Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Maar: komt die ventilator nou in of niet? Je maakt het wel spannend zo!
Dat vraag ik me ook nog steeds af.
Als ik de schakelaar overbrug dan draait ‘ie. En die schakelaar is nieuw, dus dan maar als de donder naar een heet deel in Europa steile hellingen beklimmen om het te testen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo is dat! Onderzoek moet zijn!
En in de planning van ‘project Bentley’ is nu ook de laatste activiteit afgevinkt: de lambdasonde na de tweede katalysator is vervangen.
Hoognodig, want het is de originele die al ruim 280.000 km zijn werk moet doen. De sonde voor de eerste kat had ik een tijdje terug al vervangen.
Ik heb nog geen tijd gehad om er een fors stuk mee te rijden, maar op basis van de ervaring met de Jaguar verwacht ik dat ook de baby Bentley merkbaar zuiniger wordt.
Wat rest zijn de echt ´belangrijke’zaken zoals diverse kunststof delen in het interieur en een piep die bij de rechter voorwielophanging vandaan komt. Die heeft de auto al heel lang en lijkt heel erg op een droog deurscharnier.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lambdasondes zijn gewoon slijtageonderdelen. 160-200k en dan moet je ze gewoon vervangen. Het verbaast me dat er niet meer bekendheid wordt gegeven aan de levensduur van die units.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik wilde het niet schrijven, maar inderdaad geven fabrikanten 160.000 km op voor die dingen.
Alles wat meet of beweegt, vervuilt, slijt of veroudert en zou na verloop van tijd vervangen moeten worden. Wat dat betreft heb ik zo ongeveer alles aangepakt.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Is het in dit geval zo dat deze lambdasonde ‘slechts’ controleert of de eerste sonde en kataiysator hun werk doen of is hij hier wel deel van de regelkring?
Ja en ja. De pré-kat meting wordt gebruikt in de snelle regeling van het motormanagement. De tweede wordt gebruikt voor het voortschrijdend gemiddelde, dus in de langzame regeling.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De short- en long term trim dus?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Yup.
Op JF hebben we ooit ‘ns uitgebreid gediscussieerd over hoe het motormanagement voor de AJ27 zou werken qua regelloops enzo. Voor de Jag heb ik een iCarsoft waarmee makkelijk die vier waardes naast elkaar real-time zijn te volgen. Nieuwe lambdasondes lieten veel stabielere meetwaardes zien en de verschillen tussen de linker en rechter bank waren ook veel kleiner.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hm, zou het dan zin hebben om die bij mijn BMW ook eens te vervangen… Die zit op de short-term trims best prima, maar op de long -term standaard te arm. En dat kost brandstof.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij m’n subaru heb ik er bij 200.000 ook twee nieuwe ingezet. Maakte echt wel wat uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als ik dat voor m’n C4 doe (224.000 km), maakt het merk dan nog uit? Waar met een boog omheen lopen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zelf zweer ik bij Denso als het om elektronica gaat. NTK maakt ook sensoren, die heb ik vóór de eerste kat.
Helaas hebben beide voor de long term trim alleen een universele en daar ben ik niet enthousiast over: doorgeknipte en met elkaar verbonden draadjes onder de auto; daarom heb ik daar een pluk-en-pree Delphi ingeschroeft.
Magnetti Marelli zou ik ook nog wel kiezen.
Blijf in ieder geval weg van Bölk en dat soort goedkope zooi. En mijn mening over Bosch is intussen wel bekend.
Hilko16TZI schreef:Hm, zou het dan zin hebben om die bij mijn BMW ook eens te vervangen
Wat ik al schreef: voor lambdasensoren wordt een vervangingsinterval opgegeven van 160.000 km. En de Jaguar ging ruim 10% zuiniger lopen! Dus als je mijn mening vraagt dan heeft het zeker zin.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb voor mijn BMW en de 106 Bosch lambdasondes gebruikt. In beide gevallen was dat originele montage en was een vervanging leverbaar met de juist stekker en kabellengte. In beide gevallen leverde vervanging een duidelijk rustiger motorloop op, met name stationair en een lager verbruik. De sondes voor na de kat van de BMW heb ik nog liggen en moet ik nog monteren. Na de ervaring van wimb bij de Jag ben ik des te nieuwsgieriger of dit ook nog verbetering gaat brengen.