Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En realiseer je dat de krachtoverbrenging van een V-snaar plaats vindt door de schuine flanken van de snaar.
Een versleten snaar is dus smaller dan een nieuwe, waardoor deze dieper in de poelie gaat lopen en juist hierdoor gaat slippen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Oh ja, dat piepen! Ik was het al haast vergeten, maar dat is bij mij nooit helemaal verdwenen. Bij hogere toerentallen/snelheden komt het soms terug. En vaak inderdaad in bochten/bij sturen. Kan naar links of rechts zijn, net gelang het humeur van de dame… Als je op de snelweg dan heel lichtjes links-rechts beweegt blijft het aan één kant van de slalom terugkomen. En soms ook juist bij rechtuit rijden. Een klein tikje tegen het stuur is dan voldoende om het (heel) even te laten stoppen. Leuk probleem.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De tellerafwijking zal waarschijnlijk door een versleten tellerkabel komen, mogelijk is de teller zelf ook niet fris meer.
Wat verbruik betreft: reken je wel met de tellerafwijking, dan? Want anders klopt er niet veel van.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Een snelheidsmeter afwijking is normaal, beter wat te veel aangeven dan te weinig, is de redenatie. Een (forse) kilometerteller afwijking is niet normaal, meestal is die accuraat. Als de reden in de kabel zit is er natuurlijk in beide onderdelen van het eindstation (snelheid en afstand) een afwijking,
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Staat de BX wel op de originele maat banden?
Of een maat met een gelijke afrolmaat?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Piepende riem gisterenavond opgelost. Nieuwe riem terug geplaatst en goed opgespannen.
Voor de tellerafwijking, banden zijn de correcte maat (165/70/r14). Het vreemde is dat het klopt tot 70km/h. Geen idee of de afstandsteller afwijkt bij hogere snelheden.
Ik heb de kabel bekeken, en gemerkt dat de connectie tussen onderste en bovenste kabel (met pulsmeter voor boordcomputer tussen) niet helemaal goed vastgedraaid was (mijn fout!). Ik zal bij een latere rit op snelheid meer weten te zeggen.
En nog een vraagje, ik heb gelezen dat de debietmeter overbrugd kan worden, dus geen benzineretour meer naar de benzinetank. Mag dit? Er zou een drukregelaar zitten in de mechanische benzinepomp. Ik wil namelijk dat lekkende ding bypassen, en een T-stuk zou alles gewoon terug in de tank dumpen.
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Je kan hem zo aansluiten zoals bij andere bxen, vanaf de benzinepomp naar de carburateur (met een benzine filter ertussen ) en de retour afdoppen, mocht je een carburateur met retour hebben dan kan je die aansluiten op de retour naar de tank. We verstandig om te doen voordat ie in de fik gaat
Goede raad is voorraad
Er zijn weer wat weken verstreken, en de BX doet het goed. De lekkende debietmeter is verwijderd, en er zijn geen complicaties. Er zijn weer wat km’s gereden, en nauwkeurig het verbruik bijgehouden. En gemiddelde van 7,5 l/100km is al bewezen dat het kan. Al moet er dan wel zuinig gereden worden. Dit houdt ook veel autostraderitten in. Ik heb 3500 km gereden in de voorbije 10 maanden, en van ze allemaal genoten.
En mijn verste rijafstand op 1 tank is 560 km! Nadien moest er wel 42l getankt worden.
563 km, 1 tank by Dwalf, on Flickr
En gisteren een mooie kilometerstand op foto kunnen nemen.
tellerstand 20/06/2021 by Dwalf, on Flickr
Echt genieten zo een BX (en ik moet dringend nog eens het interieur afstoffen).
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Weer een dikke maand verstreken. En er is weer heel wat gebeurd.
Eind juni heb ik nieuwe bollen en voorraadbol gestoken. Nu komt de bx echt goed op niveau. Wanneer de motor niet draait kan er zelfs nog aan hoogtecorrectie gedaan worden! (getest door op de achterkant gewicht te zetten)
Dan heb ik de bx op jeugdbewegingskamp meegenomen. Over de ardense wegen rijden, en de nodige slechte banen gedaan. Echt een genot. De bx was echt een gespreksonderwerp. Mijn leden (en medeleiding) hebben haar een naam gegeven: BeatriX.
De 1500 km van die 3 weken hebben wel hun gevolgen gehad. De (al langer problemen gevende) carburator is ermee gestopt. Dus heb ik met mijn noodtoolkit op een veld een nieuwe carb. geïnstalleerd. Dit ging vlot. Alleen was ik een onderdeeltje van de oude carb. vergeten over te zetten waardoor de klus 2 uurtjes heeft geduurd.
Alles werkt naar behoren. Er is zelfs terug stationair na het starten met koude motor. Perfect afstellen gebeurd over de volgende km’s.
Hierbij enkele sfeerfoto’s. Jammergenoeg zijn de klusfoto’s verloren gegaan door het kapotgaan van de GSM.
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV