Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik ook, want de plaatjes komen niet door in Breda!
Edit: Ze zijn aangekomen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Een aantal dagen geleden heb ik een van de meest genegeerde onderdelen van een benzinemotor vervangen:
De oude, originele zit er al zo’n 19 jaar en 280.000 km in. Op het wereldwijde web verschillen de meningen over nut en noodzaak van het vervangen van een lambdasonde, maar ik vind dat ze na zo’n 180k wel aan vervanging toe zijn. Zowel bij de Jaguar als bij de Seat loopt de motor, vooral stationair veel mooier. En mijn ervaring met de grote kat was dat het verbruik daar met ruim 10% daalde, dus alleen al daarom de moeite waard.
En verder neem ik passief deel aan de saga die Autodoc + DPD heet.
Bijna twee weken geleden heb ik een riedel onderdelen besteld: uitlaatdelen + montagemateriaal, olie- en luchtfilter, termostaat en oliedrukschakelaar. Kortom, behalve dat het volumineus is (de uitlaatdelen dan, de rest niet) vond iemand bij de Poolse webwinkel in Duitsland het nodig om hiervoor drie (!) transporteurs in te schakelen:
1) NOX. Nog nooit van gehoord, maar binnen twee dagen stond de chauffeur aan de deur met een einddemper.
2) GLS. Die stond afgelopen vrijdag aan de deur met één doosje met daarin één ophangbeugel voor de einddemper.
3) DPD, voor de overige onderdelen. En laat nu DPD moeite hebben met bezorgen. De track & trace van de Poolse kant vertelt een ander verloop dan de Nederlandse tak, maar er zijn wel enige overeenkomsten. Zo zijn de spullen minsttens twee keer heen en weer geweest over de Duits-Nederlandse grens. En is het spul meegegeven in een verkeerde routing.
Verder vind ik het wel grappig dat de Polen bij elke statusovergang melden dat het pakket van 9,5kg te zwaar is en richting afzender gaat, terwijl de Nederlandse berichtgeving het in het transportcircuit richting ontvanger laat gaan.
Helemaal bizar is de melding die ik een paar dagen geleden ontving dat het pakket retour afzender is vanwege ‘importbeperking’. Sinds wanneer heeft Nederland voor 13-in-een-dozijn een importbeperking?
Afijn, ik heb voorlopig toch geen tijd om te beunen, dus wacht ik rustig op het volgende rare track & trace bericht.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Om die reden bestel ik niet meer bij Autofok als het niet hoeft. Ik bestel nu bij http://www.motointegrator.de
Die leveren snel en het is nog voordeliger dan bij die prutsers van AutoRuk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn standaard bestelprocedure is motointegrator.nl -> motointegrator.at en zo nodig naar Autodoc.
Plan B is Winparts.
Echter, de Oostenrijkers hebben kortgeleden de prijzen dusdanig verhoogd dat ze nauwelijks nog de moeite nog waard zijn.
Verder is het aanbod bij Motointegrator best wel beperkt in vergelijking tot Autodoc. Voor beide argumenten geldt: voor wat ik nodig heb.
Wim,
Disciplus Simplex
Omdat de drie track & trace mails van DPD (een uit Polen, twee uit Nederland) elkaar over zowel over de voortgang als de actuele status elkaar structureel tegenspreken, heb ik contact opgenomen met Autodoc. Dat ging soepel. Ze zouden bij DPD de status nagaan en ik kreeg het verzoek de volgende dag opnieuw contact op te nemen. Dat heb ik dus gedaan.
Het onthutsende antwoord was dat DPD het pakket bij Autodoc had gedumpt omdat ik ‘niet thuis was.’
Wablief? Ik werk nog steeds principieel thuis. En als ik er niet ben is er nog altijd een huisgenoot. En zelfs als wij niet thuis zijn, heb ik zowel links als rechts nog een aantal buren die ook altijd pakketten aannemen zoals ik dat ook voor hun doe.
Maar los daarvan, de opdracht was om af te leveren bij het DPD pick-up point in het dorp. HUN eigen DPD pick-up point!
Afijn, excuses van Autodoc. Wel zo fijn ondanks dat zij niets aan die kneuzen van DPD kunnen doen. En de vraag of ik de gewenste onderdelen alsnog wil hebben. Logisch die vraag want de saga duurt nu al twee weken. Omdat ik project Seat wil afronden heb ik daarop bevestigend geantwoord.
Wordt dus vervolgd.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wimb schreef:Mijn standaard bestelprocedure is motointegrator.nl -> motointegrator.at en zo nodig naar Autodoc.
