Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik rij al bijna 7j met een 1.8i 16V break,gekocht na een zoektocht van meer dan een jaar naar een 2.0i 16v break.
Benzine breaks zijn in België/dieselland erg weinig geleverd, uiteindelijk deze 1.8i 16V break gevonden en met wat tegenzin (omdat het geen 2l was) gaan bekijken.
Dat bleek een erg nette auto te zijn met mooi zwart leder, regensensor enz. de km stand was wel 220dkm.
Uiteindelijk was ik het zoeken moe en heb ik deze gekocht, bedoeling was hier mee te rijden tot mijn dagelijkse CX terug inorde was.
We zijn nu dus bijna 7j verder en de CX ben ik nooit meer aan begonnen omdat de Xantia zo goed meevalt.
Voor gewoon dagelijks gebruikt is de 1.8i 16V motor meer dan voldoende, je hoeft absoluut geen toeren te maken om hier vlot mee te rijden.
Het echte vermogen zit duidelijk boven de 4000t/min hoewel je zelden zover moet door trekken, verder heb ik het altijd bijzonder gevonden hoe goed dat motortje aan het gas hangt, ook op de snelweg +120km/u in 5de is er onmiddellijk respons en versnelling.
Er zouden wel 2 versnellingsbakken geleverd zijn in de X2 1.8i 16V break, een korte en een lange bak.
Volgen mij heb ik de korte en bij 120km/u doet de motor iets van een 3200t/min.
Het enige waarbij deze motor mij tegenvalt is het trekken van zware aanhangers (MTM1500kg), daarvoor heeft hij niet genoeg koppel onderin.
Daarom heb ik een TCT break gekocht maar hier heb ik nog niet mee gereden dus kan ik geen vergelijk maken (is een project dat wat uit de hand is gelopen…)
Een nette 1.8i 16V break zou ik zeker niet laten staan tenzij je van plan bent om regelmatig een zware aanhanger of caravan te gaan trekken.
Motoren doen ook erg veel km en zijn erg betrouwbaar.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
trxke schreef:...verder heb ik het altijd bijzonder gevonden hoe goed dat motortje aan het gas hangt, ook op de snelweg +120km/u in 5de is er onmiddellijk respons en versnelling…
Dit hoef je met de Turbo CT niet op die manier te verwachten. Die hangt op een hele typische manier aan het gas: in eerste instantie merk je wel dat de motor meteen begint te reageren en dat je ook al best redelijk versnelt, maar na ongeveer een halve seconde merk je dat de turbo opspoelt en gaat hij pas echt met je op de loop (rond die snelheid in die versnelling niet veel langzamer dan een v6). De gasrespons is wel goed, maar je merkt dat turbogat gewoon.
Een tweeliter break is in Nederland ook een beetje dungezaaid. Je ziet ze wel eens te koop staan, maar het gros is toch de 1.8. Als je geen 2.0 kunt vinden lijkt de 1.8 mij inderdaad ook een prima alternatief.
Wat die tweeliter berteft zou het mooiste m.i. eigenlijk nog een Exclusive zijn, maar die zijn nog dungezaaider. Inhakend op de berichten van gisteren ben ik eigenlijk wel benieuwd of die misschien ook beter geïsoleerd is dan een andere tweeliter .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Feije schreef:trxke schreef:...verder heb ik het altijd bijzonder gevonden hoe goed dat motortje aan het gas hangt, ook op de snelweg +120km/u in 5de is er onmiddellijk respons en versnelling…
Dit hoef je met de Turbo CT niet op die manier te verwachten. Die hangt op een hele typische manier aan het gas: in eerste instantie merk je wel dat de motor meteen begint te reageren en dat je ook al best redelijk versnelt, maar na ongeveer een halve seconde merk je dat de turbo opspoelt en gaat hij pas echt met je op de loop…
Ah dat is leuk om weten, ik heb 13j terug erg kort een XM TCT break gehad met de “oude” TCT motor maar daar voelde je de Turbo niet merkbaar in komen desondanks hij werkte wel.
Bij mijn CX GTi Turbo voel je de Turbo de kracht echt opbouwen dat was bij de Xm totaal niet zo, voordeel bij de CX is ook de turbodrukmeter, erg leuk
Feije schreef:...
Wat die tweeliter berteft zou het mooiste m.i. eigenlijk nog een Exclusive zijn, maar die zijn nog dungezaaider. Inhakend op de berichten van gisteren ben ik eigenlijk wel benieuwd of die misschien ook beter geïsoleerd is dan een andere tweeliter .
Ik zou verwachten dat de Exlusieve 2.0i 16v uitvoering het zelfde is geisoleerd als bij de HDI/TCT Exclusieve.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
trxke schreef:Ah dat is leuk om weten, ik heb 13j terug erg kort een XM TCT break gehad met de “oude” TCT motor maar daar voelde je de Turbo niet merkbaar in komen desondanks hij werkte wel.
