mpostma schreef:
Dat schema ziet er heel bruikbaar uit. Met een extra weerstand in serie, een spanningsbronnetje en dan de verschilspanning over die extra meter meten, dan krijg ik volgens mij wel iets dat redelijk te ijken valt. Bedankt, ik hoop er nu nog een keer tijd voor te vinden om het te realiseren.
You get my drift… het enige probleem is dat er maar 10 leds aan hangen dan. Je zei zelf dat je een resolutie van 0,1 bar wil, en daarmee kom je tot 1 bar.. ‘t is vast mogelijk 2 van die IC’s aan elkaar te knopen, ik weet alleen niet uit het hoofd hoe.
mpostma schreef:
HEhe.. Ik heb HTS elektro gedaan. AFstudeerrichting digitale techniek. De analoge techniek doe ik niks meer mee. Dit soort projecten zoals jij nu doet in de hobby matige sfeer doe ik eigenlijk nooit.
digitale techniek is ook mijn sterke kant (technische computerkunde was mijn afstudeerrichting, is ongeveer hetzelfde voor zover ik weet). Analoog doe ik zelf bitter weinig mee, vooral omdat ik er helemaal niets van snap. nog wel met gewone analoge spanningen enzo, maar filters enzo ho maar.
Ik moet toegeven dat dit project overigens nogal uitgebreid is, ‘t is ook een van de uitdagingen die ik wil realiseren in m’n leven.
mpostma schreef:
Aan auto’s sleutelen heb ik zelf geleerd. Vroeger met de fietsen en brommers prutsen maar pas echt “los” gegaan met de Citroens. Met vraagbaak, advies van forums en vooral veel doen kom je echt een heel eind.
Heb je nooit angst dat je iets compleet sloopt? dat ik namelijk wat er in mijn hoofd rondspookt. Ik bedoel, de motor van een auto is toch een dilicaat staaltje techniek.
You get my drift… het enige probleem is dat er maar 10 leds aan hangen dan. Je zei zelf dat je een resolutie van 0,1 bar wil, en daarmee kom je tot 1 bar.. ‘t is vast mogelijk 2 van die IC’s aan elkaar te knopen, ik weet alleen niet uit het hoofd hoe.
Verspringen met 0.5 bar zou wel leuk zijn.. maar dan zit je al op 30 ledjes.. is wel een beetje veel voor een klein klokje.. En ik denk dat ik voor de rust op het dashboard die verspringende led aanwijzing gebruik in plaats van een bar.
Ik heb inmiddels een bruikbare datasheet gevonden. Nadeel van de LM3915 is dat ie logaritmisch is. De is wel lineair en er staan heel wat application notes bij. Ook over cascading dus dat is best een leuk idee. Geinig, toch weer wat inspiratie voor een projectje.. nu maar voor een breadboadje en wat experimenteerprint naar de Display (of wat daar nog van over is). Ik moet ook nog een fatsoenlijk schakeling maken voor de sensoringang. Dus hoe maak je van een variabele weerstand een nette spanningsbron die niet al teveel afhangt van de boordspanning (dat er een ledje extra aangaat omdat de dynamo meer bijlaadt ofzo). MAar goed, daar kom ik wel uit.. dit is gelukkig redelijk basic elektro.
digitale techniek is ook mijn sterke kant (technische computerkunde was mijn afstudeerrichting, is ongeveer hetzelfde voor zover ik weet). Analoog doe ik zelf bitter weinig mee, vooral omdat ik er helemaal niets van snap. nog wel met gewone analoge spanningen enzo, maar filters enzo ho maar.
Ik moet toegeven dat dit project overigens nogal uitgebreid is, ‘t is ook een van de uitdagingen die ik wil realiseren in m’n leven.
Ik ben erg benieuwd naar je resultaat. Dat zou ik graag eens willen zien. Heb je wel eens contact met andere BX clubleden in omgeving Heerlen? (Bas Koks, Maarten van der AA, Sander van Leeuwen)... Het is echt een prachtig stukje huisvlijt..
Heb je nooit angst dat je iets compleet sloopt? dat ik namelijk wat er in mijn hoofd rondspookt. Ik bedoel, de motor van een auto is toch een dilicaat staaltje techniek.
Och, daar kun je allerlei cliché‘s op los laten:
- angst is een slechte raadgever
- van je fouten moet je leren (vooral deze.. je moet niet bang zijn een keer op je bek te gaan anders kom je niet verder).
Het is bij mij gewoon met stapjes gegaan. Maar houdt in het achterhoofd dat een motor wisselen veel makkelijker is dan een motor reviseren. Je hoeft het ding in principe alleen maar als black-box te benaderen. Het kan nog zo ingewikkeld in elkaar zitten, maar als je hem alleen maar in zijn geheel demonteert en weer monteert en daarbij voldoet aan basic wetten (zorg dat er geen vuil in komt en dat alles weer netjes wordt aangesloten) kun je er weinig aan verprutsen.
Nu ja, zo heeft ieder zijn sterke en zwakke kanten. Ik word al tureluurs als ik denk aan het soldeerwerk waar jij je nu mee bezig houdt. Ik kan niet meer dan een uur achter elkaar solderen en dan kan ik de pinnetjes niet meer los van elkaar zien. Mijn ogen zijn ook niet zo best daarvoor. Het meest delicate wat ik zelf heb gesoldeerd is een FPGA in een PLC84 socket (volgens mij was dat een Xilinx XL 4025 ofzo) waarin een AMBA ASB interface in was geimplementeerd. Hangt aan een ARM7 op “wel” 12 MHz.. Het was al een wonder dat ie dat haalde op experimenteerprint..
Het grootste deel van het soldeerwerk heb ik onder zo’n lamp gedaan waar een vergrootglas ingebouwd zit.
Groet,
Marten
mpostma schreef:
Verspringen met 0.5 bar zou wel leuk zijn.. maar dan zit je al op 30 ledjes.. is wel een beetje veel voor een klein klokje.. En ik denk dat ik voor de rust op het dashboard die verspringende led aanwijzing gebruik in plaats van een bar.
Ik neem aan dat je 0,05 bar bedoelt.. Ik heb voor de grap even 30 3mm ledjes op een experimenteer print geprikt, hieronder staat het resultaat:
zoals te zien is het metertje 5 centimeter breed, dus da’s toch betrekkelijk klein. ‘t is niet echt helemaal rond, maar ‘t is altijd wat te manipuleren zodat het wat beter uitziet.
[...]
Dus hoe maak je van een variabele weerstand een nette spanningsbron die niet al teveel afhangt van de boordspanning (dat er een ledje extra aangaat omdat de dynamo meer bijlaadt ofzo). MAar goed, daar kom ik wel uit.. dit is gelukkig redelijk basic elektro.
Er zijn een aantal dingen die je kan doen. Je hebt helemaal gelijk met dat de accuspanning behoorlijk varrieert. Je zou natuurlijk de schakeling met de 3914 kunnen voeden met de accuspanning, en tevens de turbodruk meter ermee voeden. theoretisch zouden die verschillen elkaar op moeten heffen: als er 13V boordspanning is, wordt de schakeling gevoed met 13V, en is de volledige schaal van de turbodrukmeter ook 13V.
Ik heb even snel een datasheet opgezocht over de 3914.. ‘t blijkt dat die een behoorlijk groot voedingsspanningbereik heeft. dat je ook zou kunnen doen is de boorspanning een stukje omlaag halen, met een 7809 ofzo, zodat je de schakeling en de turbodrukmeter kan voeden met 9 volt. Met een hele collectie elco’s kan je daar een perfect stabiele 9 volt van maken. dan is het niet meer afhankelijk dat je boordspanning fluctueert.
Ik ben erg benieuwd naar je resultaat. Dat zou ik graag eens willen zien. Heb je wel eens contact met andere BX clubleden in omgeving Heerlen? (Bas Koks, Maarten van der AA, Sander van Leeuwen)... Het is echt een prachtig stukje huisvlijt..
Ik heb nooit echt contact gehad met BX clubleden. het eerste contact ermee is hier, in het forum.
Och, daar kun je allerlei cliché‘s op los laten:
- angst is een slechte raadgever
- van je fouten moet je leren (vooral deze.. je moet niet bang zijn een keer op je bek te gaan anders kom je niet verder).Het is bij mij gewoon met stapjes gegaan. Maar houdt in het achterhoofd dat een motor wisselen veel makkelijker is dan een motor reviseren. Je hoeft het ding in principe alleen maar als black-box te benaderen. Het kan nog zo ingewikkeld in elkaar zitten, maar als je hem alleen maar in zijn geheel demonteert en weer monteert en daarbij voldoet aan basic wetten (zorg dat er geen vuil in komt en dat alles weer netjes wordt aangesloten) kun je er weinig aan verprutsen.
Dus jij hebt eigenlijk het motto van: gewoon doen! Maar uiteraard wel met een behoorlijke dosis gezond verstand.
Je zegt heel eenvouding in z’n geheel demonteren en weer monteren… maar de D12 is toch van een XM -> BX gegaan, dus ik weet haast wel zeker dat daar meer bij is komen kijken. Ik vind het nogsteeds magnifiek van je dat je ‘t gedaan hebt.
Nu ja, zo heeft ieder zijn sterke en zwakke kanten. Ik word al tureluurs als ik denk aan het soldeerwerk waar jij je nu mee bezig houdt. Ik kan niet meer dan een uur achter elkaar solderen en dan kan ik de pinnetjes niet meer los van elkaar zien.
Ik wordt er ook behoorlijk tureluurs van. Ik had echt nooit verwacht dat het zo extreem veel en zo’n secuur werk was. ‘t is betrekkelijk makkelijk, daar niet van. Gewoon een op een doorverbinden, maar het nadeel is dat alles zo dicht bij elkaar zit, en dat het dus vaak voorkomt dat je meerdere pinnen aan elkaar soldeert, die niet aan elkaar moeten zitten. No problem zou je denken, maar ‘n blijkt dat ledjes het niet echt graag hebben dat je ze lang verwarmt met de soldeerbout.
Mijn ogen zijn ook niet zo best daarvoor. Het meest delicate wat ik zelf heb gesoldeerd is een FPGA in een PLC84 socket (volgens mij was dat een Xilinx XL 4025 ofzo) waarin een AMBA ASB interface in was geimplementeerd. Hangt aan een ARM7 op “wel” 12 MHz.. Het was al een wonder dat ie dat haalde op experimenteerprint..
Het grootste deel van het soldeerwerk heb ik onder zo’n lamp gedaan waar een vergrootglas ingebouwd zit.
Een PLCC80 was m’n meest delicate wat ik heb gesoldeerd, en dat was ook onder een loep (was tijdens m’n stage bij philips). En ja, experimenteer prints zijn niet echt geschikt voor hoge klokfrequenties. Ik heb ooit eens een IDE -> PCMCIA convertertje gesoldeerd op een experimenteerprint, en die doet het dus absuloot niet goed. ‘n timings / glitch probleem zou m’n ex-digitale techniek docent hebben gezegd. Al moet ik zeggen dat de microcontroller print van het dash het behoorlijk goed doet op experimenteerprint. De processor loopt op 32 Mhz, maar de externe communicatie gaat een stuk langzamer, waarschijnlijk ligt het daar aan dat het werkt.
have a great day,
Mark
schreef:NAtuurlijk.. 0.05 bar iddd. Ik kan hem wellicht ook om de toerenteller heen prutsen. Ik wil eigenlijk het originele klokkenspel zo weinig mogelijk aantasten.
” date=“1252147597”>mpostma schreef:Ik neem aan dat je 0,05 bar bedoelt.. Ik heb voor de grap even 30 3mm ledjes op een experimenteer print geprikt, hieronder staat het resultaat:
Verspringen met 0.5 bar zou wel leuk zijn.. maar dan zit je al op 30 ledjes.. is wel een beetje veel voor een klein klokje.. En ik denk dat ik voor de rust op het dashboard die verspringende led aanwijzing gebruik in plaats van een bar.
zoals te zien is het metertje 5 centimeter breed, dus da’s toch betrekkelijk klein. ‘t is niet echt helemaal rond, maar ‘t is altijd wat te manipuleren zodat het wat beter uitziet.
Idd… daar is best wat van te maken. Dat bewijst jouw huidige prototype dash al wel!Er zijn een aantal dingen die je kan doen. Je hebt helemaal gelijk met dat de accuspanning behoorlijk varrieert. Je zou natuurlijk de schakeling met de 3914 kunnen voeden met de accuspanning, en tevens de turbodruk meter ermee voeden. theoretisch zouden die verschillen elkaar op moeten heffen: als er 13V boordspanning is, wordt de schakeling gevoed met 13V, en is de volledige schaal van de turbodrukmeter ook 13V.Het hangt voornamelijk af van wat die sensor aan max. spanning kan hebben, denk ik. JE hebt idd gelijk dat idd als je de referentiewaarde met de voedingsspaning voedt, evt. piekspanningen elkaar ofheffen.. DAt is best handig!! Het viel me op toen ik de datasheet nog eens goed doorlas. Helaas heb ik weer flink wat mot gehad met de multiriem van de auto… meja… daar doe ik wel wat later over updaten, dus geen tijd meer om elektronica te halen.Ik heb nooit echt contact gehad met BX clubleden. het eerste contact ermee is hier, in het forum.De BX ofielen zoeken elkaar regelmatig op in clubverband of via de mailinglijst BXNL. Ik kan het je best aanraden. Het maakt ook echt niet uit of je met een BX 14 komt of een BX 4x4 GTI, het gaat er gewoon om hoe enthausiast je ermee bent.Dus jij hebt eigenlijk het motto van: gewoon doen! Maar uiteraard wel met een behoorlijke dosis gezond verstand.Jazeker. Ik heb het nu ook met een paar vrienden gezien die op mijn aanraden eens hun remblokken gingen vervangen. Vonden ze vroeger eng.. Aan die vitale delen moet je niet prutsen, dat is gevaarlijk enzo.. Totdat ik ze het een keer heb laten zien hoe simpel het is. Als je gewoon je gezond verstand gebruikt, beetje handig bent (je kan een bout vastzetten enzo) en beschikt over de noodzakelijke tools (voor eenvoudige klussen kun je vaak nog met eenvoudig gereedschap toe) dan kun je het gewoon doen.Je zegt heel eenvouding in z’n geheel demonteren en weer monteren… maar de D12 is toch van een XM -> BX gegaan, dus ik weet haast wel zeker dat daar meer bij is komen kijken. Ik vind het nogsteeds magnifiek van je dat je ‘t gedaan hebt.NAtuurlijk. Aangezien het geen standaard conversie betreft zul je veel moeten improviseren. Het is dus niet iets wat ik iedereen aanraadt om te doen.Een PLCC80 was m’n meest delicate wat ik heb gesoldeerd, en dat was ook onder een loep (was tijdens m’n stage bij philips). En ja, experimenteer prints zijn niet echt geschikt voor hoge klokfrequenties. Ik heb ooit eens een IDE -> PCMCIA convertertje gesoldeerd op een experimenteerprint, en die doet het dus absuloot niet goed. ‘n timings / glitch probleem zou m’n ex-digitale techniek docent hebben gezegd. Al moet ik zeggen dat de microcontroller print van het dash het behoorlijk goed doet op experimenteerprint. De processor loopt op 32 Mhz, maar de externe communicatie gaat een stuk langzamer, waarschijnlijk ligt het daar aan dat het werkt.PCMCIA is toch iets dat veel lijkt op PCI qua timing? Dan is het niet zo vreemd dat het niet of matig werkt. Moet je echt static timing analysis gaan doen om board niveau om zeker te zijn dat je de timing kan halen. Groet, Marten
Echt supergaaf project.
Jammer dat ik niet veel verstand heb van electro techniek, anders was ik direct begonnen.
Echt super mijn complimenten.
Als ze ooit in productie gaan ben ik er als een van de eersten bij
Success met de afronding van je project.
mpostma schreef:
Natuurlijk.. 0.05 bar idd. Ik kan hem wellicht ook om de toerenteller heen prutsen. Ik wil eigenlijk het originele klokkenspel zo weinig mogelijk aantasten.
Ik had ooit eens bij een of andere tuning gast gezien dat ie een turbodrukmeter in de lijst naast het raam had gemaakt, dus daar een mooie behuizing met daarin een turbodrukmeter. Maar ik denk dat dat iets te opvallend is wanneer je een meter met leds gebruikt, aangezien dat behoorlijk licht geeft.
Het hangt voornamelijk af van wat die sensor aan max. spanning kan hebben, denk ik. JE hebt idd gelijk dat idd als je de referentiewaarde met de voedingsspaning voedt, evt. piekspanningen elkaar ofheffen.. DAt is best handig!! Het viel me op toen ik de datasheet nog eens goed doorlas.
Nadeel is alleen dat er een tijdsverschil kan zijn, aangezien de 3914 enige tijd nodig heeft om de analoge waarde te lezen, dus het kan zijn dat het alsnog knippert. Uiteraard alleen als je een hoog frequent signaal op je accu hebt staan. Maar dat is natuurlijk weer op te lossen met een dikke condensator, als je het probleem al in eerste instantie hebt.