Plan B is Winparts.Echter, de Oostenrijkers hebben kortgeleden de prijzen dusdanig verhoogd dat ze nauwelijks nog de moeite nog waard zijn.
Verder is het aanbod bij Motointegrator best wel beperkt in vergelijking tot Autodoc. Voor beide argumenten geldt: voor wat ik nodig heb.
Ik heb gezien dat er behoorlijke prijsverschillen zitten tussen motointegrator nl, de en at. DE is de goedkoopste.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Problemen met bezorging beperken zich helaas niet tot dpd. Ook met DHL, GLS en PostNL heb ik soortgelijke ervaringen. Niet-thuismeldingen terwijl er de hele dag iemand was, vervolgens na dagen m’n bestelling op kunnen halen bij een pakketpunt ver weg.
Ik begrijp best dat pakketbezorgers een soort bagagehandlers zijn, en dat het kutwerk is voor weinig. Die lui neem ik het ook echt niet kwalijk dat de werkdruk zo debiel is..
waterman schreef:Om die reden bestel ik niet meer bij Autofok als het niet hoeft. Ik bestel nu bij http://www.motointegrator.de
Die leveren snel en het is nog voordeliger dan bij die prutsers van AutoRuk.
Goeie tip zeg, dat scheelt effe 100 euro voor een complete distributieset (Gates) voor de A4q!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Inderdaad. De enige waar ik geen slechte ervaringen mee heb is Post.nl. DPD spant wel de kroon. Een paar jaar geleden, had ik olie besteld bij De Olieconcurrent; af te leveren door… jawel, DPD.
Omdat ik na een paar dagen (toen was levering binnen twee tot drie dagen nog normaal) nog niets ontvangen had, heb ik de webwinkel gebeld. De man was sowieso verbolgen. Niet op mij, maar omdat het het zoveelste gezeur met een bezorging was. Het bleek dat ze op het DPD-depot de doos uit hun poten hadden laten vallen, waardoor een van de flessen was leeggelopen.
En dat was een reden om:
a) niet te bezorgen of te retourneren,
b) de webwinkel of mij te informeren dat er iets mis is gegaan.
De track & trace van GLS loopt uren tot dagen achter op de werkelijkheid. Soit, ze bezorgen. Transmission bezorgt netjes maar achterlijk vroeg: vanaf 6 uur ‘s ochtends kun je paraat zitten. En je krijgt pas ‘s nachts bericht dat ze komen. DHL-bezorgers bellen aan en lopen meteen weer naar de auto om naar de buren te gaan. En UPS is succesvol om je naar een distributiecentrum in the middle of nowhere te laten gaan.
Dat zijn in een notendop mijn ervaringen met bezorgers.
Afijn, Autodoc is bezig met een tweede poging de spullen bij mij bezorgd te krijgen. Over de klantenservice heb ik tot nu toe niets te klagen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik ben bezig met een retourzending naar Mister Auto. En da’s ook spannend, het pakket blijft maar bij PostNL liggen. Ik heb wel alle bewijzen dat het pakket verstuurd is. Afgezien van het terugsturen is het ook nog zeer de vraag wat Mister Auto gaat beweren over de geleverde onderdelen. Ze pasten niet en inmiddels heb ik originele vervangende onderdelen gekocht én geplaatst, uiteraard met rekening, op naam, van de dealer. Zit niet op oeverloos gezanik te wachten.
Mister Auto, tja. Daar heb ik geen goede ervaringen mee. De kans dat ze zonder overleg iets anders opsturen dan wat ik bestel, is voor mij de belangrijkste reden daar weg te blijven. Op dat punt scoren Winparts en Autodoc punten. Die nemen in ieder geval contact op om te overleggen of je wilt annuleren, of dat je met hun voorgestelde alternatief akkoord gaat.
Winparts is zelfs ooit ‘ns zo ver gegaan dat ze een niet passende dynamo retour hebben genomen en de juiste, duurdere hebben opgestuurd met gesloten beurs. En dat terwijl het mijn fout was omdat ik de verkeerde had besteld.
Kijk, natuurlijk ga ik voor de laagste prijs. Maar als ik niet 100% zeker weet dat het onderdeel past (bijvoorbeeld omdat de pasvorm kritisch is) dan betaal ik liever wat meer bij een webshop waar je geen gezeur hebt mocht er iets zijn.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik shop vrijwel altijd bij winparts. Erg tevreden daarover.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Postnl zuigt vooral als het gaat om zendingen die door de douane moeten. Daar doen ze gewoon 4 weken over, terwijl je in de track en trace van de afzender vaak gewoon staat dat de douane gepasseerd is er er geleverd kan gaan worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb zojuist bericht gehad dat de kneuzen van DPD de pakketten heben opgehaald bij Autodoc. Eén batch bestellingen wordt verstuurd in twee leveringen. Het zal wel.