Ik heb inderdaad dezelfde ervaring. Die TCT heeft vanaf ongeveer 1.700 toeren een vrijwel vlakke koppelkromme tot voor boven de 4.500 toeren. Die Garrett turbo komt vrijwel ongemerkt bij. Niks turbogat.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dan is mijn turbo ct gewoon gaar . Bij 1700rpm heeft die ook nog lang niet z’n maximum koppel, dat voel je er echt zo rond de 2500rpm in komen. Dat laatste is wel netjes volgens de specificaties trouwens. Kan me ook niet voorstellen dat dit een verschil tussen de Xantia en XM is.
Zo duidelijk als een CX Turbo lijkt het turbogat van mijn tct me trouwens niet hoor, maar ik heb helaas nog nooit in een CX Turbo gereden.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
@Feije: zoveel km heeft die Xantia nu toch ook niet dacht ik?
Waarschijnlijk ergens een lucht lek in het traject turbo->motor waardoor en laaddruk ontsnapt.
Maar er zijn 2 type’s van de TCT motor: die in de Xantia is altijd de RGX (laatste type) en heeft 150pk, die in de vroege Xm’s (zoals ik 1 heb gehad) is de RGY en die had 145 of 143pk (wil ik kwijt zijn…)
Deze motor had ook een lagere compressie, in het verleden is mij meermaals vertelt dat deze motor anders rijdt en meer problemen en verbruik geeft.
Wat hier van waar is weet ik niet, maar ik ben wel benieuwd of er iemand hier meer duidelijkheid kan in brengen
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Die van mij zit nu op 188.000km, dus nog niet heel erg veel inderdaad. Volgens mij had Wim wel een RGX. Het zou heel goed kunnen dat de RGY anders rijdt, dus de verschillen tussen jouw oude tct en mijn tct begrijp ik nog wel, maar ik vind het zo raar dat hij zo anders rijdt dan die van Wim.
Een luchtlek zou best kunnen. Ik heb nog steeds het gevoel dat ik vermogen mis bovenin, al is dat wel een stuk beter dan eerst sinds mijn krukaspoelie op tijd is gezet. Ik krijg zo nu en dan een motorstoringslampje als ik vol gas geef. Dat zal denk ik ergens in de slangetjes naar het regelventieltje zitten. De makkelijkste twee van de drie slangetjes heb ik al nagekeken .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Heb je hem al (laten)uitlezen met de Lexia?
Bij de mijne brande het motorstoringslampje ook regelmatig (bij starten en rijden op het erf, kan nog steeds niet op de baan…) na uitlezen was het duidelijk dat het regelventiel de oorzaak was.
Dit heb ik vervangen door dat van de sloper en sindsdien geen lampje meer gezien.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Nee, ik had ook een RGY. Pas boven de 4.700 toeren was de fut er uit. Dat ding liet zich als een automaat rijden: in z’n twee vertrekken tot richting de 80 km/u.
Als het storingslampje gaat branden is er toch iets niet goed. Er valt niet bijster veel aan een TCT uit te lezen, helaas. Het is wel goed om de resultaten als uitgangspunt te nemen voor verder onderzoek.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik heb dezelfde storing inderdaad, maar ik krijg hem niet consequent. Heb nu twee ventieltjes geprobeerd en ze doen beide precies hetzelfde, maar de slangetjes zagen er ook niet al te best uit. Daar heb ik bij het ventiel zelf wat aan gedaan, maar ik denk dat het slangetje richting de turbo zelf aan de kant van de turbo stuk is.
Uitlezen met de Lexia is met mijn Lexia bij mijn Xantia overigens geen feest. Dat verloopstuk naar de bruine stekker deugt niet dus kan ik lang niet alle functies uitlezen, waaronder het motormanagement. Dingen als de vering, climate control en ABS werken wel. Wat dat betreft is een Xantia type 2 een stuk handiger, want die heeft gewoon een OBD2-stekker.
De RGY heeft volgens de specificaties van Citroën eerder zijn volle koppel dan de RGX, misschien hebben ze de turbodruk iets opgevoerd bij die latere. Dan zou ik me best voor kunnen stellen dat ik een duidelijker turbogat voel dan jullie.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Nog even gegoogeld naar gegevens van de RGY motor, en ik had het omgedraaid in mijn eerdere post.
De RGY heeft in tegenstelling tot de RGX een hogere compressie, dit omdat er in het RGX blok zuigers met een holle bovenzijde zijn gemonteerd.
Wat Feije schreef zou dus best kunnen “dat ze de turbodruk iets hebben opgevoerd bij de latere (RGX)”
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
TRSarno schreef:Je zou ook kunnen aanmelden bij het Xantiaforum op het nieuwe Xantia Forum
Daar wordt door een Xantia enthousiast regelmatig het web afgespeurd naar Xantia’s in diverse uitvoeringen.
