zit doet ook werk als motorsteun, die as is gewoon los te wisselen of als set te bestellen met dat lager.
Heb ik bij mijn C4 ook gedaan. Ik heb ook brommende en bonkende geluiden gehad, bij mij was het een van de voorste wiellagers. Als je zo aan het wiel draaide hoorde je niks. Toch lagers vervangen en geluid was weg.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
FastFred schreef:JCA schreef:jantje1948 schreef:Als het alleen dat tussenlager is ga je toch niet de hele as vervangen?
Als je het VIN geeft kan ik wel kijken in service.citroen voor de code van de bak.Was ook in eerste instantie mijn idee maar dat lager zit vast/geperst. Dat kan je alsnog wel vervangen maar dan zijn ze er veel langer mee bezig en ben je aan manuren alsnog zoveel zo niet meer geld kwijt.
Ik stuur je even een privé berichtje
Dat ding waar dat tussenlager in zit doet ook werk als motorsteun, die as is gewoon los te wisselen of als set te bestellen met dat lager.
Heb ik bij mijn C4 ook gedaan. Ik heb ook brommende en bonkende geluiden gehad, bij mij was het een van de voorste wiellagers. Als je zo aan het wiel draaide hoorde je niks. Toch lagers vervangen en geluid was weg.
normaal gesproken als het een wiel lager is moet hij minder geluid maken als je er gewicht vanaf haalt en dat is bij mij niet het geval. Dus als je lager rechts lawaai maakt en je maakt een bocht naar rechts komt er meer gewicht/druk op de linker wielen en minder op het rechter wiel, hierdoor maakt hij dan ook minder lawaai.
Zat even te denken of ik niet meteen ook het rechter lager mee moet vervangen aangezien de boel dan toch al los ligt. maar aangezien ik hem toch wil verkopen en ik denk dat het niet in het wiellager zit laat ik dat maar zitten.