De Pluriel is (tijdelijk) naar mijn zoon verhuisd. Nadat het door mij in orde gemaakte dak enkele maanden goed gefunctioneerd heeft, slaagde hij erin om binnen een week voor problemen te zorgen. Geratel en een dak wat in eerste instantie niet wilde sluiten wat wel lastig is als er een regenbui in aantocht is. Met de grote schroevendraaiermethode heeft mijn zoon het dakje toch dichtgekregen. Komende week komt de Pluriel weer naar Veelerveen voor reparatie. In aanloop daartoe heb ik een zwaar beschadigd en dus onbruikbaar motortje gedemonteerd om eens te zien wat voor mechanische beveiliging er in de overbrenging zit. Dat valt tegen, in het hart van het wormwiel waar de schroevendraaier in past zit slechts een soort rubberen tussenring en geen slipkoppeling wat men eigenlijk zou verwachten.
Het bedienen van het dak gebeurde niet bij hoge snelheid of onder het rijden. Fabian stond voor een verkeerslicht!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb het al vaker op dit forum vermeld, maar er mag juist geen slip plaatsvinden tussen de dakmotor en het aangedreven deel.
De reden hiertoe is het feit dat de positiebepaling van het dak wordt gedaan door een sensor op de motoras.
Bij slip klopt de positie van het dak direct niet meer met hetgeen de dakcomputer verwacht en is de boel gelijk van slag.
Jouw verwachting een slipkoppeling te vinden in het reductiedeel van de aandrijving is om die reden dan ook niet juist.
Maar het dak functioneerde toch nog met de oude kabels?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bij mij heeft het 3 maanden vrijwel dagelijks als het niet regende goed gefunctioneerd!
Mijn zoon heeft haar nog geen week in gebruik en er gaat wat mis.
Woensdag is Rielle weer hier en maak ik de boel open.
Gelukkig heb ik nog die nieuwe kabels en aandrijfwieltje wat ik in maart niet gemonteerd had omdat die nieuwe kabels zo zwaar gingen, zelfs met de hand.
Maar weer een weekje zelf ermee rijden, dan zal het wel goed gaan!
Toch begrijp ik iets niet. Als we uitgaan van een nieuw motortje die dus nog geen gegevens van het waar te stoppen aan de hand van het aantal omwentelingen aan het regelkastje heeft doorgegeven. Hoe wordt dan een stopplaats langs het traject en/of eindplaatsen vastgesteld?
Wordt er dan gemeten dat het motortje wordt tegengehouden door het hogere stroomgebruik of dat er geen omwentelingen meer geteld worden? Dan zal er eerst flink wat meer kracht op het kabelaandrijftandwieltje uitgeoefend worden. Zal dat tandwieltje dan niet doorslaan? Met een overbrengverhouding van ongeveer 48:1 tussen het motorasje en het wormwiel zal dat flink de boel belasten! Of denk ik nu te diep door?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het werkt totaal anders dan je denkt, de dakmotor wordt namelijk niet tegengehouden.
Feitelijk kent de dakcomputer maar 1 vaste positie, dat is het dak volledig gesloten.
Deze positie wordt vastgelegd tijdens de initialisatieprocedure en dat is ook slechts het enige moment dat de dakmotor wel wordt bekrachtigd maar niet draait.
Daarom is het dan ook van wezenlijk belang dat het tandwieltje en de kabels in goede staat zijn, er mag dan namelijk geen slip optreden.
Alle andere 9 posities “kent” de dakcomputer omdat het weet hoeveel omwentelingen de dakmotor vanuit de nulstand moet maken om in de gekozen positie te komen.
En de stopposities van het dak, welke dus door de dakcomputer worden bepaald, hebben weer helemaal niets te maken met de locaties van de interslides, deze bepalen namelijk het vouwen van het dak en dat is een zuiver mechanisch gebeuren.
Als je de boel weer open hebt liggen de komende week, probeer het volgende maar eens.
Monteer de dakmotor niet, maar sluit ‘m wel elektrisch aan.
En bedien dan de dakschakelaar eens, je zult dan merken dat na elk commando de dakmotor een vastgesteld aantal omwentelingen maakt en dan automatisch stopt.
En monteer nu gewoon die nieuwe kabels en tandwiel en ik zou de kabels in de geleidebuizen smeren met PTFE-spray o.i.d.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dus alle stops staan vast ten opzichte van die gesloten nulstand en zijn dus een aantal omwentelingen verwijderd van die nulstand. Dus elke afwijking door slip ofzo wreekt zich direct! Het initialiseren is dus het inleren van die nulstand. Verder is het duidelijk dat een scheefstand zich direct laat gelden.
Gelukkig heb ik nog wat voorraad van kabels en wieltjes waaronder een set nieuwe. Eerst donderdag maar eens zien wat er echt aan de hand is. Ik oefen nu al op de losse achterruit met dak wat hier in de schuur ligt. Niet geheel compleet maar ook geen uitgebroken dakmotormoertjes.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Celosse schreef:Dus alle stops staan vast ten opzichte van die gesloten nulstand en zijn dus een aantal omwentelingen verwijderd van die nulstand. Dus elke afwijking door slip of zo wreekt zich direct! Het initialiseren is dus het inleren van die nulstand.
Precies, zo werkt het.
En dat is dan ook exact de reden waarom je tevergeefs op zoek ging naar een slipkoppeling.
Die is er niet en mag er dus ook niet zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Donderdsg weten we het! Of Riëlle langer in Veelerveen blijft of weer me terug naar Voorschoten gaat!
De hele boel samen met mijn zoon gedemonteerd. Nieuwe kabels erin en een nieuw tandwieltje. Motortje zit op drie punten goed vast. geleideblikje bij de kabels aanwizig. Dak met de hand helemaal dichtgeschoven. Motortje er in geschroefd, aangesloten en een initiatiepoging gedaan. Slechts het hatelijke geratel weerklonk, zodat we niet verder durven gaan! De Pluriel toch maar verkopen met een slecht werkend dak aan een echte masochist?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Weet je 101 % zeker dat de 3 montagepunten van de dakmotor heel zijn?
Draai er eens een stukje draadeind in en probeer dat in alle richtingen te bewegen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Beslist, extra goed opgelet! Extra sneu voor mijn zoon en z’n kinderen die zich een mooie zomer met een open dak auto hadden gewenst.
Met het motortje los draait ‘ie slechts een kant op! Wel zoals het hoort, stukje bij stukje.
Fabian is vrij goed in problemen oplossen, zeker op IT gebied, maar dit is raadselachtig.
Door repeterend steeds open en dicht te “schakelen” gaat het dak nu heen en weer. Maar nog steeds erg zwaar voor nieuwe kabels. Die oudere gingen er gemakkelijker in en uit met de hand. En dus nu kennelijk ook zwaar met het motortje.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Waarmee heb je de kabels in de geleidebuisjes gesmeerd?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Eerst weer de uitkomende kabels heen en weer geraagd, de nieuwe waren nog glad van de voorgaande inbrenging, rond Pasen. Toen ging het ook zwaar en zijn de oude weer teruggeplaatst met een nieuw wieltje. Ook nu weer gesmeerd met teflonspul uit een spuitbusje.
Ook nu kwam er weer veel vuil vrij, kennelijk nog van de zandstormen in het voorjaar.
Maar de echte oorzaak? Het heeft, met goede kabels, nieuw wieltje nieuwe interslidens, gewerkt naar behoren. Ook de demonstratie van het geheel uitkleden ging goed en is in Voorschoten e.o. verschillende malen gedaan. Kleinkinderen waren er erg gek mee.