Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 30-12-2019
- Xantia 2.0.i 16V automaat
Xantia 2.0 i 16V automaat, bouwjaar 2000 met SC/MAC kleppen. LHM+ dient ververst te worden.
Remmen
Methode is duidelijk, via ontluchten leidingen spoelen, dus geen probleem.
Vering
Motor laten draaien, auto laagste stand zetten, drukloos maken veerbollen en SC/MAC voorraadbol, wanneer auto compleet gezakt, ontlastschroef hogedrukregelaar een slag los, drukloos maken hoofdvoorraadbol.
Stuurinrichting
Beweeg het stuur naar uiterste aanslagen links en rechts om cilinder leeg te maken.
Voorraadtank
uitbouwen, filters/tank reinigen en inbouwen.
Vragen:
Op welk moment zet je de motor af tijdens het drukloos maken, dit wordt nergens vermeld?
Zijn alle hydraulische leidingen echt leeg en blijft er geen oude LHM+ achter? Niet leeg, hoe verwijder je de restvloeistof en zorg je er voor dat bij het vullen geen luchtbel ontstaat?
Gebruik LDS i.p.v. LHM+ wordt ontraden, klopt dit?
m.vr.gr.
Jolle
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
LDS hoort NIET in een Xantia , enkel LHM(+) gebruiken !
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Je krijgt het systeem nooit helemaal leeg, wat dacht je bijvoorbeeld van je ABS-blok?
Echter, het systeem hoeft ook niet helemaal leeg, het laatste beetje verdunt wel weer in de nieuwe LHM. Als je na een jaar (of 2) nogmaals het LHM ververst dan is er vrijwel niets meer over van echt oude oude LHM.
Het maakt niet zo veel uit wanneer je de motor af zet, als het maar na het drukloos maken van het systeem is. Laat de motor niet meer draaien als je het vat hebt geleegd en de pomp geen LHM meer kan aanzuigen.
Soms gebruikt men tijdelijk spoelolie, dat kun je overwegen als je systeem erg vervuild is, of als je klachten over de werking hebt.
Ontluchten is nergens nodig, dat is mijn ervaring. Na een aantal minuten draaien op de nieuwe LHM en een paar keer gymnastieken met hoogste en laagste stand, lijken alle luchtbellen verdwenen.
Pas alleen op met spoelen van de remleidingen. Zet op de nippels een slangetje die ondergedompeld in een flesje met LHM uitkomen, zodat nooit lucht terug kan stromen in je remsysteem. De olie gaat stromen in de remleidingen zolang je de rem ingetrapt hebt. Zorg er wel voor dat de achteras niet is opgekrikt (dus dat je gewicht hebt op de achteras).
Als je het heel goed wil aanpakken, haal dan ook de hoogteregelaar op de achteras uit elkaar om schoon te maken. Daar kan best veel zwarte neerslag in verzameld zijn.
Nog een tip, controleer de aanzuigslang op je pomp, die wil in de scherpe bocht direct op de pomp wel eens krokant zijn, vooral onder de klem. Dan heb je nu het juiste moment om er een nieuw stuk aan te zetten.
Ik heb geen ervaring met Hydractive of Activa, misschien dat daar nog extra handelingen nodig zijn.
Succes met je werken.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens mij zakt een hydractive alleen als je de motor laat lopen en de deur open laat staan, maar weet dat niet zeker.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>