1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
ID 19 uit 1963 Hydraulisch systeem komt niet op druk
Aad van der Reijken
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 05 april 2020 10:17 PM

Wie kan mij helpen?

Gisteren de auto voor het eerst dit voorjaar uit de stalling gehaald. Leuke rit van 50 km gereden. Weer genoten van het rijden, alles functioneert prima, niets aan de hand. ’s Avonds nog een klein ritje, (gelukkig) vlak bij huis begint de auto aan de voorkant te zakken en te bonken over drempels. Langzaam rijdend huis gehaald, bij het parkeren stuurt de auto zwaar en valt de stuurbekrachtiging dus ook uit. Achterkant bleef (toen nog) op hoogte. De auto bleef (toen nog) remmen.

Vanochtend auto weer gestart:
Het rode waarschuwingslampje voor te weinig hydraulische druk blijft branden, de auto komt niet omhoog.
De ontlastschroef op de drukverdeler gecontroleerd, staat keurig dicht.
Vorig jaar aan het begin van het seizoen is bij Chyparse de voorraadbol vervangen. Daarna zo’n 3000 kilometer probleemloos gereden.
Hydraulische olie bij lage auto staat tot bovenaan het plastic slangetje op het voorraadkast.
Hogedrukpomp klinkt normaal. Ik heb wel eens haarscheurtjes gehad in de aanvoerslang, dan klinkt de pomp heel anders!
Korte circuit (met open ontlastschroef op drukverdeler) ziet er normaal uit. Olie in voorraadkast borrelt. Dan is de oliestroom vanaf de pomp toch in orde?
Misschien wel het belangrijkste: er ligt geen olie onder de auto!

Wie weet raad?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 april 2020 10:39 PM
  [ # 1 ]

Olie in het voorraadvat borrelt, bedoel je dat er belletjes inzitten?
Zou er ergens in het aanzuigcircuit iets lekken?
Filter verstopt of barstje in de aansluiting van het filter?

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 06 april 2020 01:46 PM
  [ # 2 ]

Staat het bij het slangetje op het vat tot aan het Max streepje? Of echt tot bovenaan?
Want hij moet op Max staan bij de auto in de hoogste stand. Niet de laagste…

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
Aad van der Reijken
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 06 april 2020 03:20 PM
  [ # 3 ]

Dank voor de reacties

H@ns: de olie in het voorraadvat “borrelt”, ik bedoel niet dat ik belletjes zie (want dat zou inderdaad lucht kunnen betekenen) maar dat ik stroming in de olie zie. In het korte circuit, dus met de ontlastschroef op de drukverdeler open. Dus dat is volgens mij in orde.

rvdb20: het niveau van de olie is tot bovenaan in het vat. Dus ver boven het maximum niveau. Zoals het hoort bij een auto in de lage stand. Dus voldoende olie in het vat.

Al denkende: kan de veiligheidsklep vastzitten? Die regelt het verdelen van de druk over remmen, stuurbekrachtiging en vering (ik geloof ook in die volgorde). DM453-028 Vanne de securite avec manocontact. Als die klep weigert de olie door te laten, dan gebeurt er niets en blijft het lampje op het dashboard rood branden. Toch?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 april 2020 03:36 PM
  [ # 4 ]

Dat zou kunnen. Even op een plaatje in de revue technique gekeken; zo te zien zit de aansluiting voor het lampje op de vanne de securite. Maar dat is wel een boek voor de 21 en 23 ie. Soms zit het lampje ook wel bij het remcommando. Tapijt wegnemen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 april 2020 11:28 AM
  [ # 5 ]

Het zit op het remcommando bij de DS. De ID heeft t lampje op de Vanne priorite.

Als die hangt moeten wel de remmen op druk komen.

Hoofd drukregelaar kan ook ‘hangen’ . Probeer die eens een dreun te geven met een flinke hamer!

Met de ontlastschroef open moet je een straaltje in het vat kunnen zien. Als dat er niet is. doet het primaire circuit het niet goed.

Dan ontlastschroef goed dicht draaien. Dan moet het ding omhoogkomen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 april 2020 02:10 PM
  [ # 6 ]

Mijn Break kwam soms pas omhoog na een paar keer flink op het rempedaal te trappen ... Daar was toen dus ook iets dat niet zo soepel liep. Ben kwijt wat dat toen was, maar het ding kwam dan bij nader inzien dus toch omhoog.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 april 2020 02:30 PM
  [ # 7 ]

Zie je stroming in het vat met de ontlastschroef dicht? Dat zou betekenen dat de regelaar niet goed werkt. Er hoort namelijk pas olie retour te gaan als het systeem op druk is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 09 april 2020 09:53 PM
  [ # 8 ]

foutje

Profiel  
 
Aad van der Reijken
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 19 april 2020 04:36 PM
  [ # 9 ]

Ik ben er nog niet uit. Graag nog adviezen of assistentie.

