2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Hardnekkig startprobleem
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 12 december 2019 05:55 PM
  [ # 16 ]

Gebeurt ons allemaal wel eens, de strekking van je bericht was duidelijk. Ik heb je tip uitgevoerd, maar helaas zit het hem daar ook niet in.
Ontsteking staat op tijd, had ik al gecheckt.

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 december 2019 11:09 AM
  [ # 17 ]

Ik heb dit wel eens gehad met nieuwe bougies. Heb toen de oude NGKs er weer ingedraaid en klaar…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 13 december 2019 03:46 PM
  [ # 18 ]

Net weer even op de inrit in de regen onder de motorkap gedoken. Alle stroomverbruikers behalve de bobine van de geschakelde plus af gehaald. Directe draad van accu plus naar bobine: geen verschil:(
De bougiekabels zij er gelijk met de 123 ingekomen, zien er brandschoon en als nieuw uit, maar zijn wel behoorlijk stug. Heb een andere kabel even aangesloten, geeft hetzelfde gele vonkje. Dit was ook een oude ,dus zegt niet zoveel. Zou het aan de bougiekabels kunnen liggen?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 december 2019 03:53 PM
  [ # 19 ]

Lijkt me niet erg waarschijnlijk. Ik heb een keer een slechte 123 in een sm gehad. Elektronica kan kapot. Kun je de originele ontsteking terugzetten om te testen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4909
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 december 2019 05:03 PM
  [ # 20 ]
jantje1948 schreef:

Lijkt me niet erg waarschijnlijk. Ik heb een keer een slechte 123 in een sm gehad. Elektronica kan kapot. Kun je de originele ontsteking terugzetten om te testen?

Ik heb hem twee keer gevraagd of hij de originele verdeler nog heeft en als dat zo is, direct terugplaatsen en ik vrees dat hij meteen gaat lopen als een naaimachine.

Een andere bobine heeft niet geholpen en hij heeft al van alles geprobeerd, dus blijft die 123 over als boosdoener.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4909
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 december 2019 05:20 PM
  [ # 21 ]

Het probleem is dat als de spanning in de primaire kant van de bobine niet bliksemsnel naar nul valt, dan heb je een zwakke of helemaal geen vonk.

Bij de ouderwetse ontsteking met contactpunten is dat een taak van de condensator en is die kapot, dan heb je mazzel als hij nog wil starten en doet hij dat, dan vonken de punten als een kerstboom.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 13 december 2019 05:21 PM
  [ # 22 ]

Sorry Han, daar had ik nog niet op gereageerd. Ik ging er vanuit dat het vóór de 123 al fout ging omdat de bobine zelf al een dun geel vonkje geeft maar dat gaat natuurlijk wel via de 123. Als het nog een keer droog wordt dit weekend gaat de oude ontsteking er weer in. Ouderwets contactpuntjes stellen….

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4909
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 december 2019 06:46 PM
  [ # 23 ]

Je hebt best kans dat hij daar wel goed mee start want zoals ik zei valt of staat een goede vonk met de snelheid waarmee de spanning in de bobine naar nul gaat.

Je moet het ongeveer zien als een waterleiding, als je een kraan heel snel sluit krijg je het zg ‘waterslag’, een plotselinge maar enorme drukverhoging omdat een stromende vloeistof abrubt wordt tegengehouden. Je hoort dan werkelijk een knal in de leiding.

Met de ontsteking gebeurt iets dergelijks, je stuurt 12 volt naar de primaire wikkeling van de bobine via de onderbreker. Er loopt een stroom en op het moment dat die wordt onderbroken neemt die spanning toe tot soms wel 600 volt. En hoe sneller die onderbreking is, hoe hoger die spanning wordt.

Het gevolg is een puls in de secundaire wikkeling van de bobine en als die spanning hoog genoeg is heb je een spetterende blauwe vonk die wel een centimeter overbrugt.

Maar werkt die onderbreking te traag en dat kan door een defecte condensator of een defect in de elektronica van de 123 ontsteking, dan heb je geen goede vonk en onder de hoge druk van de compressie is dat mogelijk onvoldoende voor een verbranding te starten.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 13 december 2019 08:53 PM
  [ # 24 ]

iK doe ook maar eem duit in het zakje: vergelijkbaar probleem bij de DS van een kennis met ook 123. Het bleek dat de complets stroomverdeler omhoog was gekomen met als gevolg een compleet verkeerde timing

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 14 december 2019 01:24 PM
  [ # 25 ]

Het lukt nog steeds niet Sad. Heb oude ontsteking teruggeplaatst, geeft ook een dun geel vonkje van een paar millimeter. Omdat ik hem nog niet op tijd gezet heb, heb ik even de bobinekabel bij massa gehouden. Daarna ook de oude bobine erbij geplaatst, maar dat maakt ook geen verschil. Ik weet het echt even niet meer, of dat oude spul moet ook niet in orde zijn…

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 december 2019 01:30 PM
  [ # 26 ]
Han S schreef:

Je hebt best kans dat hij daar wel goed mee start want zoals ik zei valt of staat een goede vonk met de snelheid waarmee de spanning in de bobine naar nul gaat.

Je moet het ongeveer zien als een waterleiding, als je een kraan heel snel sluit krijg je het zg ‘waterslag’, een plotselinge maar enorme drukverhoging omdat een stromende vloeistof abrubt wordt tegengehouden. Je hoort dan werkelijk een knal in de leiding.

Met de ontsteking gebeurt iets dergelijks, je stuurt 12 volt naar de primaire wikkeling van de bobine via de onderbreker. Er loopt een stroom en op het moment dat die wordt onderbroken neemt die spanning toe tot soms wel 600 volt. En hoe sneller die onderbreking is, hoe hoger die spanning wordt.

Het gevolg is een puls in de secundaire wikkeling van de bobine en als die spanning hoog genoeg is heb je een spetterende blauwe vonk die wel een centimeter overbrugt.

Maar werkt die onderbreking te traag en dat kan door een defecte condensator of een defect in de elektronica van de 123 ontsteking, dan heb je geen goede vonk en onder de hoge druk van de compressie is dat mogelijk onvoldoende voor een verbranding te starten.

Waterslag. Daar heb ik ooit nog aan moeten rekenen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 december 2019 12:04 PM
  [ # 27 ]

Waar staat die auto, JanO?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 15 december 2019 01:21 PM
  [ # 28 ]

De auto staat in Aalten, Oost-Achterhoek, vlak bij de Duitse grens. Voor de meesten een uithoek van het land dus, maar wel 20 min rijden van Borculo. Als ik er echt niet uit kom kan ik altijd nog een beroep doen op Citro-Classique.

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 15 december 2019 01:31 PM
  [ # 29 ]

filmpje

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 december 2019 02:24 PM
  [ # 30 ]

Met zo’n vonk gaat hij niet starten!
Heb je het al eens geprobeerd met een directe draad van de + naar de bobine in combinatie met een andere accu dmv startkabels?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook