5 van de 22
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Het dak van Celosses Pluriel
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 16 december 2019 11:14 AM
  [ # 61 ]

Oo? Waarmee maakt zij dan die stoelen schoon? Wij hebben er maar hoezen over gedaan, want ze waren niet goed meer te reinigen… (sorry, wel een beetje offtopic… Wink )

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 16 december 2019 11:45 AM
  [ # 62 ]

Ze zijn wel vies geworden door lekkage via het dak!

Warm water met een flinke scheut allesreiniger van Aldi.

Goed inboenen met een geelgroen schoonmaaksponsje, half uurtje laten inweken en droogvegen met een schone ruwe handdoek.

Wel steeds een schone plek nemen van deze handdoek.

Niet helemaal schoon, na droging nogmaals doen.

Het verschil tussen de schoongemaakte linkerstoel en de nog vieze rechterstoel is verbluffend!

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 17 december 2019 12:02 PM
  [ # 63 ]

Vandaag wat diezig weer dus verder met het dak van Riëlle onder de carport.

Met de hand, dus met behulp van een grote schroevendraaier met zeskant voor ringsleutel 13, het dak getracht verder open te draaien na eerst de dakmotor electrisch losgekoppeld te hebben.

Dat gaat behoorlijk zwaar maar door dat handwerk wordt de weerstand van het dak tegen het openen goed gevoeld en door steeds heen en weer dus open en dicht te draaien komt er wat meer beweging in.

Zo met de achterruit omhoog geklapt gaat dat draaien staande achter dePluriel wat makkelijker dan op de knieen in de koffer met het raam dicht. Maar mag dat wel, het dak gedeeltelijk met de hand openen als de achterruit omhoog staat?

Afbeelding Bijlagen
IMG_7261.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 17 december 2019 12:06 PM
  [ # 64 ]

Het lijkt mij, dat de kabels dan onnodig gebogen zijn. Het bewegen zal dan nog zwaarder gaan. Ik denk dat het beter is het dak alleen te bedienen als het achterraam dicht is. Het is niet voor niets zo, dat het dak niet elektrisch bediend kan worden, als het achterraam niet gesloten is…

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 december 2019 12:37 PM
  [ # 65 ]

Inderdaad, nooit maar dan ook nooit het dak bewegen met een niet gesloten achterruit.
Dan sloop je de boel.
De besturing staat dat ook niet toe.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 december 2019 01:05 PM
  [ # 66 ]

In jouw geval krijg je het dak met veel minder moeite geheel op de achterruit geschoven als je de dakmotor en het tandwieltje demonteert.
Dan schuif je eenvoudig het dakdoek met de hand naar achter, uiteraard wel met een gesloten achterruit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 17 december 2019 01:34 PM
  [ # 67 ]

Omdat het droog werd ben ik eerst mijn dagelijkse 5km gaan lopen.

Nu weer thuis en in een onmogelijke houding het dak verder proberen open te draaien.

Daarbij mag wel de onderklep open blijven staan?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 december 2019 01:40 PM
  [ # 68 ]

Mijn vorige post gelezen?

De stand van de onderklep heeft geen enkele relatie met de besturing van het dak.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 17 december 2019 01:55 PM
  [ # 69 ]

Klopt!

Het dak is nu met de schroevendraaiermethode vrijwel helemaal open maar wil niet verder zakken over de achterruit.
Alleen doorslaan van het tandwieltje over een of beide kabels.
Gelukkig heb ik daar nieuwe voor liggen.
Nu eerst de rails grondig schoonmaken want dat is dit decennium volgens mij nog nooit gebeurd!

Afbeelding Bijlagen
IMG_7262.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 december 2019 02:08 PM
  [ # 70 ]

De interslides grijpen in elkaar en geven elkaar vrij bij het opvouwen van het dak.

Wanneer het hele treintje niet goed in elkaar zit krijg je met geen mogelijkheid het dakdoek op de achterruit.

Ik zou dit dus eerst controleren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 17 december 2019 02:57 PM
  [ # 71 ]

Het gaat in ieder geval veel te zwaar!

Morgen weer nieuwe ronde met nieuwe prijzen!

Bedankt voor de wijze lessen.

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 19 december 2019 02:13 PM
  [ # 72 ]

Vanmiddag weer verder met het dak van Riëlle, de 2004 Pluriel.

Ik slaagde erin om het dak met behulp van de schroevendraaiermethode over de achterruit heen te draaien.

Gaat wel erg zwaar, alleen het laatste stuk over de achterruit ging wat makkelijker.

Steeds weer doorslaan van het tandwieltje over een of beide kabels.

Beide rails schoongemaakt, want er zat nogal veel van dat grijze Molycote spul op, vermengd met stof en zand.

Sluiten ging nu alweer veel beter, maar de kabels en het tandwieltje zijn aan vervanging toe.

Voordat ik die echter ga vervangen moet het dak veel gemakkelijker gaan schuiven, anders zijn die nieuwe en vrij dure kabels weer snel stuk.

Ik tracht echter nog steeds volledig te doorgronden hoe het mechanisme nu eigenlijk precies werkt, maar het wordt mij al steeds duidelijker!

Straks ook maar eens schuiven met het tandwieltje tussen de kabels verwijderd, dus geheel met de hand.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 december 2019 03:14 PM
  [ # 73 ]

Over het te gebruiken vet, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231935/

En vergeet niet, na demontage van beide kabels, om de geleidebuisjes die op de achterruit zitten, inwendig goed te reinigen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 19 december 2019 03:51 PM
  [ # 74 ]

Ook met de hand gaat het schuiven eigenlijk veel te zwaar!

Dus verder schoonmaken en inderdaad de kabelbuisjes reinigen.

Laat het dak zich ook zonder de kabels schuiven?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 december 2019 04:35 PM
  [ # 75 ]

De kabels zitten alleen vast aan de voorste interslides, daar moet je ze dus loshalen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
5 van de 22
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook