Beste,
Ik ben sinds een paar weken trotse bezitter van een DSuper. Het rijden is echt als fantastisch…Ik heb al een lange lijst aan Hydrolische auto’s gehad (bx, xm, xantia) maar de DSuper is toch het lekkerst.
Nu een vraag over mijn verlichting. De koplampen werken allemaal (stads, dim, verstralers en groot) keurig via het pookje aan het stuur. Alleen sinds een paar dagen gaat het niet meer uit? Ik moet nu de verlichting uitzetten door de massa van de accu los te draaien. Als ik dan na een paar uur de massa weer vastdraai blijft de verlichting uit. Start ik de auto dan blijft het uit (soms met een schok van het losmaken van de handrem schiet hij plots aan), gebeurt er niks en draai ik het pookje om de verlichting aan te zetten gaat dat zonder problemen. Alleen uitschakelen gaat niet meer???
Is dit een probleem van het pookje? een relais? of een massa
Ik heb een DSuper bouwjaar 1970
Ik hoop hier veel te leren en te delen….Alvast dank voor alle hulp die ik kan krijgen.
MVG Charles
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Voor zover ik mij kan herinneren zijn er geen relais in de verlichting .
Makkelijke test is de stekker (s) van de lichtschakelaar los trekken ,
vermoed dat de contact punten in de schakelaar versleten zijn .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb dat ook wel eens gehad. Toen was er een massadraadje los ergens. Weet niet meer precies waar, ik dacht bij de overgang van spatbord naar de rest baande linkerkant van de auto
Origineel zit er geen relais. Maar… (o.a.) via de ID/DS club zijn er ombouwsetjes verkocht om een relais te plaatsen. Dat voorkomt doorbranden van je schakelaar in de auto.
Kan natuurlijk dat jouw auto dus alsnog een relais heeft ergens. En dat niet terug klapt na uitzetten van de schakelaar.
Zoekrichting met veel onzekerheden. Maar je zou eens kunnen zoeken in je draadboom.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn weten is er wel een relais voor het grootlicht.
In de tijd dat de DS geproduceerd werd reed je in de stad met stadslicht en in Frankrijk buiten de stad voornamelijk met grootlicht vanwege het weinige verkeer. (Wat een luxe hé!)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zou gewoon beginnen te meten vanaf de koplamp en dan steeds verder terug. Als er (zoals origineel) geen relais is kan het alleen de schakelaar zijn lijkt mij.
inderdaad kan het wel degelijk de schakelaar zijn , is mijn ervaring. Stekkertjes er af trekken geeft t antwoord.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
jantje1948 schreef:Bij mijn weten is er wel een relais voor het grootlicht.
Klopt, ligt ergens naast de linker venitlatietunnel achter de klokkenset. Maar als die op ‘aan’ zou blijven hangen blijft alleen het grootlicht branden. Dan zou je dus de hele rest van de verlichting (m.n. zichtbaar: achter, dashboard) wel gewoon uit moeten kunnen schakelen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
furriegurrie schreef:Ik heb dat ook wel eens gehad. Toen was er een massadraadje los ergens. Weet niet meer precies waar, ik dacht bij de overgang van spatbord naar de rest baande linkerkant van de auto
Dat ga ik even controleren of de massa goed is. dank voor de tip
Penny Lane schreef:jantje1948 schreef:Bij mijn weten is er wel een relais voor het grootlicht.
Klopt, ligt ergens naast de linker venitlatietunnel achter de klokkenset. Maar als die op ‘aan’ zou blijven hangen blijft alleen het grootlicht branden. Dan zou je dus de hele rest van de verlichting (m.n. zichtbaar: achter, dashboard) wel gewoon uit moeten kunnen schakelen.
Derk
Zou dan misschien toch een relais zijn…want het is alleen de 2de draai die aan gaat (dimlicht)...want daarnaast gaat de verlichting van de klokken pas aan als ik de schakelaar draai, en de verstralers en het groot licht functioneren ook gewoon met de pook aan het stuur..
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Even om het zeker te weten dat de bediening juist is - de verlichting hoort als volgt te werken: 1x draaien, steeltje naar je toe -> stadslicht, steeltje van je af -> dimlicht; 2x draaien, steeltje naar je toe -> grootlicht, steeltje van je af -> dimlicht; in de stand grootlicht steeltje indrukken -> grootlicht + verstralers.
Het relais voor het grootlicht wordt dus alleen in de stand twee keer draaien, steeltje naar je toe ingeschakeld (en blijft ingeschakeld als je de verstralers er dan bij aanzet). In alle andere standen doet dat relais (althans normaal gesproken) helemaal niks. Maar welke verlichting blijft er precies aan als je alles uit zet?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mijn steeltje werkt als volgt:
1x draaien naar mij toe stadslicht en klokken
2x draaien naar mij toe dimlicht
1x naar achter drukken groot licht
1x indrukken verstralers
De 2x stand schiet aan als ik bijvoorbeeld de handrem losmaak met de handel…dan is er een soort schokje en gaat die verlichting spontaan aan…daarna draai ik aan het steeltje om stadslicht en klokken aan te zetten en dan gaat het naar achterdrukken voor grootlicht en indrukken voor verstralers…
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of de schakelaar is gaar of de bedrading klopt niet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Draden van dim- en grootlicht verwisseld.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie regel 10 van de forumregels.
Moet ik deze dan wisselen op de schakelaar of het relais of bij de koplampen zelf.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kan zijn dat ze op de schakelaar verkeerd zitten, maar ze kunnen ook verwisseld zijn bij de bundel stekkerverbindingen net boven de kachelradiateur. Sommige kleuren zijn bij deze leeftijd wat moeilijk te onderscheiden.
Maar om het probleem duidelijker te maken: wat blijft er allemaal branden als je de verlichting uitzet?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.