Oh, er is dus opnieuw een Xantia forum in de lucht?? Leuk, daar ga ik binnenkort eens kijken.
Ik ben blij met al jullie reacties, zoals gezegd is er geen haast bij. Ik vind de keuze tussen type 1 en type 2 eigenlijk best lastig. Type 1(a) vind ik om eerlijk te zijn de mooiste om te zien, jammer alleen dat ze de “double chevron” niet asymmetrisch hebben geplaatst zoals bij de BX. Type 2 heeft natuurlijk wel wat technische voordelen tov een type 1, dan met name de veiligheid en deze zijn over het algemeen standaard al wat rijker uitgerust.
Over de motor ga ik me dan maar niet al te veel zorgen maken, belangrijker is de algemene staat van de auto.
De Xantia Break vind ik persoonlijk één van de mooiste breaks van Citroën, misschien zelfs wel mooier dan de berline uitvoering.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Het grootste voordeel van een type 2 is wat mij betreft dat ze domweg veel beter verkrijgbaar zijn. Van het laatste type blijven nu eenmaal altijd meer over, dat zie je bv ook bij de XM.
Technische voordelen vallen m.i. wel mee. Het type 2 is op bepaalde punten zéker verbeterd, maar dat wil nog niet meteen zeggen dat een type 1 minder betrouwbaar zal zijn. Wel moet ik toegeven dat het dashboard van een type 2 veel degelijker aanvoelt, vooral het dashboardkastje. Een type 1 voelt in grote lijnen ook best degelijk, maar dat dashboardkastje blijft een gammel ding. Vooral als je airco hebt. Dan is het dashboardkastje nog iets gammeler en bovendien is het door zijn formaat (of gebrek daaraan) bijzonder nutteloos .
Wat betreft veiligheid doel je denk ik met name op de airbags en abs? Hou er rekening mee dat er ook genoeg type 2’s zijn met alléén een airbag in het stuur en géén abs! Vanaf ergens in ‘99 werden zij-airbags volgens mij standaard. Het zou voor de hand liggen dat een airbag voor de bijrijder toen ook standaard werd.
Nou heb ik zelf twee t1’s met twee airbags en abs, maar ik zal geen moment beweren dat dat bij een doorsnee t1 zo is. Rechter airbags waren bij mijn weten alleen de laatste anderhalf jaar leverbaar en abs zat alleen standaard op een VSX of hoger. Het was wel een optie op de SX. Ik ken toevallig wel een Xantia Break t1 die al die dingen heeft en te koop staat, maar ik weet niet of die nog beschikbaar is .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor de veiligheid moet je sowieso géén Xantia aanschaffen. De auto scoorde echt zeer matig in de botsproeven:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Daar durf ik wel iets aan te verdedigen. Dat de Xantia de slechtste score ooit heeft in een botsproef van NCAP is een feit en daar valt dus niks aan te ontkennen. Ook zal ik niet ontkennen dat bijvoorbeeld een c5 een stuk veiliger zal zijn in een botsing. Maar de testomstandigheden voor de Xantia waren ook niet bepaald optimaal. De Xantia is niet alleen de slechtst scorende auto in de tests van NCAP, maar ook één van de oudste auto’s. Er zijn maar een paar andere auto’s die in de basis uit ‘93 of eerder zijn die ze getest hebben, en ook die kwamen er niet zo geweldig uit. Nog oudere auto’s hadden geheid slechter gescoord en in die zin zal de Xantia al best een verbetering geweest zijn, maar die zijn gewoon niet getest.
Wat ook niet meehelpt is dat ze, in tegenstelling tot alle modernere tests, een rechtsgestuurde Xantia hebben getest. Daar is hij niet op ontworpen en het zal ongetwijfeld invloed hebben op de resultaten. Temeer omdat de Xantia met name bij de bestuurder slecht scoorde.
Ook hebben ze een Xantia getest die maar één airbag had, en mist een type 1 een paar verstevigingen die een type 2 wel heeft (rond de voorruit en in het dak). Geen idee hoeveel die verstevigingen zouden helpen, maar het werkt in ieder geval niet tegen. Ik zou wel benieuwd zijn wat er uit een crashtest met de Xantia uit 2001 was gekomen, met een linksgestuurde Xantia met vier airbags en modernere testomstandigheden. Bij concurrenten als de 406 en de Vectra B, beide ook getest in ‘97 en 2001, hebben we kunnen zien dat zulke dingen best een verschil kunnen maken. Die Vectra B ging ook van één naar vier airbags, van een rechtsgestuurd naar een linksgestuurd model en had ook een faceliftje tussendoor, en die ging daarmee van twee naar “bijna vier” sterren.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)