Dit filmpje was met een directe +draad vanaf accu, een nieuwe bobine en m’n oude ontsteking met contactpunten. Met de 123 zijn de vonken heel iets beter. Een ander accu heb ik ook al geprobeerd, met startkabels parallel aan eigen accu.
Het maakt allemaal niets uit wat ik doe, heb dat nog nooit meegemaakt. Zie ik nou iets heel doms over het hoofd?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat voor bobine had je in combinatie met de 123?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nooit gekeken of er een merk op stond, aluminium huis met voorschakelweerstand, indertijd samen met 123 bij Citro-Classique gekocht. Ik heb in totaal 4 bobines uitgeprobeerd, allen met hetzelfde resultaat…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Heb je niet gewoon iets simpels als een massaprobleem?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
JanO schreef:Nooit gekeken of er een merk op stond, aluminium huis met voorschakelweerstand, indertijd samen met 123 bij Citro-Classique gekocht. Ik heb in totaal 4 bobines uitgeprobeerd, allen met hetzelfde resultaat…
Bij een 123 moet je een bobine met lage weerstand (+/- 1 Ohm) gebruiken, en zonder voorschakelweerstand. Blauwe Bosch is het beste. Maar als hij voorheen goed liep kan dit niet de oorzaak zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Voorschakelweerstanden kunnen prima stuk. Als de weerstand daar te dicht bij oneindig komt heb je uiteindelijk geen voeding meer op de bobine zelf. Dat probleem is er met een blauwe Bosch dan weer niet omdat je daarmee die voorschakelweerstand weg kunt laten.
Dan is de vraag op welke manier er met andere bobines getest is: met of zonder voorschakelweerstand, telkens met de oude weerstand of ook met andere voorschakelweerstanden? En meet je de voedingsspanning van de bobine voor of na de voorschakelweerstand?
Aluminium huis met voorschakelweerstand klinkt als Valeo, FWIW. Misschien zijn er andere in omloop. Maar goed, je zou ook van vier dezelfde bobines verwachten dat er in ieder geval wel één is die het doet.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
JanO schreef:Dit filmpje was met een directe +draad vanaf accu, een nieuwe bobine en m’n oude ontsteking met contactpunten. Met de 123 zijn de vonken heel iets beter. Een ander accu heb ik ook al geprobeerd, met startkabels parallel aan eigen accu.
Het maakt allemaal niets uit wat ik doe, heb dat nog nooit meegemaakt. Zie ik nou iets heel doms over het hoofd?
Er zijn inmiddels heel veel prima tips gegeven. Als je die allemaal gecheckt hebt, zonder resultaat, dan kan ik me je jouw laatste verzuchting heel goed voorstellen.
Het zit misschien wel in een heel andere hoek. Daarom gok ik maar wat controles wild, rijp en groen door elkaar, van mogelijke oorzaken die ik nog niet voorbij heb zien komen ( en die ook best onwaarschijnlijk zijn, maar als je alles al geprobeerd hebt…) checklist:
draait de nokkenas ?, Gaan de kleppen goed (compressie meten?).
Vonken in de motor: Zijn je bougies niet badend in de olie, olie of water op de zuigers? Zijn de bougies en isolators gaaf, niet gescheurd, niet gebroken? Zijn de isolatiepijpjes droog en goed? Zitten de bougiekabels goed vast op de bougies? Is de ontstekings volgorde goed? Geen vocht in de bougie schachten?
Massa van de koets en motor naar de accu goed?
Wel benzine maar benzine die inmiddels niet meer ontvlamt: Water in de tank waardoor nu een soepje van water en een beetje benzine wordt vergast, wat natuurlijk niet fikt?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
jantje1948 schreef:Bij een 123 moet je een bobine met lage weerstand (+/- 1 Ohm) gebruiken, en zonder voorschakelweerstand. Blauwe Bosch is het beste. Maar als hij voorheen goed liep kan dit niet de oorzaak zijn.
Niet +/- 1 Ohm maar MINSTENS 1 Ohm.
Van de website 123ignition.nl: “For 4 cylinder engines you could use the original coil or other coils with a primary resistance of at least 1.0 Ohm. For standard street engines we advise a “Bosch Blue” or “Beru ZS106” coil.”