De BX ofielen zoeken elkaar regelmatig op in clubverband of via de mailinglijst BXNL. Ik kan het je best aanraden. Het maakt ook echt niet uit of je met een BX 14 komt of een BX 4x4 GTI, het gaat er gewoon om hoe enthausiast je ermee bent.
Dankje voor de tip. ‘k weet zeker dat ik naar meetings zal gaan, ‘t lijkt me hardstikke leuk mede BX-ofielen (/citrofielen) te ontmoeten. Ga jij wel eens naar zo’n meetings?
Jazeker. Ik heb het nu ook met een paar vrienden gezien die op mijn aanraden eens hun remblokken gingen vervangen. Vonden ze vroeger eng.. Aan die vitale delen moet je niet prutsen, dat is gevaarlijk enzo.. Totdat ik ze het een keer heb laten zien hoe simpel het is. Als je gewoon je gezond verstand gebruikt, beetje handig bent (je kan een bout vastzetten enzo) en beschikt over de noodzakelijke tools (voor eenvoudige klussen kun je vaak nog met eenvoudig gereedschap toe) dan kun je het gewoon doen.
Jou horen praten over al het sleutelen heeft me weer eens aangezet tot de vraagbaak open slaan en eens vanalles en nogwat te bekijken, zo ook het vervangen van de remblokken. ‘t ziet er moeilijker uit in het boek dan dat het daadwerkelijk is (aldus de beschrijving van Roel op z’n site, Roel’s beschrijving is helderder dan die in’t boek). Maar ik geloof je direct wanneer je zegt: “gewoon doen”. ‘t boek is alleen maar theoretisch, en dat roept vraagtekens op. Wanneer je het zelf doet zal het stukken logischer zijn.
Je zegt heel eenvouding in z’n geheel demonteren en weer monteren… maar de D12 is toch van een XM -> BX gegaan, dus ik weet haast wel zeker dat daar meer bij is komen kijken. Ik vind het nogsteeds magnifiek van je dat je ‘t gedaan hebt.
NAtuurlijk. Aangezien het geen standaard conversie betreft zul je veel moeten improviseren. Het is dus niet iets wat ik iedereen aanraadt om te doen.
‘t lijkt me wel iets wat je een behoorlijke voldoening geeft wanneer hij voor de eerste keer start. ‘t lijkt me echt een moment om nooit te vergeten.
PCMCIA is toch iets dat veel lijkt op PCI qua timing? Dan is het niet zo vreemd dat het niet of matig werkt. Moet je echt static timing analysis gaan doen om board niveau om zeker te zijn dat je de timing kan halen.
‘t gaat hier om een PCMCIA harde schijf die ik in true IDE mode gebruik. Hierdoor reageert de PCMCIA disk dus exact hetzelfde als een harde schijf.
Mark
Nadeel is alleen dat er een tijdsverschil kan zijn, aangezien de 3914 enige tijd nodig heeft om de analoge waarde te lezen, dus het kan zijn dat het alsnog knippert. Uiteraard alleen als je een hoog frequent signaal op je accu hebt staan. Maar dat is natuurlijk weer op te lossen met een dikke condensator, als je het probleem al in eerste instantie hebt.
Het wordt hoog tijd om eens een proefschakelingetje te gaan maken. Misschien kan ik de turbodrukmeter eens ijken bij het benzine station ofzo Met de hogedrukslang.
Dankje voor de tip. ‘k weet zeker dat ik naar meetings zal gaan, ‘t lijkt me hardstikke leuk mede BX-ofielen (/citrofielen) te ontmoeten. Ga jij wel eens naar zo’n meetings?
Jazeker. Ik kan het je wel aanraden. Je kan eens contact opnemen met de secretaris van de BX CLub (zie www.bxclub.nl) Zowel de ledenadministrateur als de secretaris wonen bij jou om de hoek (resp. Heerlen en Voerendaal).
Jou horen praten over al het sleutelen heeft me weer eens aangezet tot de vraagbaak open slaan en eens vanalles en nogwat te bekijken, zo ook het vervangen van de remblokken. ‘t ziet er moeilijker uit in het boek dan dat het daadwerkelijk is (aldus de beschrijving van Roel op z’n site, Roel’s beschrijving is helderder dan die in’t boek). Maar ik geloof je direct wanneer je zegt: “gewoon doen”. ‘t boek is alleen maar theoretisch, en dat roept vraagtekens op. Wanneer je het zelf doet zal het stukken logischer zijn.
