Ben sinds vorige week vrijdag 20/12/19 de eigenaar van een C5 Aircross 1,2 Puretech 130 S&S BVM6.
Wij horen tijdens het rijden een fluittoon, die vooral in 4e versnelling bij een snelheid van tussen 50 en 60 km/uur zeer duidelijk en aanstekelijk te horen is. De dealer-garage bevestigt, dat onze klacht hierover gegrond is, maar kunnen nog niet direct een oorzaak lokaliseren, daarvoor moet ik hem begin januari 2 dagen binnen brengen.
Heeft iemand enige ervaring over het horen van een fluittoon in de auto, mogelijk afkomstig uit de motorruimte.
Ik weet niet of het hetzelfde is, maar snel te testen.
Onze c3 had dit ook, heb toen een kortere antenne geplaatst.
Fluittoon was daarna weg.
Haal de spriet eens eraf en test het eens.
Dank voor de reactie ronama, maar op onze c5 aircross staat geen antenne spriet,
er staan wel twee dakrails op, maar daar kan ik weinig aan doen.
daar kan het ook van komen hoor;
destijds bij de C3 hoorde ik de fluit toon ook onder in, terwijl het dak als klankbord het geluid gaf.
Die fluittoon was in de beginjaren van de C4Cactus een veel voorkomend euvel bij die auto. Bleek aan de deurrubbers te liggen; toen deze -onder garantie- vervangen waren, was het probleem opgelost. Zie op deze site onder C4 de (vele) reacties hierover. Mogelijk heeft uw C5 hetzelfde probleem..?


































Totaal aantal Berichten: 15730
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik vind tussen de 50 en 60 km/h in vierde versnelling ook wel erg langzaam hoor. Laat dat motortje toch een beetje toeren maken.
ronama en Longhill dank voor de reactie, ik neem dit mee naar de dealer.
Graddus, ook dank voor de reactie, maar dat ik bij die snelheid tussen 50 en 60 km/uur in vierde rijd, wordt aangegeven op het display, dat ik naar vierde moet schakelen. Dit inzake uitstoot en verbruik.


































Totaal aantal Berichten: 15730
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik word altijd helemaal gek van die dashboards die roepen wanneer je moet schakelen. Al die kleine motortjes hebben turbo’s die pas vanaf een bepaald moment beginnen meedoen en toch wordt je geacht met een minimaal toerental te rijden. Mijn ervaring met de driecilinder van PSA is dat ie juist veel lekkerder rijdt met een beetje toeren.





Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
jovack schreef:Dank voor de reactie ronama, maar op onze c5 aircross staat geen antenne spriet,
er staan wel twee dakrails op, maar daar kan ik weinig aan doen.
Ik rijd sinds de zomer in een C5 Aircross (180pk benzine, automaat), maar ik ervaar de auto juist als heel stil. Ook geen gefluit vanaf de dakrails. En dat terwijl ik zelfs een glazen panoramadak heb.
Doet de fluittoon zich voor bij een bepaald toerental of alleen bij deze specifieke snelheid?
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
graddus bij welk toerental loopt volgens jou de motor het beste.
Joriki, dank voor de reactie, maar jij hebt wel een 180 pk tegenover die van ons 130 pk. en handgeschakeld.
Ik weet het juiste toerental niet, ik zal je dat zo vlug mogelijk doorgeven, het manifesteert zich
in mindere mate ook bij lagere snelheden, maar bij een snelheid tussen 50 en 60 km/uur in vierde versnelling
is het heel duidelijk te horen. Ik denk ook niet dat het van de dakrails komt, maar eerder van het aandrijfgedeelte.





Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Verdwijnt het geluid onmiddellijk als je de koppeling intrapt aan de snelheid waar het zich voordoet, of verdwijnt het als je aan dezelfde snelheid blijft rijden maar terugschakelt naar 3de of opschakelt naar 5de? Zo ja, dan zou het wel eens uit het aandrijfgeheel komen (versnellingsbak). Verdwijnt het niet dan komt het van elders en moet je dealer op zoek naar de oorsprong. Er zijn wel eens zingende of fluitende versnellingsbakken gesignaleerd bij b.v. de Ds3 modellen met 5 versnellingsbak, klagende eigenaars genoeg te vinden die er gek (of toch bijna ) van werden. Misschien gaat het geluid minderen met het inrijden gezien het toch een nog erg jonge wagen betreft. Hoop in alle geval dat er snel een oplossing voor je probleem gevonden wordt
.
V-zesserke, dank voor de reactie en advies.
Ik ga het uitproberen en zal resultaat meedelen.
Joriki, de fluittoon is het duidelijkst te horen bij een snelheid tussen 50 en 60 Km/uur bij 2000 toeren/minuut
Bij hogere snelheden en in hogere versnellingen niks te horen.
V-zesserke, als ik de koppeling intrap, als ik de fluittoon hoor, blijft de fuittoon het zelfde.
Bij terugschakelen naar derde is het ook in lichtere mate te horen.
Bij schakelen naar hogere versnelling verdwijnt de fluittoon.
Jorikl schreef:jovack schreef:Dank voor de reactie ronama, maar op onze c5 aircross staat geen antenne spriet,
er staan wel twee dakrails op, maar daar kan ik weinig aan doen.Ik rijd sinds de zomer in een C5 Aircross (180pk benzine, automaat), maar ik ervaar de auto juist als heel stil. Ook geen gefluit vanaf de dakrails. En dat terwijl ik zelfs een glazen panoramadak heb.
Doet de fluittoon zich voor bij een bepaald toerental of alleen bij deze specifieke snelheid?
De fluittoon is bij de snelheid tussen 50 en 60 km/uur en 2000 tr/min het duidelijkst te horen, maar is ook in een
lagere versnelling en lagere snelheid te horen. In een hogere versnelling en hogere snelheid verdwijnt de fluittoon.
Het gemiddeld verbruik van 8 à 9 liter / 100 km. vind ik ook heel hoog.
Of dit iets met de fluittoon te maken heeft weet ik niet.
Hoewel jij met een 180 pk en automaat rijdt, aan welk verbruik kom jij.



















Totaal aantal Berichten: 1894
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Zou ‘t kunnen dat de fluittoon, afkomstig is van de dak beugels ? Bij de C4 cactus was dit ook een probleem, volgens ‘t forum hier.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Dank voor de reactie, ik neem dit mee naar de dealer volgende week, dan heb ik een afspraak.