Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Leuk onderzoekje. Er is/was regelmatig gegniffel dat Citroen de administratie over hoe het precies is niet helemaal op orde had. Van sommige types en modellen zijn zelfs de juiste productieaantallen onbekend. Kennelijk geldt ook voor VAG dat het lastig is om alle productkenmerken goed te administreren. Die autobouwers toch, ze doen op dat punt maar wat
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je een echt premium merk koopt heb je geen last van een brakke administratie
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-08-2004
- C5 2.0 16V Exclusive Break
Nee, dan beland je in rechtzaken!
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het lijstje klopt toch met wat er op en aan de auto zit?
Ik weet nog dat ik ooit ‘ns een carterontluchtingsklepje voor de XM nodig had. Bij Troen was die natuurlijk niet te krijgen, wel bij de Mercedes-dealer. En die man was maar wat blij dat ik een artikelnummer had, want in Stuttgart vonden ze twee verschillende databases wel zo makkelijk.
En zo heeft elk merk wel wat.
Maar goed, we zijn gisteren weer teruggekeerd in het land van Mark Rutte en Hein de Kort. Is de reis zonder problemen verlopen? Heen wel, terug wat akkefietjes gehad.
Na een aantal uren rijden op een vlakke Autostrada zonder kuilen (ja echt, ze bestaan) floepte het aribaglampje aan. Ehh?
Bij de eerstvolgende tankbeurt de auto maar even uitgelezen: falend lampje passagiersairbag. Het hok heeft maar één lampje! Fout gewist en die is niet meer teruggekomen.
We hebben in Zwitserland overnacht en ‘s ochtends toen we wegreden was het best wel fris, dus de interieurverwarming vol open. Toen de motor op temperatuur was, kwam er nog steeds ijskoude lucht naar binnen. Kak! Gestopt en ja hoor. Het expansievat was leeg. Nu heb ik als afwijking dat ik voor elke vloeistof die een auto heeft, een fles mee neem; dus ook een liter koelvloeistof. Die erin gegoten en het niveau stond iets onder minimum. Fijn, dat er dus in ieder geval nog voldoende in de motor zit.
In het halfduister gekeken naar natte plekken rondom de motor maar nix, nada, noppes. Ook geen witte walmen uit de uitlaat, geen mayo onder de olievuldop en de peilstok rook heel erg naar olie. Vreemd.
Na een tijdje rijden toch maar vanwege een onbehaaglijk gevoel gestopt en het niveau was gedaald. Twee flessen vloeistof gekocht, en er ging bijna een liter in tot maximum. Enige tijd later vanwege een hoogstnoodzakelijke koffiestop uitgebreid het motorruim geïnspecteerd en ik kon niks verdachts vinden. Nadat we koffie hadden gehaald zag ik bij terugkomst rechts onder de auto een plas koelvloeistof.
Nog een keer alles grondig bekeken en de olieaftapplug was nat. En laat die nu onder de koelvloeistofpomp zitten. Vloeistof aangevuld, dop van het expansievat los om drukopbouw te voorkomen en na zo’n 900 km en 3 liter aangevoelde vloeistof waren we terug in het dorp. Meteen maar een waterpomp gehaald, die de lokale onderdelenboer gewoon op voorraad heeft (VAG hè, die spullen zijn in elke uithoek van de wereld gewoon te krijgen).
En vanochtend, volledig brak van de reis begonnen aan het vervangen van de waterpomp. Helaas, is dat zo ongeveer het laatste onderdeel dat je loshaalt bij een distributiewissel.
Gelukkig was de klus niet voor Jan met de korte achternaam; want de pomp lekte via de as:
Waar ik verschrikkelijk van baal is dat ik tegen mijn principes in voor de distriset van de baby Bentley wél voor een A-merk heb gekozen: SKF. En die SKF pomp heeft net de 11.00 km aangetikt.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar wordt je inderdaad niet blij van!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb laatst een ongelofelijke partij ellende gehad met een nieuwe aandrijfas van SKF. Gelukkig hebben ze een buitengewoon goede garantieafdeling….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En na het vervangen van de pomp was het koelvloeistof verlies er nog steeds.
Daar kwam ik achter doordat het tapijt nat was. De kachelradiateur dus. Omdat ik de afgelopen dagen geen tijd had, de in- en uitgaande slang naar het schutbord maar doorverbonden en ‘s ochtends met een steenkoude auto rondgereden.
Uiteindelijk de kachelradiateur uitgebouwd. Dat ding zit in een bak en die zit met clips van onderaf vast aan het kachelhuis. Blijkt de bak kurkdroog te zijn, maar de twee O-ringetjes waren heel actief aan het desintegreren. Bij de lokale automaterialenhandel twee nieuwe ringetjes gekregen (letterlijk GEKREGEN) en de boel weer in- en samengebouwd. Motor starten en wachten tot alles lekker warm is.
Ik heb nog er nog een moment over gedacht de radiateur preventief te vervangen voor een nieuwe. Er zit nu een Bär in, volledig van aluminium en van een dermate overgedimensioneerde degelijkheid dat de kans reeël is dat die de rest van de auto jaren zal overleven. Een nieuwe kost €177 en dat vind ik een onverantwoorde investering voor de baby Bentley. Zit ik in de range wat ik qua investering acceptabel acht dan ben ik twee tot drie tientjes kwijt voor een radiateur die minder degelijk in elkaar zit. Als rechtgeaarde assetmanager weeg ik dan kosten (niet vervangen is nul investering) af tegen prestaties (de huidige voldoet) en risico’s (ik schat in dat een goedkope aftermarket een grotere kans heeft om te gaan lekken) en aldus heb ik besloten de originele terug te plaatsen.
Wim,
Disciplus Simplex
Hoe heet dat ook alweer:
” If it ain’t broke don’t fix it”. ( Uitspreken met een vet Texans accent).
Maar je asset strategie is correct voor je radiator: Waarom zou die het begeven ?
To err is human, not to err is divine.
En dan ineens: “Pang!” en de auto hangt naar links. Getverderrie, veer gebroken.
Okay, ik moet naar huis en heb geen zin om op de WW te wachten. Gelukkig had ik nog een paar slangklemmen:
Ik weet dat het een beunoplossing is, maar eerlijk gezegd rijdt de Bentley weer als tevoren. Hij hangt niet naar links, zwabbert niet en veert goed dus laat ik het zo.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
wimb schreef:
Ik weet dat het een beunoplossing is, maar eerlijk gezegd rijdt de Bentley weer als tevoren. Hij hangt niet naar links, zwabbert niet en veert goed dus laat ik het zo.
Onder het motto “creatief met kurk”? Ha ha ha, geweldige oplossing.
Eerlijk gezegd hoop ik niet dat mensen de foto serieus nemen. Of nog erger; het als een goedkope doe-het-zelf tip opvatten.
Ik kwam deze foto in het archief van Mark Zuckerberg tegen en ik vond hem te leuk om er niet iets mee te doen hier op het forum.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het klopte ook al niet met je asset management verhaal en je investeringsbereidheid tot 3 tientjes… Dat kost een nieuwe veer zo’n beetje. Oké, dan zit ie er natuurlijk nog niet onder, maar eigen tijd is gratis
Hilko16TZI schreef:Het klopte ook al niet met je asset management verhaal
Dat is niet helemaal waar. Als assetmanager maak ik een afweging óók op basis van restlevensduur; van de auto in dit geval. En dan zou dit (in theorie) best wel eens een goede tijdelijke reparatie kunnen zijn.
De vraag is of ik hiermee zou durven rijden en ik verwacht dat je dat antwoord weet.
Wim,
Disciplus Simplex