Zeker. Bij mij zegt het gewoon loshalen en doen vaak meer dan die beschrijvingen in boeken. Meja.. ik ben ook het type dat vaak pas de documentatie gaat lezen als het niet wil lukken
‘t lijkt me wel iets wat je een behoorlijke voldoening geeft wanneer hij voor de eerste keer start. ‘t lijkt me echt een moment om nooit te vergeten.
Dat spreekt voor zich. Maar wat nog mooier was dan het aanslaan was voor het eerst rijden. Je voelt hoe de motor reageert en hoe fel deze reageert op het gas. Dat is echt machtig.
Gr,
Marten
Hoi,
Ik heb inmiddels wat componenten gekocht om wat te kunnen proberen! 20 leds (met verschillende kleuren). 2 van die 3914s om ze allemaal in cascade aan te kunnen sturen, wat instelbare weerstanden om de beste waarden te kunnen vinden. Ben benieuwd. Zit nog even na te denken over de uitvoering. Denk dat ik een horizontaal balkje ga maken omder mijn toerenteller.
Gr,
MArten
mpostma schreef:Hoi,
Ik heb inmiddels wat componenten gekocht om wat te kunnen proberen! 20 leds (met verschillende kleuren). 2 van die 3914s om ze allemaal in cascade aan te kunnen sturen, wat instelbare weerstanden om de beste waarden te kunnen vinden. Ben benieuwd. Zit nog even na te denken over de uitvoering. Denk dat ik een horizontaal balkje ga maken omder mijn toerenteller.
Gr,
MArten
ja, dat klinkt inderdaad het mooiste, een horizontaal balkje. Rond valt gewoon veel te veel op.
succes ermee
Mark
,,,,,,,,,
hey gerbrokenaar..
onwijs gaaf wat je aan het doen bent, ik denk zelf dat er genoeg mensen zijn die interesse zouden hebben om dit als tuning te laten maken.
Persoonlijk vind ik het nu nog een ‘lelijk’ dashboard, maar ik heb ongelooflijk veel respect voor de uitwerking en het vele werk dat je er in steekt! Alle moeite die je erin steekt is bewonderenswaardig!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hee deur,
Er zijn geloof ik veel elektro-ers die zijn gaan sleutelen!
ik ben ir elektro uit delft maar vind het sleutelen aan citroens toch leuker dan solderen.
Sleutelen kan je jezelf makkelijk leren door een boek te lezen over auto techniek en daarna gewoon gaan proberen. Klein beginnen. haal eerst eens je dynamo uit de auto en haal die uit elkaar! simpele elektro techniek!
monteren is meestal de omgekeerde volgorde van demontere!
Wat veel mensen tegen houdt is de dure aanschaf van goed gereedschap…...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Amaai.. wat een techneuten hier. Daar zit ik dan met m’n niet beeindigde studie Psychologie.. ops: Diep respect!!!! :46
winnetou schreef:Amaai.. wat een techneuten hier. Daar zit ik dan met m’n niet beeindigde studie Psychologie.. ops: Diep respect!!!! :46
Ook dan kun je gaan sleutelen en steeds meer leren. Ik heb ook geen technische studie gevolgd, maar ben psychiatrisch verpleegkundige. Toch sleutel ik aan auto’s. Het is gewoon een kwestie van doen en niet bang zijn om fouten te maken.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Oh zeker! Heb ik ook wel gedaan aan mijn Visaatje en de Ford Fiesta (1e model) die ik later nog heb gehad, o.a. kleppen stellen, contactpuntjes vervangen en zo. Maar toen had ik nog wat mogelijkheden om zelf te sleutelen in een doe-het-zelf garage. Nu helaas niet meer. En omdat ik de BX deel met mijn lieftallige echtgenote (die trouwens ook dol is op onze BX) durf ik er eigenlijk niet echt flink aan te sleutelen. Als ik de enige zou zijn die er gebruik van maakt vind ik dat minder een probleem. Aan mijn Kawasaki GPZ rommel ik wel eens wat, als ik daaraan iets verkloot heb ik alleen mezelf ermee. En dat doe ik dan wel bij een doe-het-zelf motorgarage. Ik heb nou eenmaal een hekel aan sleutelen op straat. Vandaar…