De situatie in de melding bovenaan is nog niet veranderd. Ondanks alle reacties, waarvoor dank overigens.

Ik heb de pomp gedemonteerd en laten controleren bij Citrotech (waar de pomp zoveel jaren geleden ook vandaan komt). Conclusie: pomp is goed. Voor de zekerheid bij Citrotech toch een nieuwe aanzuigslang gekocht en die gemonteerd. Filter verwijderd en schoongemaakt. Zat nauwelijks verontreiniging in maar je hebt hem dan toch al in je handen. Filterhuis gecontroleerd op een eventueel gaatje onder het klemmetje (zie een ander topic). Zie er prima uit, geen gaatje. Helpt allemaal niets. Auto komt niet omhoog, ook niet na diverse keren de ontlastschroef te hebben open- en dichtgedraaid. In een ander topic gelezen dat het zou kunnen helpen een paar keer te remmen. Helaas, geen effect.

Wat opvalt met dop van het voorraadvat verwijderd is dat er een geluidje (een soort boertje) uit het voorraadvat komt als ik de ontlastschroef opendraai. Is mijn conclusie dat het primaire systeem dan druk heeft opgebouwd en dus in orde is, juist? De auto ligt met de buik op de grond dus de olie in het vat staat zo hoog dat ik geen straaltje retourolie zie. En ik zie ook geen duidelijke werveling in het vat. De motor loopt, de auto schudt een beetje, dus die olie beweegt sowieso. Als laatste: de pomp klinkt gezond, niet alsof de pomp droogloopt.

Ik weet het even niet meer. Toch die veiligheidsklep? Die regelt het verdelen van de druk over remmen, stuurbekrachtiging en vering (ik geloof ook in die volgorde). DM453-028 Vanne de securite avec manocontact. Als die klep weigert de olie door te laten, dan gebeurt er niets en blijft het lampje op het dashboard rood branden. Toch?

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 19 april 2020 05:32 PM
  [ # 10 ]

Aad, Geen idee wat de oorzaak is maar ik wil graag helpen. De volgende twee vragen zou ik mezelf stellen in de analyse.
In de eerste melding bleef de auto achter op hoogte en voor niet. Heb je geprobeerd of de auto reageert als je hem handmatig hoog-laag zet? En dat misschien een aantal keren achter elkaar. Kost geen moeite en is daarom het proberen waard of dat de situatie veranderd.
Je schrijft dat je een nieuwe voorraadbol hebt. Weet je zeker dat het een LHS bol is en dat die nog goed is?

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 april 2020 06:05 PM
  [ # 11 ]

Edit: overbodige reactie. Had de titel niet goed gelezen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 19 april 2020 06:37 PM
  [ # 12 ]

Misschien….
Aantal jaren geleden geleden schoot bij mij het stangeje los wie aan de hoogte regelaar zit.
Auto zakte ook in dit gebeurde tijdens het rijden.

Kan dit het zijn…

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 19 april 2020 07:04 PM
  [ # 13 ]

Het regelventiel in de accumulator zal niet vastzitten (wat ik aanvankelijk dacht) omdat de vering achter wel werkt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 april 2020 07:10 PM
  [ # 14 ]

De rood systeem auto’s hebben een aluminium drukregelaar die inwendig stuk kan gaan. Het komt voor dat ie dan een beetje druk kan opbouwen maar niet genoeg.
Ik vermoed dat de drukregelaar stuk is gegaan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 19 april 2020 07:19 PM
  [ # 15 ]

Dat stangetje kan zelfs gebroken zijn, dat heb ik wel eens meegemaakt. Ik neem aan dat je het stangetje bedoelt dat op de stabilisatorstang bevestigd is en naar de kogel van de regelas van de hoogtebediening op de hoogteregelaar gaat. Dat armpje (hefboompje) kun je ook met bijvoorbeeld een grote schroevendraaier als hefboom bedienen, in de richting waarin de auto omhoog zou moeten gaan. Daar moet de wagen op reageren.

Heb je de hoogteregelaar wel eens gedemonteerd en inwendig schoongemaakt met spiritus, ook de ronde dempingsplaatjes plaatjes met de kleine gaatjes, die opgesloten zijn in het huis met een moer met sleuf? (Die moer kun je loskrijgen door een oude kruiskopschroevendraaier waar je de kop afslijpt en er vervolgens een sleuf in zaagt). Die hoogteregelaar kan verstopt zitten, en dan doet hij zijn werk niet.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook