Ik rij nu bijna 10 jaar dagelijks DS, heb van alles meegemaakt en zelf opgelost maar nu weet ik het even niet meer. De snoek, ID20, staat al twee weken op de inrit wegens niet starten en ik kom er niet achter waar het aan ligt.
- Start niet op gas
- Start niet op benzine
- Carburateur krijgt benzine als ik de slang losmaak, en alleen als de schakelaar op benzine staat, dus afsluiter is ook oké
- Na starten op gas ruik ik gas
Dan denk je dus aan de ontsteking:
- Bougiekabels bij massa gehouden: doen het allemaal, vonk van ongeveer een centimeter, wel geel/oranje, niet echt blauw
- Bougies uitgedraaid, vonken ook en zien er redelijk normaal uit
- De opgeladen accu levert 12,5 V en loopt tijdens starten terug tot 9,5 a 9,0 V. Zou moeten kunnen
- Extra testkabel van + accu naar bobine om spanningsval kabelboom en contactslot te overbruggen: nog steeds niet starten. Af en toe lijkt hij aan te willen slaan, maar zet niet door. Vonk wordt iets sterker maar niet blauw.
- 123- ontsteking lijkt wel goed te werken
- Nieuwe bobine even los aangesloten: geen verschil, dacht ik al
Dan de startmotor, deze loopt aan de langzame kant, maar gezien de spanningsval trekt hij niet overdreven veel stroom. Is van het oude type, lomp en geen relais e.d. aan de zijkant. Startrelais zit aan de pluspool. Starten met een losse accu uit een andere auto helpt ook niet. Een andere auto met draaiende motor kan er niet naast komen, inrit net te smal.
Ik weet niet meer wat ik verder nog kan doen, heb dit zo nog niet meegemaakt. Iemand een idee?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
1. Elektriciteit: heb je al veel aan bekeken.
2. Benzine:
er komt benzine tot aan de carb. Als je die open maakt: hoe is het met de vlotter, de naalden, de doorvoer?
3. Lucht:
Carb open maken & laten zodat zeker goed zuurstof bij komt?
4. Startsnelheid:
Als die langzamer dan normaal gaat (vergelijk met goed startende DS), die vervangen?
Heel misschien met de hand zwengelen? (kleine kans)
5. Is dit plotseling gekomen, of was het al een tijdje wat lastiger? Hoe precies?
Probeer eens met remmenreiniger of ether. Spuit rechtstreeks in de carburateur. Als de ontsteking goed is, zal de motor aanslaan. Ook al is je carburateur gaar.
Overigens heeft mijn auto een knetterblauwe vonk zonder geel of oranje.
Succes!
Rinus
Start niet op gas en niet op benzine en heeft geen spetterende blauwe vonk.
Ik denk dan toch aan de ontsteking, want in de motor moet hij onder hoge druk vonken. Ik ken dat met die verdomde magneetontstekingen van klassieke motorfietsen, prachtige vonk als je de bougie er uit hebt, maar met geen mogelijkheid willen starten.
Als hij met remmenreiniger ook geen kik geeft zou ik het toch bij het vonkenwerk zoeken. Heb je de oude verdeler nog?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Hoi JanO, Ik denk dat je het in de elektrische hoek moet zoeken.
Als ik jouw onderzoeks scenario lees dan merk je dat je actie met de testkabel enige verbetering oplevert (hij zet niet door). Dat biedt een aanknopingspunt. Ik heb 2 tips in willekeurige volgorde:
1. Ik zou alle elektrische verbindingen van de ontsteking nalopen op breuk, loszitten van stekers of oxidatie (groene aanslag). 9volt is in principe wel genoeg maar ergens in het circuit een extra weerstand kan dan ter plekke al tot een nog lager voltage leiden.
(Ik heb ooit onverklaarbare problemen met LPG gehad (als de auto warm was en in de stad reed pakte hij soms op LPG ineens heel slecht op en sloeg steeds bijna af. Zeer onplezierig als je een drukke kruising oprijdt). Ik heb toen uiteindelijk op hoop van zegen stekkers van de afsluiters en de schakelaar aangeknepen en er met meer klem opgezet en heb het probleem nooit meer gehad.)
2. Check ook je stroomverdelerkap en rotor. Ook als je een 123 ontsteking hebt is de stroomverdelerkap een slijtage onderdeel. Is die nog in orde (vooral de middelste, verende koolstofstift wil nog wel eens slijten, vastzitten of gebroken zijn).
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ik heb het eens met de Jaguar gehad, heel slecht willen starten terwijl de startmotor redelijk goed rondging. Tot ik een keer startte met het portier open en zag dat de binneverlichting ongeveer uit ging tijdens het starten.
Nieuwe accu gehaald en per direct lopen als een nieuwe.
