Persoonlijk ben ik nogal een technicus en hevig geïnteresseerd in de techniek van de verbrandingsmotor. Het samenspel tussen zuigers, krukassen, kleppen etc. vind ik prachtig en ik rijd nog steeds motor op mijn buitengewoon hoge leeftijd van bijna 77 jaar. Vier cilinders in V vorm tussen de benen en een power waarmee je bijna de stenen uit de straat trekt.
Maar het schijnt dat dit allemaal voorbij gaat en we met z’n allen aan het snoer moeten. Heb je nu een auto puur als vervoermiddel, om van A naar B te komen, dan is dat allemaal prima, ware het niet dat we tegen enorme problemen aan gaan lopen betreffende het elektriciteistnet, dan nu al in delen van het land overbelast raakt.
En als je nou thuis kan laden is dat prima, maar als je op drie hoog achter woont in de Gerard Doustraat, wordt het wat ingewikkelder. Voor mij zou een hybride ideaal zijn, kan ik elektrisch naar de supermarkt en als het verder moet, gewoon weer met de zuigers n cilinders.
Maar als ik heel eerlijk mag zijn, technisch vind ik het niet interessant en ik zal je laten zien waarom:
Ik volg een aantal discussies op andere forums en ik ben bang dat we een hoek ingeleid worden waar we niet moeten zijn. Dat er wat moet gebeuren lijkt me meer dan duidelijk, want we kunnen niet op deze voet verder gaan, maar ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat de fabrikanten geld ruiken en als we allemaal elektrisch rijden komt er wel weer wat anders.
De elektrische auto met batterijen is nu nog voor de meesten onbetaalbaar, maar ik heb gelezen dat de batterijen veel goedkoper gaan worden, ik ben benieuwd. Maar ook met die batterij auto moet de energie ergens worden opgewekt en dat gebeurt nu nog verre van schoon, dus vervuil je verderop.
Misschien wordt het waterstof en gaan we energie opwekken met thorium of zelfs fusie, maar dat gaat nog even duren.
Wie kan daar iets moois over vertellen en wie rijdt er al elektrisch en hoe bevalt dat?
Mijn vrouw heeft sinds kort een hybride, dat rijdt wel heel fijn.
Collega heeft een plug in Hybride, hij is er ook zeer over te spreken maar na 30 km is zijn batterij leeg…..
Zelf pas gehoord om de Avantime te laten ombouwen op 100% elektrisch, 30000€, dat zal hem dus niet worden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Zodra het kan, rij ik elektrisch, een enkele reis naar kantoor is 13km dus dat gaat makkelijk. Maar dan moeten de occasion prijzen eerst wat zakken, met de dalende prijs van accupakketten zal dat nog een paar jaar duren voor de interessante modellen bereikbaar zijn voor jan modaal.
Alleen vanwege de nieuwe technieken vind ik het interessant. Of het daadwerkelijk wat toevoegt aan het klimaat moeten we nog maar zien, het produceren van die accu’s is goor werk.
Ik moet dan natuurlijk ook thuis kunnen laden, dat is nog het lastigst. Ik heb geen eigen oprit, ook geen eigen parkeerplaats. Er ligt een groenperk, 2x een stoep en een straat tussen mijn huis en mijn auto. Dat zou dan een publieke laadpaal worden in een wijk waar het iedere dag weer vechten om een parkeerplaats is. En ik woon in een gemeente die momenteel een ‘1 publieke laadpaal per dorp’ policy lijkt te hanteren.
Ik zou eerst moeten verhuizen denk ik
Op m’n werk heeft de directie een tijd terug al besloten dat iedere nieuwe toevoeging aan het wagenpark een EV moet worden, bij uitzondering een plugin-hybride. Op de parkeerplaats hier staan iedere dag meerdere Tesla’s, diverse Hyundais en een verdwaalde Leaf. Het nieuws rondom een EV Ford Transit wordt ook nauwlettend in de gaten gehouden voor onze buitendienst.
Van alle EV-collega’s hoor ik alleen maar positieve ervaringen, het is stil, rustig, actieradius is meer dan prima. 1 collega die waarvan zijn vrouw uit Slovenië komt, die heeft er een brandstof auto bij naast voor familiebezoek…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een van onze dienstauto’s is een Zoë. Dat wagentje is nu 3 jaar oud. Los van de belabberde afwerking (het is meer Dacia dan Renooit) en het overall goedkope gevoel van die auto staat nog die actieradius. Inmiddels zit het 2e accupakket in dat ding en nog steeds komen we op een mooie warme dag niet verder dan 110 km. Wordt het koud buiten dan is dat nog slechts 65 tot 70 km. Dat is echt enorm schraal.
Daarnaast zijn er de storingen: Het afgelopen jaar is er (na veel gedoe) onder garantie een nieuw accupakket in gezet. Daarnaast is de auto de afgelopen 3 jaar 12x stilgevallen met allerhande nare storingen zoals niet laden, een vastgeslagen vergrendeling van de pook, deuren die niet meer open wilde gaan, enz enz. Nu is de verwarming weer stuk. Als die het wel doet dan vreet ie stroom én dreunt de hele auto als de blower op vol staat.
Het rijdt wel ok: als een zware Clio. Het stuurt gevoelloos, het remt goed en trekt vlot op. Top is afgeregeld op 140, dat is op zich ok.
