Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik heb het stuk doorgelezen, ik heb nergens iets gelezen over nieuwe bougie kabels inclusief de kabel van de bobine naar de verdeler. Zijn die nog goed?
Ik hoop ook dat we te weten krijgen wat nou het probleem is. Ik ben iemand die werkelijk tot het gaatje gaat en ik heb het nog nooit verloren, dus ik ben zeer benieuwd.
Zo was er op het Jaguar forum iemand die na het sleutelen zijn motor niet meer aan het lopen kreeg en dan ga je stap voor stap alles na en je hoopt dat je dan samen dat ding weer tot leven kunt krijgen.
Maar dan opeens houdt de discussie op en zie je zo’n iemand niet meer en daar heeft niemand iets aan.
Zo had ik een probleem met de CV unit, een Remeha Avanta HR ketel die steeds op storing ging. In principe werken al die dingen hetzelfde, er komt een beetje gas met luchtmengsel naar de brander, de ionisatiepen gaat vonken en het gas gaat branden.
Er wordt een spanninkje op die pen gezet en omdat een brandende gasvlam geleidend is loopt er een stroompje. De elektonica constateert dat een hij gaat hoog branden.
Ik heb het hele apparaat uit elkaar gehaald, schoongemaakt, ook waterzijdig, in elkaar gezet, nieuwe ionisatiepen er in gezet, maar toch elke dag wel een keer een ionisatiestoring.
Het internet opgegaan en de diverse discussies gelezen, net als de TS van dit topic nu doet en daar valt veel van te leren.
Een storingmonteur haalde iets aan en dat is heel interessant: tussen het branderhuis en de eigenlijke brander zit een pakkingring en die was aanvankelijk van een soort glasvezel, welke de fabriek later heeft vervangen door een grafietpakking omdat die pakking regelmatig ging lekken en dan komen er verbrandingsgassen bij de onverbrande gassen en dat pikt ie niet.
Dekseltje er even voor vandaan gehaald, drie schroefjes los, brandertje er uit genomen, nieuwe pakkingring er omheen, dekseltje er weer voor en hij is nooit weer in storing gegaan.
Zo zie je dat een dingetje van een euro voor veel ellende kan zorgen en dat is met een auto als de DS niet anders. Een schuifstekkertje waarin het draadje geen goed contact maakt door corrosie, wat je niet hoeft te kunnen zien, en hij is ernstig ziek en verdomt het om op te staan.
Veel succces met de DS en laat weten wat het probleem is/was.
Nu ik er nog even over nadenk: heb je gemeten hoeveel spanning er op de bobine komt tijdens het starten, dus tussen aansluiting 15 en de massa van de motor?
en wat ik even niet weet of gemist heb: is er steeds dezelfde verdelerkap gebruikt?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
123 heeft voor zover ik weet een andere kap dan de originele.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
j.witkop schreef:en wat ik even niet weet of gemist heb: is er steeds dezelfde verdelerkap gebruikt?
Hij heeft de 123 en de oude verdeler geprobeerd, dus twee verschillende kappen.
Heb geen ervaring met 123 verhaal. Maar kan de condensator een oorzaak zijn? De nieuwe gaan snel kapot en had een tijdje geleden het zelfde probleem.
Ook de kabel met een slecht contact ter hoogte van de startmotor kan nare gevolgen geven. Bij mij werd contactpunt gloeiend rood. Opschuren en in het vet zetten gaf de uitkomst. Veel succes alvast.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Loopt hij al?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Edit: zo te zien aan de eerste post zal de ontsteking wel niet 180 graden verkeerd staan zoals ik hier gesuggereerd had.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ben wel benieuwd wat het was. Want ik heb nu een vergelijkbaar probleem.
Bij thuiskomst auto voor de deur gezet zonder problemen. Maar nu spontaan geen zin meer te starten.
Zowel op gas als benzine niet. Heb wel een vonk. Maar of die sterk genoeg is…?
Auto staat buiten. En het waait nogal hard. Dus durf de motorkap niet open te laten staan om bobine te wisselen. Ben dus aan het zoeken wat ik allemaal kan checken
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Met het schaamrood op de kaken ga ik dit bericht typen: ik had dit al veel eerder moeten doen. Helemaal omdat er zoveel mensen hebben meegedacht en moeite hebben gedaan om adviezen te geven. Door drukte op het werk en een matige gezondheid kwam het er niet van… Mijn excuses daar voor.
Uiteindelijk heb ik de snoek op laten halen door Toon van Citro Classique. Na twee dagen belt Richard: “ Hie-j dut t-weer, kom maar halen”. Ze hadden er twee uurtjes werk aan gehad en geen dure nieuwe onderdelen gebruikt, alleen bougies, dus dat viel mee.
Het bleek een combinatie van oorzaken te zijn: ontstekingstijdstip stond niet goed, klepspeling moest heel nodig worden afgesteld, matige compressie (rond 8 bar), matige accu en langzaam draaiende startmotor. Ontsteking had ik na al mijn gepruts niet meer terug gezet, maar die heeft oorspronkelijk wel goed gestaan. Het zal vooral aan de klepspeling en compressie hebben gelegen. Ik heb er voor de zekerheid ook maar een nieuwe accu en gereviseerde startmotor in gezet en alles loopt weer op rolletjes!
Eerder stelde ik de kleppen altijd netjes om de 10K kilometers, maar de afwijkingen waren altijd zo minimaal dat ik de termijnen maar wat verlengd heb. Geen goed idee dus. Die compressie was twee jaar geleden nog gem. 9 bar, gaat dus wel achteruit. Toch kan ik heel goed meekomen in het stadsverkeer. Ik wist dat dit motorblok al behoorlijk versleten is, maar dat de startproblemen daar ook gedeeltelijk mee te maken kunnen hebben wist ik niet. Er mankeerde verder niets aan de 123 en bobine, bedrading en bougiekabels waren goed en inmiddels rij ik er alweer een tijdje dagelijks mee.
Hierbij iedereen bedankt die in dit topic meegedacht heeft,
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Ik wil graag aanhaken bij het hier besproken probleem omdat ik bijna het zelfde heb maar nog niet opgelost krijg. Ook niet met alle adviezen die in dit lijntje gegeven zijn.
Het gaat om een DS 20 Pallas BVH met een DY3 motor voorzien van een LPG installatie met een GMS verdamper en voorzien van een 123 Ignition ontsteking.
Het probleem wat ik heb is dat de DS bij een koud start (na een nacht stil gestaan te hebben) op benzine niet wil starten. Een eerste fractie van een seconde lijkt het of de motor aan wil slaan maar daarna absoluut over en uit. Ook na langer doorstarten geen teken van leven. Als ik echter op LPG start onder gelijke condities dan slaat de motor meteen aan. Starten en lopen. Als ik eerst start op LPG, de motor meteen uitzet zodra deze loopt en dan direct daarna op benzine start slaat de motor ook meteen aan. Direct op benzine echter geen kans.
Ik heb het volgende allemaal al gedaan;
Kleppen gesteld, ontsteking afgesteld (met stroboscoop lamp op 8 graden voorontsteking op de gradenboog), carburateur schoongemaakt nieuwe vlotternaald en pakkingen erin en vlotter volgens WPH afgesteld, voet carburateur gevlakt en nieuwe pakking plus isolatieblok gemonteerd, bougies gecontroleerd en electrode op 0,7mm afgesteld, Doseersproeier die onder de carburateur in het inlaatspruitstuk zit (ik weet niet hoe het officieel heet) schoongemaakt en doorgeblazen, originele bobine vervangen door een blauwe Bosch bobine zonder voorschakelweerstand, Brandstofpomp vervangen, Startmotor vervangen voor een snel draaiend exemplaar (oude heeft door al het proberen de geest gegeven), dynamo en spanningsregelaar laten controleren en getest op testbank en deze zijn goed.
Als de auto loopt dan rijdt deze zowel op LPG als op benzine goed. Geen stotteren of inhouden e.d.
Wat ik verder buiten deze lange lijst nog moet melden denk ik is dat de accu zich omgepoold had (+ was min geworden en - plus. Opgezocht op internet en inderdaad in een zeldzaam geval kan het gebeuren en dat er dan toch netjes 12,6 volt spanning is maar dan wel net verkeerd om). Er is daarom ook een nieuwe accu ingekomen.
Ik heb nu twee vragen;
1. Heeft iemand een idee waar ik nog kan zoeken om het opgelost te krijgen?
2. Heeft de 123 ontsteking zelf direct invloed op de sterkte van de vonk omdat deze wel wat aan de zwakke kant is
Alvast bedankt voor het meedenken!
Citroën CX 25 GTi Turbo serie 1
Citroën SM 2,7 Carburatie
Ik zou dit startproblemen gewoon negeren. De DS met gsm verdamper start zelfs bij flinke vorst. Overigens had ik in 2013 met mijn Dsuper5 hetzelfde probleem. Een tetugslagventiel in de benzineleiding hielp niet. Ik startte daarom altijd op lpg…...en als het nodig was reed ik perfect op benzine. Vorig jaar ontdekte ik bij toeval Dat de auto weer heel goed start op benzine. Kabouters wellicht of toch een goede fee?
De blauwe bobine heeft een lage primaire weerstand. De 123 ontsteking is daar niet blij mee, zegt de handleiding van 123. Ik gebruik een moderne bobine van Valeo met voorschakelweerstand. En start/rijd heel goed op lpg en benzine.
Rinus
Nog even over de blauwe bobine. In een Cx van 1976 had ik in 2009 een Velleman transistor ontsteking gebouwd. En een blauwe bobine geplaatst. Wist ik veel…...na 1000 kilometer gaf de Velleman de geest, de schakeltransistor was uitgefikt. De stroom door deze transistor was te groot door de lage primaire weerstand van de blauwe bobine.
Nieuw Velleman kitje ingebouwd met de juiste bobine en deze combinatie rijdt nog steeds ergens in Nederland.
Rinus
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien een domme vraag: schakel je een paar km voor thuiskomst naar benzine? Als je dat niet doet is de vlotterkamer leeg.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.