Goedenavond,
ruim 1 week geleden zijn de remschijven en blokken van mijn DS3 HDI 2016 vervangen aangezien ze bijna versleten waren.
ik heb dit laten doen via een familielid.
Schijven en blokken zijn van het merk Brembo.
nu heb ik de laatste dagen veelvuldig een schurend geluid als ik rustig wil remmen. Bij krachtig remmen hoor ik dit niet.
maar het geluid is behoorlijk hard dat ik me begin te irriteren. het dus alsof het remblok tegen de schijf aanschuurt…
Ik heb nog niet de ervaring dat ik verminderde remkracht heb, dit is in orde.
iemand een idee hoe dit te verhelpen?
bedankt
lando
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Even laten controleren. Enige remedie. Wellicht is er een veer niet goed gemonteerd geweest o.i.d.. Volgende keer toch maar naar de garage dan…
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Hmm, daar zitten geen anti-rammelveren op! enkel anti-rammelplaatjes..
Heb je ook schijfremmen achter of zijn het trommelremmen??
Het kan zijn dat er één van de binnenste remblokken ijzer op ijzer zit achteraan, want die durven flink abnormaal verslijten op de binnenzijde! Zo snel mogelijk laten nakijken want dat kan jou een remschijf kosten met ingebouwd wiellager..!!!
Groove schreef:Hmm, daar zitten geen anti-rammelveren op! enkel anti-rammelplaatjes..
Heb je ook schijfremmen achter of zijn het trommelremmen??
achter heb ik ook schijfremmen, maar die zijn nog in orde
Groove schreef:Het kan zijn dat er één van de binnenste remblokken ijzer op ijzer zit achteraan, want die durven flink abnormaal verslijten op de binnenzijde! Zo snel mogelijk laten nakijken want dat kan jou een remschijf kosten met ingebouwd wiellager..!!!
ze hebben voor alles vervangen. blokken incl schijven. dus ijzer op ijzer lijkt me dan onwaarschijnlijk.. of zie ik iets over het oog
Ijzer op ijzer vooraan lijkt mij ook onwaarschijnlijk na ruim één week.
Heb je ook gekeken naar de binnenste remblokken achteraan? Zijn die zeker in orde?
Als ze vooraan te vast zouden zitten, zouden ze eerder piepen en niet schuren..
Groove schreef:Ijzer op ijzer vooraan lijkt mij ook onwaarschijnlijk na ruim één week.
Heb je ook gekeken naar de binnenste remblokken achteraan? Zijn die zeker in orde?
morgen maar eens naar laten kijken. Al ’ lijkt’ het geluid van voor te komen.
maar je weet maar nooit.
Ik zeg dit omdat ik weet dat de binnenste remblokken achteraan heel hard durven te slijten; terwijl de buitenste remblok nog bijna 85 % van z’n remvoering heeft kan de binnenste remblok al versleten zijn!!
En zonder de wagen op een hefbrug te zetten kan je het eigenlijk bijna niet zien.. met alle gevolgen vandien, remschijf beschadigd en het zijn geen goedkope met wiellager ingebouwd.
Brembo is een premiummerk en kan een geurtje geven bij het inrijden omdat er een soort van beschermcoating op de remschijven ligt.
Onlangs remschijven en remblokken vervangen vooraan van een BMW 5; remschijven en remblokken merk ATE, bij het inrijden was er ook veel geschuur, maar dat kwam doordat er een immense laag beschermcoating op de remschijven lag..
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Bij het plaatsen van nieuwe remschijven moet je ze dan ook ALTIJD ontvetten/schoon maken. Die beschermlaag moet er af, anders lopen je nieuwe remblokken direct vol. Die zullen dan hun werk zeker niet goed gaan doen, nooit meer!! Remblokken zijn poreus, vettigheid van een remschijf komt er door de wrijving warm op en trekt direct in de remblokken. Die kun je dus weg gooien…
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Dat klopt helemaal, die vettigheid moet er idd af!
Die remschijven van ATE waren niet vettig of zo, maar voorzien van een immense laag zinkspray of zoiets dat je eigenlijk nog een halfuur extra nodig hebt om die 2 remschijven proper te krijgen..
Ikzelf heb de remmen voorzichtig ingereden en alles is goed
Ik ben ook nagenoeg dagelijks bezig met remblokken/remschijven te vervangen bij een erkende Citroën/Peugeot dealer, dus weet wat ik doe en ik zou de wagen zeker nooit zo meegegeven hebben aan m’n broer met zo’n laag zinkspray erop. Tegenwoordig moet alles snel gaan in een garage en das meestal het probleem.
Ook veelal verslijten remblokken immens snel gewoonweg door slechte montage of door gebrekkige kennis en/of te weinig verantwoordelijkheidsgevoel bij de techniekers zelf.
En? Van waar kwam het geluid nu?
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 26-01-2015
- DS 3 1.4 HDI met EGS bak
- C4 (2004-heden) 1.6 16v Image
Aan de achterzijde van de blokken zitten twee ‘palletjes/bolletjes’ die precies in de remcilinderpassen en daar dus in moeten vallen. Als je daar niet goed op let bij het monteren wordt het remblok ‘schuin’ tegen de schijf aangedrukt met een schavend geluid en een onevenredige slijtage van de schijf en blokken tot gevolg. Even de blokken eraf halen en kijken of ze volledig over de cilinder heenvallen. (je kunt het eigenlijk na een paar keer remmen al zien aan de schijf of hij volledig wordt geraakt door de remblokken of slechts ten delen.
Daarnaast kan het zijn dat de remklauw niet goed schoongemaakt is en dat e.e.a. dus niet soepel kan bewegen bij het remmen. Brembo blokken en schijven zouden van zichzelf na een paar keer remmen geen schavend geluid meer mogen maken. Er zit dus wel degelijk iets niet goed.
Patrick
In bezit van DS3 1.4 eHDI 2011 en C4 Image 1.6 16V 2007
De remvoering van de Brembo zijn te hard. Vandaar dat schurend geluid.
Met de originele Citroen (zachtere)remblokken, zal je dat probleem niet hebben gehad.
Ik heb ooit het zelfde probleem gehad met Ate blokken met gegroefde schijven. Deze vervangen door origineel en het schuren was direct weg.
PS. harde remblokken is alleen geschikt voor zéér sportief gebruik van de auto.
DS3, So Chic, VTi-110 Pure Tech, 17” Bellone velgen, eMyWay navigatiesysteem met HiFi. Xenon verlichting en 3D led achterlichten.