Zit dat in het ontwerp van de ophanging van de C3 of zijn die veren gewoon van slechte kwaliteit?
Ik hoor eigenlijk nooit van iemand dat hij/zij een gebroken veer had.
De veer is voor de deur gebroken. Bij het een klein stuk verplaatsten om veilig eraan te kunnen werken hoorde je het wiel aanlopen in de wielkast.
Ik vraag me af wat gebeurt als je 120 km/h op de snelweg rijdt. Kun je dan nog wel sturen?
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij mijn Pluriel zit er een extra opvangconstructie om de veerpoot.
Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2075175/
Daardoor blijft veren en sturen mogelijk.
De originele onderdeelnummers zijn 5031A4 en 5031A5.
De rechter. https://ruijgrok.parts/veerschotel-c20-5073046
De linker. https://ruijgrok.parts/veerschotel-c20-5073047
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Beide voorveren zijn inmiddels vervangen.
Mocht het ooit weer gebeuren dan wellicht slim om dit toe te passen.
Het is niet als valse nostalgie bedoeld maar in het pakweg 30 jaar met hydropneumaten rijden heb ik één keer een lekkende veerpoot bij een BX gehad. De pomp hield dat net nog bij dus kon in principe gewoon nog ermee rijden. Vervangen was vrij snel gepiept. En uiteraard incidenteel een lekke veerbol maar waar praat je over.
Verder is de C3 best een lekker rijdend en verrassend comfortabel verend autootje met een nog enigszins eigenzinnig uiterlijk. Wennen moest ik wel aan de rechte zithouding.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Sable Doré schreef:een lekkende veerpoot bij een BX gehad.
Bij mijn 83er BX heb ik destijds beide veerpoten wegens lekkage moeten vervangen, de 89er had daar weer geen last van.
Maar weer on topic.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ze is verkocht. Mag slotje op.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Opgevolgd door?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986