Beste Leden,
Deze leek wil toch een vraag stellen in de hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen.
Ik begin met de auto:
Citroen Xsara Picasso uit 2006 Benzine 1587cm3 / 80kw motorcode NFU
Als ik met de Lexia de storingen uitlees krijg ik:
P1336 - Permanente storing, Overslaan in bepaalde cilinders
P1337 - Tijdelijke storing, Cilinder nr.1 pingelt
P1338 - Permanente storing, Cilinder nr.2 pingelt
P1339 - Permanente storing, Cilinder nr.3 pingelt
P1340 - Tijdelijke storing, Cilinder nr.4 pingelt
P0337 - Permanente storing, Signaal toerentalsensor Samenhang
(foto’s zal ik in de bijlage proberen bij te voegen)
Het probleem:
In het begin ging er een Storingslampje branden en kwam er de melding: motorregeling storing in het display te staan. De auto reed verder normaal en kon niks ontdekken. Eerder op internet rondgeneusd en veelal zeiden waarschijnlijk een vuile sensor zolang het lampje niet knippert niet veel aan de hand.
Het idee werd bevestigd doordat het lampje na een aantal keer opnieuw starten (doordat ik de auto gewoon gebruikte) Weer uit ging. En na aantal kilometer (altijd minder dan 150km) weer aan ging. Was geen pijl op te trekken. Wat wel gemeld kan worden dat op dat moment de auto normaal bleef rijden niet inhield geen rare of vreemde geluiden eigenlijk merkte je (IK) niks.
Nu na een maandje zo gereden te hebben ging het lampje eergisteren ineens knipperen en ging de auto ook meteen slecht rijden. Kwam niet meer op snelheid en had lijkt wel geen trekkracht meer. (Noodloop??) Ben bij de eerste mogelijkheid naar de kant gegaan en heb de auto op nieuw gestart en toen ging het wel weer. Het lampje brandde stabiel maar na een kilometer of 8 ongeveer ging die weer knipperen. Weer naar de kant opnieuw starten en zo ben ik thuis gekomen. Gisteren de Lexia computer in orde gemaakt en de auto uitgelezen en kwam op bovenstaande foutcodes.
Heb storingen gereset maar vrijwel meteen na het starten kwam het lampje knipperend weer terug.
Iemand een idee waar ik zoeken moet?
Nou kunnen we natuurlijk als antwoord geven: Je moet het zoeken bij de garage. Dat is voor mij de laatste oplossing. Ik heb het niet breed en probeer mijn hoofd een beetje boven water te houden dat lukt aardig maar niet als ik naar een garage moet waar er 75 euro arbeidsloon word gevraagd terwijl ik als ik weet wat er defect is of een grote verdachte kan aanwijzen het meeste met hulp van youtube en google toch wel zelf kan.
Historie: (geen idee of er iets van invloed kan zijn maar meld het voor de zekerheid)
Stuurbekrachtigingspomp - december 2019 vervangen (poelie kapot)
Motorolie en filter vervangen - december 2019 (garage)
Radiateur - 8 feb 2020 vervangen (gat in radiateur spoot alle kanten op)
Alvast bedankt voor het lezen en de hulp.
Citroen Xsara Picasso 2006
Heb je er ooit al eens verse bougies ingestoken?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Met het schaamrood op me oren moet ik nee zeggen.
Ik ga nu meteen naar de garage om 4 van die krengen te kopen!
Kom er zo op terug.
Citroen Xsara Picasso 2006
...dat is namelijk een mogelijkheid. Kan ook je bobine zijn die langzaam de geest geeft. Begin maar eens met een stel nieuwe bougies. Kost je de kop niet.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Op alle plaatjes staat “waarde onjuist” bij “status mengselregeling achterste voeding”.
Naar mijn idee moet je het zoeken in de lambda-sonde die nà de katalysator zit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als ik kijk naar de eerste post zou ik toch vooral denken aan de pingelsensor of de nokkenas/krukas senor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het heeft eventjes geduurd. Maar we hebben resultaat.
Bougies vervangen
Storingen verwijderd.
Auto gestart uiteraard geen storingen
2 kilometer gereden. Het oranje lampje weer aan brandend.
Terug naar huis gereden en onderweg weer een knipperend lampje.
Valt mij op:
Wanneer het lampje continu brand rijd de auto normaal.
Wanneer het lampje knippers stottert die als een gek en is die niet voorruit te branden.
stop ik en start ik de auto opnieuw. Brand het lampje opnieuw continu en rijd die normaal tot het lampje weer begint te knipperen dan is het weer stotteren en geen kracht.
Ik heb storingsfoto’s bijgevoegd. ook heb ik de live situatie met stationair en ca 2000 toeren bijgevoegd misschien valt daar wat uit te halen?
De bougies zaten trouwens onder de olie maar weet niet of dat normaal is? Dat zie je op de foto.
Citroen Xsara Picasso 2006
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
jantje1948 schreef:Als ik kijk naar de eerste post zou ik toch vooral denken aan de pingelsensor of de nokkenas/krukas senor.
Pingelsensor op een TU5JP4?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
“status lambdasensor voorbij katalysator” = niet actief.
Dat zegt toch genoeg?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
En daar krijg je cilinder pingel storingen mee dan? Met een niet goed functionerende lambdasensor? Is zoiets iets makkelijk te vervangen voor een leek?
Citroen Xsara Picasso 2006
Totaal aantal Berichten: 1807
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Regelt brandstof-lucht mengsel, makkelijk zelf te vervangen.
Handig he zo diagnose laptop, kan je mooi alles opzoeken en uitpluizen.
Even op Google ingetypt; https://www.autoweetjes.com/Lambdasonde.html
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Zeker te weten de lexia software heb ik nog aan je te danken.
Zal je straks nog wel even een privé mailtje sturen en denk dat je de vraag al kan raden
Maar wist niet dat die ook zeg maar dit gezeur kon veroorzaken denk die geeft dan een harde fout op de lambda
Citroen Xsara Picasso 2006
Totaal aantal Berichten: 1807
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Oh dat wist ik niet meer, top dat het werkt
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
donny81 schreef:
Maar wist niet dat die ook zeg maar dit gezeur kon veroorzaken denk die geeft dan een harde fout op de lambda
Vergis je niet, diagnose stellen is een vak apart. Een foutcode is ook vaak een gevolg door een defect aan een ander component, dus een foutcode hoeft niet perse naar de dader te wijzen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Dank jullie wel voor de reacties.
Ik ga zomenteen 2 lambdasondes bestellen eentje voor de kat en eentje voor na de kat.
Zullen Dinsdag pas binnen komen ben ik bang. Dan volgt er een update.
Hopelijk lost dit het op.
Ik probeer alles zo ruim mogelijk te schrijven wat ik zie en ervaar. Zodat een ander er later misschien ook nog informatie uit kan halen.
edit: maandag naar dinsdag
Citroen Xsara Picasso 2006