Berlingo 1.6 HDI FAP 2009: Na een zeer koud nachtje in Oostenrijk vorige week moest ik startkabels gebruiken om m weer tot leven te wekken. Sindsdien een waarschuwing op het display (zie titel). Geen geel motormanagement lichtje maar de waarschuwing driehoek met uitroeptekentje en een kort geluidssignaaltje. Wat te doen? Auto loopt als een zonnetje (Km st 170.000)Volgens mij niets mis met filter..Hoe deze waarschuwing te interpreteren en hetliefst te verwijderen? iemand?
Vr GRt Robert ;Delft
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Begin eens met uitlezen en kijk wat er aan codes, inclusief omschrijving is opgeslagen. Dat maakt het al iets makkelijker om je in een bepaalde richting te sturen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Het kan ook een loze melding zijn door te lage spanning. Daar kun je de gekste meldingen door krijgen. Is de accu nog goed? Dat zou ik eerst testen daarna uitlezen en vanuit daar verder.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Bedankt beiden , ik neem het mee in de speurtocht. Dat uitlezen, dat lees ik wel vaker, maar dat kan toch alleen je garagist? Ikzelf heb daar geen apparaatje voor. Jullie wel? Zo ja ,wat vooreen dan en wat kost dat dan een waar kan ik zoiets op de kop tikken? Vr GR Robert
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Google eens op diagbox/lexia op alieexpress. Voor een paar tientjes heb je de hardware en de software. Je moet dan wel een laptop hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ga die foutmelding niet na een tijdje weg? ik heb die ook soms, vooral als ik zeer brutaal de motor hoog in toeren jaagt op de snelweg.
Zelf negeer ik het al 80.000km lang en zit nu op 220.000km met nog geen enkele kost aan de wagen.
Het zat als volgt in elkaar: Op dit type roetfilter zitten flow-meters, metalen pijpjes via een wartel in de filter geschroefd. Een van de pijpjes bleek (door de enorme hitte waarschijnlijk) losgekomen van de wartel. Niet zichtbaar, alleen voelbaar.Gevolg valse lucht, en dus verkeerde waarden, en dus waarschuwing. Pijpje kostte 10 euro. Knutselen een kwartiertje. Bedankt voor meedenken allemaal!
is je foutmelding constant aanwezig geweest na Oostenrijk? Of ging ze soms weg.
Bij mij is er geen sprake van valse lucht maar misschien moet ik eens de drukverschilsensor vervangen… giswerk dus hier.
Ja constant aanwezig, elke rit. Contact aan, en meteen die piep. Kan helaas alleen via resetten bij de garage verholpen worden dat dan weer wel..
Bij mij ga die foutmelding na een rit van 20km weg… tot ik weer eens hem in toeren jaar en Piep… verbruik eventjes x3…
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
flapster schreef:Het zat als volgt in elkaar: Op dit type roetfilter zitten flow-meters, metalen pijpjes via een wartel in de filter geschroefd. Een van de pijpjes bleek (door de enorme hitte waarschijnlijk) losgekomen van de wartel. Niet zichtbaar, alleen voelbaar.Gevolg valse lucht, en dus verkeerde waarden, en dus waarschuwing. Pijpje kostte 10 euro. Knutselen een kwartiertje. Bedankt voor meedenken allemaal!
Bij mijn weten gaan die pijpjes naar een drukverschil sensor. Als het filter vol begint te raken neemt het drukverschil namelijk toe. Dan zorgt het management er voor dat het filter geregenereerd wordt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.