Bij de vorige poging om de bestelling afgeleverd te krijgen, had ik, na de mail van DPD het afleveradres aangepast. Zoiets gaat eigenlijk altijd wel goed bij Post.nl en DPD.
Nu had ik in de communicatie met Autodoc al aangegeven dat ik de spullen naar het DPD pick-up point gestuurd wil hebben en zij hebben dat ook netjes als afleveradres doorgegeven aan de koeriersdienst.
Ik ben benieuwd welke distributiecentra en bezorgroutes de pakketten deze keer afleggen. En of DPD ook deze keer de handdoek in de ring gooit.
Wordt vervolgd.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hilko16TZI schreef:Ik ben bezig met een retourzending naar Mister Auto. En da’s ook spannend, het pakket blijft maar bij PostNL liggen. Ik heb wel alle bewijzen dat het pakket verstuurd is. Afgezien van het terugsturen is het ook nog zeer de vraag wat Mister Auto gaat beweren over de geleverde onderdelen. Ze pasten niet en inmiddels heb ik originele vervangende onderdelen gekocht én geplaatst, uiteraard met rekening, op naam, van de dealer. Zit niet op oeverloos gezanik te wachten.
Deze is inmiddels afgeleverd maar (uiteraard) nog niet verwerkt.
Ik bestel normaal gesproken ook nooit bij Mister Auto maar zij waren de enige die de slangen en leidingen aanboden. Helaas van slechte imitatie kwaliteit en vandaar ook weer het terugsturen.
In Nederland gebruik ik meestal Winparts, goede service daar. En ze versturen meestal via PostNL en dat gaat goed.
Na de lambdasondewissel liep de motor een soort van beter. Stationair best wel goed en vooral gretig aan het gas. Maar de respons vanuit stilstand verliep niet lekker; nogal digitaal.
Gisteren had ik tijd om daar eens mee aan de slag te gaan. Google leverde geen treffers op die op mijn situatie leken. Dat wil zeggen, wel min of meer dezelfde symptomen, maar dan met foutcodes en een brandend EPC lampje. Dat had ik dus niet.
Dus besloten om de inleerprocedures nog een keer te doorlopen: ECU terugstellen naar basiswaarden, EGR calibreren, gasklephuis inleren. Het interessante is dat mijn handtool over die laatste zo’n 20 minuten doet terwijl VAG-COM daar in enkele seconden mee klaar is.
Goed. Na het resetten van de ECU lukte het niet om de EGR-calibratie te voltooien. Dus: contactsleutel uit het slot, 30 seconden wachten en nog een keer proberen. Ditmaal was VAG-COM wel succesvol.
Daarna de ECU gedaan en nog een check op foutcodes: geen. Mooi.
De motor gestart en die liep stationair eigenlijk mooi. Helaas wel een fout die suggereerde dat de EGR-klepcalibratie niet was uitgevoerd. Nog maar een keer de hele procedure doorlopen. Geen fouten, starten en weer die rare fout. Googlen leverde een lijst met mogelijke oorzaken en oplossingen die variëerde van stukkende draadjes tot en met onderdelen gooien door een goede algemene garage.
Coz’ me indi is me last resort (en dat weet hij ) heb ik eerst maar eens zelf gekeken of ik wat kon vinden. En ja, dat kon ik zeker. Om de lambdasensor te vervangen moet het luchtfilterdeksel, dat zo ongeveer de hele motor afdekt, er af. En aan dat deksel zit een slangetje dat met een terugslagklepje vast zit aan het nokkenasdeksel. Dat slangetje dus, was ik vergeten terug te prikken waardoor er valse lucht werd aangezogen. En daardoor was de overgang van stationair naar vermogen leveren nogal abrupt.
Slangetje aansluiten, ECU uitlezen, geen fouten, starten, zeer mooie stationairloop, geen fouten, blokje rondgereden waarbij het oppakken nu vloeiend verloopt, geen fouten.
Later op de dag nog via Blaricum naar Hillbilliedorp gereden en daarbij de cruise control gebruikt die nu veel beter de auto op snelheid houdt en dat ook nog zonder lichte stotteringen doet.
Wim,
Disciplus Simplex