Zou ik het kopen, als gebruikte auto? Nee. Nooit. Het ding is te slecht afgewerkt, oogt en voelt fragiel en gaat gewoon veel te vaak stuk. Daarnaast is de actieradius veel te beperkt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lees ook het krantenartikel in de NRC over de taxi tesla’s op schiphol. Deze auto’s met nieuwprijs van ruim 70.000 euro zijn aan de lopende band kapot en daarmee vor de gewone man onbetaalbaar.
Verder afgezien van de accu’s moet je elektromotoren produceren met permanente magneten zoals Noedymium. Dit spul komt voornamelijk uit china en is aardig zeldzaam…
Op mijn vorige werk reden 3 hybriden en een tesla. De tesla was het meest stuk…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ik zou maar eens gaan proberen in een DS3 E-tense, dat rijd geweldg.
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook die auto heeft slechts 280 km opgegeven actieradius. Daarbij is er nog niet veel bekend over de daadwerkelijke actieradius onder verschillende omstandigheden. Dat het goed rijdt zal beslist, maar dat doen een Amprera, i3, Leaf en Ionic ook. Overigens doet de ds3 e-tense het in de botsproeven iets minder goed dan concurrenten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat is er mis met 280km? Daar kan ik al onze vestigingen, die verspreid door Nederland zitten, mee bereiken. En als ik alleen maar op hoofdkantoor zit dan kan ik 2 weken doen met een acculading.
Tja, voor vakanties is het wat lastiger als je ver van huis wilt. Echter ik ken iemand die vorig jaar januari naar Milaan is geweest, de een in een Tesla Model S 90 en de ander in een Volvo V70 T3. De Tesla kwam 40 minuten later aan en de Tesla reed gratis, de Volvo verdeed 140 euro aan benzine…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1785
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Op papier is het 280, dat haalt hij dus niet ... zeker niet in de winter.
Als je goed de helft haalt is dat meegenomen.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Onze vestiging Rotterdam is met 178km het verst weg voor mij, hoewel vestiging Edam meestal langer duurt. Dus dat moet ook wel lukken in de winter. Daar opladen en weer naar huis, onderweg naar huis nog ff 15 á 20 minuten aan de snellader en de rest thuis. Al onze vestigingen zijn voorzien van laadpalen. Collega met een Ioniq die maar 250km ver komt in de zomer, ondervind hier geen problemen mee, die woont net over de grens in DE. Als hij naar Edam moet dan gaat ie een 30/45 minuten voor aankomst nog ff ergens aan de snellader staan, bak koffie, en de rest bij aankomst opladen.
Als je op je bestemming of dicht bij je bestemming laden kunt kun je er gemakkelijk heel Nederland mee door.
Met zo’n actieradius moet je toch iedere 2, 2,5 uur stoppen om te laden. Doe je direct een bakje koffie en/of een broodje en kun je weer verder.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Een directe collega van me heeft sinds kort een e-golf van een half jaar oud.
Ik ben erg benieuwd: Ik heb voor mijn oliestokertje bericht van roetboete. De opvolger wordt vrijwel zeker elektrisch: Thuis laden zal moeten gaan lukken en op alle locaties van mijn werk kan geladen worden. Dan moet het haalbaar zijn met 50.000 km/jaar.
En wat we met het bussie gaan doen? Ik heb nog geen idee.
Totaal aantal Berichten: 1785
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Een E-golf haalt op z’n best niet meer dan 170~200km zomer ( winter 120 ~150 ) , staat toevallig een uitgebreid verslag op C5c van iemand die daar dagelijks mee op pad is ....
Daarom denk ik dat zon DS E die 280 ook verre van haalt , gezien een E golf op papier ( 300 ) verder komt dan zo’n Ds ( 280 )
En op de vraag , overweeg je een elektrische auto, nee voorlopig niet, en tweedehands al helemaal niet ...
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik overweeg de laatste te zijn die elektrisch gaat rijden.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FastFred schreef:
Met zo’n actieradius moet je toch iedere 2, 2,5 uur stoppen om te laden. Doe je direct een bakje koffie en/of een broodje en kun je weer verder.
Dat klinkt leuk, maar in de praktijk is dat een heel stuk onhandiger dan je zou denken. Met een paar zakelijke afspraken achter elkaar die wat verder uit elkaar liggen stop ik niet iedere 2 uur om te laden. Daarbij zijn snelladers niet altijd en overal beschikbaar en als je pech hebt kom je ergens waar een cheap-ass lader staat waarmee het 8 uur duurt om je duracellauto vol te pompen. Je hebt dus serieuze actieradius nodig om zo’n auto volledig te kunnen benutten. Die auto’s zijn duur. Heel erg duur.
Elektro, met een accuutje, voor mij is dat met de huidige stand der techniek gewoon geknoei.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1785
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Idd, mee eens, leuk voor een rondje om de kerk , maar wil je een serieuze actieradius, moet je zéér diep in de portemonnee tasten.
Onze km vreter gaat dat voorlopig lekker op benzine doen, ga het mijn vrouw ( die maakt de km’s ) niet aandoen elke keer te moeten stoppen om dat kreng op te laden , even ervan uitgaan dat die het dan nog probleemloos gaat doen!
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Tja, mijn C5 reed ook maar 300 km op een tank.
Maar dan had ik nog een benzinetank achter de hand.
Ik denk dat het ook een kwestie van gewenning en opbouw van infrastructuur is. Wat dat betreft heeft de heer Musk niet zo’n slecht plan gehad.
Achter in zijn model3 deed mij denken aan een rit ergens begin januari in diepfriesland met 3 man op de achterbank…