Bedankt voor de reacties allemaal. Nog even een paar dingen toelichten, het moeizaam of niet starten speelt al sinds de nachten serieus kouder worden. Starten ging moeizaam, maar eenmaal gelukt was het de rest van de dag starten en lopen.
Starten met remmenreiniger rechtstreeks in de carburateur heb ik al geprobeerd, geen effect.
De verdelerkap van de 123 is nog geen jaar geleden vervangen, ziet er nog goed uit. Tijdens starten blijft binnenverlichting bijna normaal branden, zeg maar 10% minder met ronddraaien van de startmotor.
Ik weet het niet meer, wat overblijft is dat het een heleboel kleine oorzaken zijn die samen teveel worden?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Nog een vraagje: Als de vonk inderdaad te zwak is, moet ik dan denken aan de 123 of aan de bobine?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Soms kan een oplossing heel makkelijk te vinden zijn. Ik moest even in mijn geheugen graven, maar ik heb hetzelfde vele jaren geleden meegemaakt. Het bleek een praktisch onzichtbaar scheurtje in de verdelerkap te zijn. Zelfde symptomen als jij omschrijft: alleen bij koude start, de rest van de dag niet. Blijkbaar kruipt er condensvocht, die de stroom op een verkeerd spoor zet. Ben er indertijd achtergekomen door met een metalen meetlint de kap af te voelen, terwijl ik de andere kant op de minpool van de accu hield. Dan zie je een vonk lopen.
123-ontstekingen kunnen slecht tegen vocht. Ook de op 123 gemonteerde ontstekingen kunnen slijten, ook binnen een jaar. Lijkt me een snelle handeling om even een andere kap te monteren. Succes niet gegarandeerd, maar wel het proberen waard, dacht ik.
Een DS op lpg met goede ontsteking en matige startmotor start zelfs koud met min 18 graden celsius, onder een laag sneeuw.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Na nog weken thuis met mijn “uitdaging van DS-TT” bezig geweest te zijn, wilde op het moment suprème mijn DSpécial ook met geen mogelijkheid meer starten. Alles maar dan ook alles nagekeken en ik kwam niet tot een oplossing…...
Egbert Meeter koppelde de pulsdraad voor de toerenteller los en daarna starten en lopen.
Wat Repelsteeltje aangeeft is ook een goede, maar gooi ook eens die toerenteller van de bobine om te kijken of die roet in het eten gooit.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
In aanvulling op wat Repelsteeltje suggereert: als er inderdaad sprake is van overslag dan kan een keer starten in het donker ook verhelderend werken.
Gelijk naar buiten gegaan, in het donker gestart, niets te zien helaas.
Ik heb overigens geen originele toerenteller, ‘69 overgangs dashboard. Wel een Alibaba toerentellertje, deze losgekoppeld, geen effect.
Nog even over de vonken, als ik die test neem ik de bougiekabel los van de verdeelkap en laat het andere eind aan de bobine zitten. Dat geel/oranje vonkje komt dus rechtstreeks uit de bobine, buiten de 123 om. Dan zou je de bobine verdenken, maar heb er al een stuk of drie geprobeerd, geen verschil…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Bedenk me net dat het Emmegas setje misschien dwars ligt? De lambdasonde met voorverwarming trekt natuurlijk ook wel wat stroom tijdens het starten. Ook bij rijden op benzine werkt de sonde. Morgen na het werk maar weer onder de motorkap duiken.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Heb je de oude originele verdeler nog? Je moet een blauwe vonk hebben. Overigens moet je uitkijken met dat proberen van de vonk. Als de bobine zijn energie niet kwijt kan gaat hij inwendig overslaan en beschadigt. Hij kan dan nog wel werken, maar geeft minder spanning.
Ik weet niet of je weet hoe de ontsteking werkt, maar dat is vrij simpel. De bobine heeft twee wikkelingen en de ene wikkeling krijgt spanning via het contactslot en massa via de verdeler.
Als de kring zo wordt gesloten ontstaat er een sterk magnetisme in de kern van de bobine en als de kring weer wordt geopend krijg je een puls in de andere wikkeling van wel 20.000 volt. (dit is een eenvoudige versie van het verhaal)
Als de bobine die energie niet kwijt kan raken aan de bougies, zal het een korste weg zoeken en omdat beide wikkelingen meestal met een kant aan elkaar zijn verbonden zal hij inwendig gaan vonken.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
staat ie wel op tijd?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
repelsteeltje schreef:Ook de op 123 gemonteerde ontstekingen kunnen slijten
Ik had mijn post niet gecontroleerd voor plaatsing. Hier bedoelde ik:
“Ook de op 123 gemonteerde verdeelkappen kunnen slijten”