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bedankt voor de aanvulling! Het was al een tijdje geleden….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jeroen Simons schreef:JanO schreef:Dit filmpje was met een directe +draad vanaf accu, een nieuwe bobine en m’n oude ontsteking met contactpunten. Met de 123 zijn de vonken heel iets beter. Een ander accu heb ik ook al geprobeerd, met startkabels parallel aan eigen accu.
Het maakt allemaal niets uit wat ik doe, heb dat nog nooit meegemaakt. Zie ik nou iets heel doms over het hoofd?Er zijn inmiddels heel veel prima tips gegeven. Als je die allemaal gecheckt hebt, zonder resultaat, dan kan ik me je jouw laatste verzuchting heel goed voorstellen.
Het zit misschien wel in een heel andere hoek. Daarom gok ik maar wat controles wild, rijp en groen door elkaar, van mogelijke oorzaken die ik nog niet voorbij heb zien komen ( en die ook best onwaarschijnlijk zijn, maar als je alles al geprobeerd hebt…) checklist:
draait de nokkenas ?, Gaan de kleppen goed (compressie meten?).
Vonken in de motor: Zijn je bougies niet badend in de olie, olie of water op de zuigers? Zijn de bougies en isolators gaaf, niet gescheurd, niet gebroken? Zijn de isolatiepijpjes droog en goed? Zitten de bougiekabels goed vast op de bougies? Is de ontstekings volgorde goed? Geen vocht in de bougie schachten?
Massa van de koets en motor naar de accu goed?
Wel benzine maar benzine die inmiddels niet meer ontvlamt: Water in de tank waardoor nu een soepje van water en een beetje benzine wordt vergast, wat natuurlijk niet fikt?
Hij heeft een filmpje gepost en daarin is te zien dat de vonk hoegenaamd niets voorstelt. Hij heeft verschillende bobines geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Hij heeft de 123 vervangen door de oude verdeler met puntjes, geen verbetering.
Het moet dus iets zijn wat buiten deze onderdelen valt en ik begrijp je denkwijze. Klepdeksel lichten en je kunt zien of de distributie op tijd staat. Compressie meten is ook geen enorme klus.
Maar stel dat het allemaal klopt, dan denk ik toch aan de stroomvoorziening richting bobine en die krijgt spanning vanaf twee kanten en mogelijk zit er ergens een stukje corrosie welke teveel weerstand veroorzaakt.
Ik zou twee draden direct van de accu trekken, een naar plus bobine en een van min accu naar massa verdeler, startkabel op min accu en direct op het huis van de verdeler.
Om nou te zeggen dat de motor vlot rondraaid in het filmpje….... De massa/- hulp start kabel
rechtstreeks vastgezet op massa van je eigen blok of maakt je de fout dat je ‘m vastklemt aan je
min pool ? vanaf 1min25 https://www.youtube.com/watch?v=Xx7r7IQWs2g
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
??? Dat heb ik nooit geweten, altijd van accupool naar accupool gedaan, zowel plus als min. Zo heb ik de afgelopen 40 jaar al veel mensen met pech geholpen, ging altijd goed.
Wat is de reden om het via een massapunt te doen, in het filmpje leggen ze dat niet uit?
Ik heb vanaf de accu een dikke kabel naar het blok lopen en een even dikke kabel met een dikke bout aan de chassisbalk onder de accu. Zal morgen even kijken of daar geen corrosie tussen zit.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Ik zou eerst een startkabel tussen de minpool accu en direct op het ontstekinghuis/verdeler zetten zodat je zeker weet dat de bobine ook werkelijk massa krijgt.
Stel je voor dat er corrosie oid tussen de minpool en kabel en/of tussen massakabel en motorblok is…..dan heb je eenhoge overgangsweerstand! Door op deze manier aan te sluiten heb je daar geen last van. Mocht de motor na het aansluiten op deze manier wel vlot rondlopen dan weet je waar je probleem ligt.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je eens de bobine voedt met een externe accu en start met je eigen accu. Zie je dan een vette vonk?
Ik vond hem op t filmpje nog best meevallen….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>